Skip to main content

Ny butik för årets vinnare lagom till Halloween

mm2.jpeg

 

Den 10 oktober invigde Micke Blom och My Lilja sin nya butik i Karlskoga. Tre gånger så stor som den gamla och på ett perfekt läge. Med sig i uppbyggnaden har de haft tänket från årets conveniencebutik, Go Banana i Bergvik, Karlstad. Tajmingen är dessutom perfekt för en stor satsning på tema Halloween.

Kort resumé: Den 5 september fick Micke Blom ta emot utmärkelsen Convenience Retail Awards Årets Conveniencebutik. Detta för sitt arbete med att bygga upp den ovan nämnda butiken i Karlstad och för sitt mångåriga engagemang i branschen.

För 18 år sedan öppnade han Nöjesbutiken i Karlskoga, som sedan blev Direkten och sedan Go  Banana. En butik på cirka 350 kvadrat med många prång och pelare och med begränsat med parkeringsmöjligheter. Men den har minsann utvecklats bra ändå och detta mycket tack vare My Lilja som nu varit butikschef i sju år.

- Vi kände ändå att vi behövde mer utrymme och när en butikslokal blev ledig slog vi till, säger Micke och berättar att man nu finns i direkt anslutning till några andra lågprisaktörer och att där finns en stor parkering.

- Ytan är tre gånger så stor och dessutom är lokalen anpassad både logistiskt och inredningsmässigt. Mycket mer lättarbetad helt enkelt.

 

tiktok.jpegprotein.jpeg

Två kategorier som fått mera utrymme i den nya butiken.

 

My berättar vidare att man utökat sortimentet på flera vis. Ett mycket bredare sådant rent allmänt. Exempelvis ytterligare hundra sorters lösviktsgodis, mer utrymme för proteinmål och Tiktok-trender. Och så leksaker!

- Vi hade ett mindre sortiment med leksaker och kalasprodukter. Men nu har vi kunnat gå ”all in”. Leksakerna har ju gått bra i Bergvik och även om vi inte har riktigt samma utbud, så vet vi att det fungerar, säger hon och visar runt på avdelningen som ligger i direkt anslutning till kalas och presenter.

- Så här i Halloween-tider ser man ännu mer vilken bra match det är med leksaker och godis.

Micke flikar in att en av fördelarna med leksaker är att de marginalmässigt lyfter upp jämfört med övrigt sortiment.

- Det är bara att inse att godis och leksaker passar bra ihop. De har samma målgrupp, det vill säga familjer.

 

buttericks.jpegleksaker.jpeg

Leksakerna finns på ett ställe och den särskilda väggen med Butterick’s-prylar på ett annat.

 

När man kommer in i entrén möts man direkt av ett Instaboxskåp. Det enda som är kvar av den ganska omfattande pakethantering som man hade i den gamla butiken.

- Vi har valt bort övriga paket på grund av att en granne här är stor på det. Spelet tog vi också bort liksom veckotidningarna. På så vis får vi en mer renodlad butik och med tanke på att provisionen på spel inte höjts på 18 år var det inget svårt beslut.

 

dricka.jpeg

En hundraprocentig ökning av drycker har det blivit i den nya butiken.

 

Två saker slår mig när jag börjar min vandring in i butiken. De stora och snygga skyltarna längst upp på väggarna som går igenom hela butiken och informerar om sortiment och avdelningar samtidigt som de ger ett glatt och välkomnande intryck. Och så kolonnerna av drickaplattor som både delar av och leder kunderna in ett mer eller mindre frivilligt kundvarv. Nästan bara energidrycker.

- Det är en hundraprocentig ökning mot i gamla butiken och då ska man veta att vi sålde mycket där, säger My som har svaret på min fråga om hur mycket dricka man egentligen kan sälja. Eller: Hur mycket kan folk dricka egentligen?

- Yngre människor dricker ju inte kaffe utan köper energidrycker för att få sin kick. Hantverkare av olika slag, yrkeschaufförer och många andra köper flera plattor åt gången och har med sig i vardagen. Detta ger så klart stora volymer.

 

jordnotter.jpeg

Att ha unika produkter är en viktig konkurrensfördel för Go Banana.

 

Go Banana har ju en hel del unika produkter. En av dem är jordnötter med jalapenosmak och dessa har blivit en storsäljare som kanske kräver lite extra dryck. Både My och Micke jobbar stenhårt med att sälja in dem med smakprover eftersom de vet att kunderna snabbt blir ”beroende”.

Vi stannar upp en stund vid presentkorgarna som med åren blivit ett stadigt ben i försäljningen hos Go Banana Karlskoga. My har kontakterna med företag och föreningar, gör sedan korgarna själv. Eftersom man nu ska satsa ännu mer, så har hon inte längre schemalagt sig själv i butiken som fått en ansvarig person som avlastar henne med bland annat personalfrågor.

- I december förra året gjorde jag 3 000 korgar och såg till att de levererades ut. Det tänker jag dubbla på sikt. Vid olika högtider kan vi nu också göra korgarna på plats i butiken, det är kul att visa upp.

 

losvikt.jpegpresentkorgar.jpeg

My Lilja lägger stor omsorg på såväl lösviktsavdelningen som presentkorgarna.

 

Lösviktsavdelningen är imponerande med sin bredd och sina välfyllda lådor. 350 sorter finns det att välja mellan idag. Andra nyheter av varierat slag är en ny apmaskot som dyker upp i butiken med jämna mellanrum samt två rullbandskassor.

- Det går tre gånger så snabbt med dessa, säger Micke som har tre sådana i Bergviksbutiken och vet vad det betyder under framför allt fredagar och lördagar.

 

halloween.jpeghalloween3.jpeg

Just den här veckan lyser Halloween upp rejält i nya Go Banana i Karlskoga.

 

Efter en VIP-kväll för gamla kunder, leverantörer, kolleger i centrumföreningen slog man upp portarna den 10 oktober. Det har varit en flygande start även om inte allt är riktigt klart ännu. Man har också haft en utförsäljning med halva priset i den gamla butiken.

- Helt crazy. Jag fick kalla in Micke att agera dörrvakt, säger My som har tio personer på lönelistan och öppettider som anpassats till läget och grannarna.

- 10-20 på vardagar, 10-21 fredag och lördag och 11-19 på söndag.

Go Banana Karlskoga omsatte 17,5 miljoner förra året. 

- Målet för 2025 är 25 miljoner, säger Micke men blir emotsagd av sin butikschef.

- Det kommer inte stanna där. Det ska jag se till!

Text och foto: Gunilla Pihlblad