Skräddarsytt lockar yngre kaffedrickare
Den amerikanska kaffemarknaden växer stadigt och kunderna lockas av möjligheten att själva ”skräddarsy” sitt kaffe enligt en ny undersökning från USA. Med fler unga som tillkommer som ”nya kaffekunder” så blir det allt viktigare att kunna möta ett behov av anpassningsbara smaker och upplevelser.
Drycker och nya smaker som är ”anpassningsbara”, det vill säga att kunden själv kan påverka dem i större utsträckning, lockar de yngre amerikanska kaffedrickarna. Det blir än mer populärt genom säsongsbetonade smaker. Några av de smakalternativ som dykt upp är farinsocker, pekannöt, kanelbulle och våffla. Hos de drickfärdiga iskaffemärkena noteras smaker som brownie, donuts och cookies/cream.
Undersökningen visade också att kategorin snabbkaffe växer i USA, att kaffekonsumtionen ”utanför hemmet” nu nått den högsta nivån sedan januari 2020 och att en majoritet av amerikanerna anser att kaffe är bra för hälsan.
Källa och bild: NACS