Ren och skär glädje på jobbet
För Andreas Malmqvist, som driver Kandyz i Mjölby, är det ett rent nöje att gå till arbetet. Han är glad och stolt över att tillhöra Kandyz-familjen, och branschen. Han menar att det är viktigt att hänga med i utvecklingen och inte stagnera. Han har därför många idéer om hur han ska fortsätta utveckla sortimentet och verksamheten.
Andreas arbetade på ett grossistföretag i tjugo år. När hans chef avled så beslutades det att företaget skulle läggas ner. Eftersom Andreas trivdes så bra där så tror han att han fortfarande hade jobbat kvar där om inte det tråkiga hade hänt.
Det blev dags att söka nytt jobb. I den processen såg han Kandyz logga en dag. Han uppmärksammade att de öppnade nya butiker i rask takt och kontaktade dem. Den gången rann det ut i sanden och Andreas fick istället ett jobb som ekonomichef på ett annat företag.
Ordning och reda och alltid välfyllt i butiken. Det är viktigt.
Efter ett tag så insåg Andreas att han egentligen vill göra något helt annat, något eget. Han ville satsa på sig själv och tog en ny kontakt med Kandyz, och denna gången gick det snabbt. De träffades 2021 i Jönköping och strax därefter stod han som ägare till en egen butik - Kandyz i Värmano.
- Det gick väldigt snabbt, men jag har aldrig ångrat beslutet. Detta är det roligaste jag gjort, säger han.
Butiken i Värnamo är numera såld och idag driver han butik i Mjölby sedan ungefär 1,5 år tillbaka.
- Jag har alltid arbetat med administration, ekonomi och försäljning och tycker det är fruktansvärt roligt. Just att möta människor, ha kundkontakt - det är fantastiskt. Man blir så glad. Ren och skär glädje på jobbet alltså. Ibland vill jag nästan inte gå hem. Häromdagen arbetade jag 17 timmar i sträck, säger han och fortsätter:
- Dessa produkter, det är så roligt att jobba med dem. Jag suger åt mig allt och utvecklar mig själv hela tiden. Sån är jag. Arbetsnarkoman säger några, men jag tycker bara det är kul. Man orkar mycket när det är så roligt, när det funkar och man utvecklas.
Väldigt många roliga produkter att jobba med.
Butiken ligger bra till och E4an bidrar till många extra kundbesök. Han berättar att han ser en tydlig skillnad över veckan med tanke på de kunder som kommer. På veckodagarna inte det inte jättemycket folk från centrala Mjölby, de kommer istället på helgerna. På vardagar kommer människor som är på resande fot eller som jobbar i närheten. På söndagarna kommer det ofta bussar med idrottslag. Då är det bra tryck i butiken när många stannar för en bit mat på de närliggande matställena, och sen köper de lite godis hos Andreas.
Butiken är 500 kvm stor och det är en bra storlek menar Andreas. Det ger goda möjligheter till att jobba med exponering till exempel. Och så har butiken 1000 olika sorters lösgodis, vilket kräver sin yta. Det väcker också en del positiv uppmärksamhet och lockar kunder.
I butiken kan kunderna välja på över 1000 sorters lösgodis.
Hur skulle du vilja utveckla butiken framåt?
- Jag har jättemycket planer hela tiden. Det känns som om huvudet snurrar jämt, säger han och skrattar.
- Jag vill utveckla med fler hyllor och fler drickor i sortimentet. Snacks går att utveckla mer och lösvikt kan man aldrig bli mättad på. Det går att utveckla hela tiden. Det letar både jag och alla andra inom Kandyz efter, det blir man aldrig trött på. Det är viktigt att man inte stannar av, man måste vara i rörelse hela tiden. Det är så mycket som händer i branschen.
Han tänker bland annat på pandemin som gjorde att många i branschen fick det tufft och det satte sina spår. Nu har den ekonomiska situationen med räntor och prisökningar också pressat många butiksägare. Men det är som det är menar Andreas.
- Många tillverkare har det tufft och produkter restas hela tiden hos leverantörerna. När det händer så kan det gå månader innan artiklarna kommer tillbaka, bara för att sen vara borta igen efter ett par veckor. Då måste vi hela tiden vara beredda att anpassa vårt sortiment för att det alltid ska se välfyllt ut hos oss.
Det är viktigt att hela tiden anpassa och utveckla sitt sortiment.
Att Andreas är stolt över att få vara en del av Kandyz, det råder det ingen tvekan om.
- Det har varit en enorm utveckling de senaste åren, bara sen 2021 när jag kom in. Jag ser hur hårt huvudkontoret jobbar för att vi franchisetagare ska må bra och få de bästa förutsättningarna att lyckas. Då känner jag en stor tacksamhet och då orkar jag jobba ännu mer för att vi ska lyckas ännu bättre tillsammans. Jag vill ge något tillbaka och det sättet jag kan göra det på är att jobba hårt och göra mitt bästa för att lyckas.
På årets Kandyz-mässa utsågs du till Årets franchisetagare. Hur kändes det?
- Det är stort för mig att vinna ett pris redan, jag har ju bara jobbat inom kedjan sedan 2021. Jag får nypa mig i armen och jag är väldigt tacksam.
Text: Ann Hedlund
Intervju och foto: Maria Mannebratt