Spelakademi i höstmulet Visby
I år var Spelakademin tillbaka i Visby där den hållits så många gånger tidigare. Förr var Svenska Spel arrangör varje år, men sedan några år tillbaka har Sper (Spelbranschens riksorganisation) tagit över ansvaret och nu roterar värdskapet för spelakadademin mellan spelbolagen. I år var det Svenska Spels, och därmed Visbys, tur att stå som värd. Ämnen som togs upp var bland annat ett stopp av olicencierade spelbolag och snabblån samt att förtroendet för spelbranschen sjunker.
Hasse Lord Skarplöt, ordförande i Sper och vd för ATG, inledde. Han beskrev hur Sper ser med stor oro på det omfattande olicensierade spelandet i Sverige. Den nuvarande situationen, med ett stort utflöde av spelare till den olicensierade marknaden, måste stoppas menade han.
Statens ambition är, och har varit, att ta kontroll över spelmarknaden så att spelandet sker inom licenssystemet. Trots det ser vi att spelmarknaden brottas med allvarliga problem. Olicensierat spel, fem år efter omregleringen, underminerar inte bara kanaliseringsmålet*. Det utsätter också spelare för risker med osunt spelande.
Trafik från Sverige till olicensierade spelsidor har ökat dramatiskt från tiden för omregleringen, det vill säga första kvartalet 2019, fram till idag. Målet för kanaliseringen var 90 procent. Nu kan det vara så lågt som 71 procent under det andra kvartalet 2024, enligt ATG:s analys av webbtrafiken till olicensierade sajter.
Stefan Persson, Direkten, och ATG:s vd Hasse Lord Skarplöt i samspråk.
Att en stor del av spelandet, framför allt på onlinecasino, sker utanför den licensierade spelmarknaden är dåligt för branschen och regleringen i stort men framför allt för konsumenten. De som spelar olicensierat omfattas inte av det starka konsumentskydd som den licensierade marknaden omfattas av. Olicensierade sajter betalar inte spelskatt i Sverige och de står också utanför statens kontroll och tillsyn. Det innebär att de kan agera utan att följa omsorgsplikten och kraven på insättningsgränser. De hänvisar inte heller till möjligheten att stänga av sig i Spelpaus. De olicensierade bolagen följer dessutom inte de strikta svenska reglerna mot penningtvätt och utgör därför en närmast vattentät plats för kriminella.
För att vända utvecklingen har Sper nyligen uppmärksammat regeringen på fem nödvändiga åtgärder för att stoppa spelbolag utan svensk spellicens att erbjuda spel i Sverige.
1. Förbjud olicensierade spelbolag att ta emot spel från Sverige. Spellagen har inte ett generellt förbud för olicensierade spelbolag att ta emot spel från svenska kunder. Lagen behöver ändras.
2. Utred möjligheten att blockera olicensierade spelbolag. Idag finns ingen möjlighet att blockera olicensierade webbplatser. Tidigare statliga utredningar har visat att majoriteten av EU-länderna kan blockera. Frågan behöver utredas.
3. Förstärk Spelpaus och öka resurserna till Stödlinjen. Sper vet att många som hör av sig till stödorganisationer redan är avstängda i Spelpaus men fortsätter att spela. Därför bör dessa spelare kontaktas inom 24 timmar och erbjudas stöd. Sper vill se ökade resurser till Stödlinjen för att möjliggöra dessa kontakter.
4. Stoppa snabblånen. Regeringen har redan föreslagit förändringar i lagstiftningen för att reglera snabblån. Det är angeläget att förslagen genomförs skyndsamt.
5. Inför ett lånestoppsregister. Sper vill se ett lånestoppsregister för snabblån, likt Spelpaus. En möjlighet till lånestopp skulle också komplettera nyttan med Spelpaus genom att göra det svårare för personer att finansiera sitt spelande med snabblån.
- Det ska inte vara lagligt för olicensierade spelbolag att ta emot spel från svenska kunder. Här måste spellagen ändras. Jag vill också tillägga att när vi pratar om spelmarknaden måste vi vara noga med att göra skillnad mellan den licensierade delen av spelmarknaden, som lyder under en strikt reglering, och den olicensierade delen av marknaden, som inte följer svensk lag, säger Maria Wennerberg Sedigh, vd för Sper.
Maria Wennerberg Sedigh, vd för Sper, vill se en ändring av spellagen.
Därefter berättade Camilla Rosenberg, generaldirektör på Spelinspektionen, vad man jobbar med. Några uppdrag under 2024 är bland annat att:
1. Se över hur samarbetet för att bekämpa olaglig spelverksamhet kan stärkas.
2. Presentera åtgärder för att motverka att spelkonton används för kriminell verksamhet.
3. Utveckla metoden för beräkning av kanaliseringsgraden på den svenska spelmarknaden samt öka kunskapen om kanaliseringen.
4. Kartlägga de bakomliggande faktorerna till att ungas spelande ökar och hur sådant spelande finansieras samt följa utvecklingen av ungas spelande (redovisas 31 januari 2025)
Camilla Rosenberg berättade att Spelinspektionens uppfattning är att kanaliseringsgraden är i genomsnitt 86 procent. Hon berättade vidare att man kört en kampanj i sociala medier under juni-september 2024 som riktat sig till unga 18-25 år med namnet ”Med din framtid som insats”. Kampanjen syftade till att öka kunskapen om riskerna med spel om pengar och konsekvenserna av ett osunt spelande i syfte att nå ett högre konsumentskydd. Kampanjen är framtagen i samarbete med Kronofogden och Folkhälsomyndigheten.
Rosenberg berättade också att under perioden 2019 - 2023 har man drivit ett 80-tal domstolsprocesser där 95 procent av domarna gått på Spelinspektionens linje. Slutligen visade hon en sammanställning av hur många som anmält sig själva till ”Spelpaus”. Totalt har 117 429 personer anmält sig varav 83 494 stängt av sig tills vidare.
I väntan på alla deltagare.
Sedan var det dags för Jacob Hallencreutz, ordförande i Svenskt Kvalitetsindex, att prata om hur spelbranschen ligger till vad gäller förtroende och kundnöjdhet i spelbranschen.
Studien som Svenskt Kvalitetsindex har gjort bygger på cirka 1000 intervjuer och visar att spelbranschen fortsatt ligger dåligt till jämfört med andra branscher och förtroende och kundnöjdhet sjunker dessutom. Förtroendet sjunker också hos dom som spelar dagligen. Specifikt säger man att servicen sjunker. En teori som Hallencreutz har är att kunderna möts av en chat-bot när man söker kontakt, istället för att det är en människa som svarar.
Branschens förtroendeindex är alltså sjunkande under flera år tillbaka. Ett förtroendeindex på minst 60 är godkänt eller bra.
Det är också ett större förtroendegap mellan det bolag man spelar hos och övriga spelbolag än vad som är vanligt i andra branscher. Som jämförelse så har banker 69,0 och dagligvaruhandeln 70,9 i förtroendeindex.
* Kanaliseringsmålet innebär att man vill kanalisera allt spelande till de bolag som har licens. I den bästa av världar innebär det 100 procent av spelandet.
Text och foto: Bengt Hedlund