Skip to main content

Mahir står stadigt på egna ben

img_6225.jpg

 

Mahir Toprak har varit i branschen sedan han var 13 år när började jobba i sin pappas kiosk i Munkfors. Idag driver han en fristående butik i Forshaga och tänker tacksamt tillbaka på sin pappa som gav honom en god kunskapsgrund att stå på. Han kan se fördelarna med att tillhöra en kedja, men för Mahir passar det bättre ett vara sin egen och kunna fatta alla beslut om verksamheten själv.

Mahir öppnade sin butik Saras godis och tobak i Forshaga december 2017. Innan dess ägde han en kiosk i Munkfors, samma kiosk som hans pappa startade en gång och som Mahir sen tog över när pappan gick bort. Skillnaden mellan de båda verksamheterna är flera. Nu verkar de i en större kommun, i en större lokal och verksamheten, den är också större.

- Pappa lärde mig grunderna men idag är allt annorlunda. Allt från hur man jobbar med koncept, exponering, personal… och rutiner när försäljningen är så mycket större, säger han. 

När Mahir tog över lokalen var det en tom postlokal på 400 kvm. Han försöker göra det mesta av ytan och nyttjar varje millimeter. Och han har gjort om i butiken många gånger. 

- När jag öppnade tänkte jag hur ska jag lyckas fylla ut denna butiksytan. Jag kom från en mindre kiosk på kanske 100 kvm. Idag är det tvärtom - hur ska jag få plats med allt. Jag tror det är vanligt bland oss som har haft våra verksamheter i många år, vi ställs inför samma ”problem”. Vi måste utnyttja varje millimeter dels för att kunna erbjuda ett större utbud men också för att tjäna mer pengar. Och för att kunna testa nya grejer, säger Mahir.

 

img_6226.jpg

Det är viktigt att använda och maximera butiksytan på bästa sätt. 

 

Han har testat det mesta och är inte rädd för att misslyckas, något han gjort många gånger. I början gjorde han en del misstag, men med tid och erfarenhet så blev de färre och färre. På senare år har det inte varit så många bakslag alls. 

- Jag känner att det ibland är svårt att utvecklas efter så många år i samma bransch, och jag vill ju gärna utvecklas. Men samtidigt är det dumt att byta bransch nu när jag redan gjort misstagen. Jag kan branschen och har byggt upp en bra kontaktnät, menar han. 

 

img_6235.jpg

Kontinuitet är en av orsakerna bakom att de blivit en destinationsbutik tror Mahir. 

 

Butikens kunder är de som bor i Forshaga med omnejd. Mahir uppskattar att runt hälften av alla kunder kommer från andra kommuner, något han inte räknat med från början. Att det blivit så finns det säkert flera förklaringar till, men en orsak är att de blivit en destinationsbutik. Mahir tror själv att en anledning stavas kontinuitet.

- Vi håller samma standard hela tiden, vi får regelbundet in nya varor, vi håller butiken snygg och välfylld och så har vi jobbat ända sedan vi startade. Tills slut så vet kunderna om detta och det sprider sig. Varje kund kan generera upp till 10 nya kunder. Om jag gör en kund nöjd så genererar det fler kunder, så har jag tänkt sedan dag ett. Det har visat sig vara ett bra koncept. 

Mahir lägger ingen tid på sociala media eller marknadsföring. Det är en liten kommun och alla känner till Saras godis och tobak. De syns bara genom mindre sponsringsuppdrag eftersom de vill stötta lokala evenemang - framförallt inom olika sporter för barn. Då ställer de upp med godis och får en liten skylt på plats i gengäld.

 

img_6241.jpg

Stort utbud av tobak - en kategori som gått från lockvara till omsättningsbomb.

 

De driver en klassisk konfektyrbutik och säljer också tobak. Mahirs strategi var redan från början att inte vara halvdan. Vi vill kunna erbjuda allt inom en kategori och om kunden tänker på den så ska de tänka på Saras godis och tobak.

- I början tjänade vi inget på tobaken, det var bara en lockvara. Det har dock blivit något av en omsättningsbomb och våra kunder åker långväga för att köpa stockar hos oss. Det var tufft att bygga upp lagret från början, mycket jobb, utan att vi tjänade något på det. Nu säljer vi så mycket att vi faktiskt har börjat tjäna pengar också på tobaken trots låg marginal, säger Mahir och fortsätter:

- Eftersom jag är min egen så kan han helt bestämma vem jag köper från. Jag är glad att jag är fristående och kan styra allt själv och utveckla mitt eget koncept. Idag är det väldigt många butiker som tillhör en kedja, men kanske många är nyfikna på oss just för att vi är fristående. Bara att vi inte tillhör en kedja skapar nyfikenhet, så var det inte riktigt från tjugo år sedan.

 

img_6237.jpg

Hög tid att skylta upp med kalendrar.

 

Mahir har full förståelse för tryggheten som finns i att tillhöra en kedja, men för honom passar det bättre att kunna styra allt själv. Han lyfter fram allt han lärt sig av sin pappa och som hon haft med sig genom åren, men berättar också  att vissa i hans personal har varit hos honom sedan han startade här. De har ställt upp och hjälpt honom mycket. 

- Personalen är viktig. Jag är med och gör alla uppgifter i butiken och det kan säkert vara jobbigt ibland att jag är lite av en perfektionist, men jag belönar alltid den som gör ett bra jobb. Det lila extra, servicen, är oerhört viktigt i vår bransch, menar han.

Han kommer från en entreprenörsfamilj. Förutom hans pappa som startade kiosken, så har han familjemedlemmar som också driver butiker på olika håll idag. Några specifika planer för framtiden har han inte när vi träffar honom men att sluta utvecklas är inget alternativ för Mahir.

- Jag vill ju såklart utvecklas, jag har varit här i sju år nu. Min farsa var i samma kiosk i 20 år, tog sin semester vid samma tid varje år och han hade samma omsättning år efter år. Jag kan inte vara still på det sättet. Jag måste se utveckling och vill själv lära mig nya saker, så vi får se vad jag hittar på framåt, avslutar han.

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt

 

img_6240.jpg

Kunder åker långväga för att köpa stockar hos Mahir.