Skip to main content

Candy World har gasen i botten


skarmavbild_2024-11-14_kl._16.57.41.png

 

2007 öppnade Candy World sin första butik i Haparanda. Entreprenörerna Stefan Sundvall och Kent Långström hade mötts och det kom att bli starten på ett framgångsrikt företagande som nu expanderar. Under de senaste månaderna har man öppnat butiker i Örebro och Norrköping och fler är på gång.

Affärsidén var inte direkt blygsam - de skulle, på gränsen mellan Sverige och Finland, starta upp världens största godisbutik. Om det blev världens största kan kanske inte bevisas. Däremot blev  drömmen om en stor godisvärld bevisligen sann.

- Vår drivkraft och inspiration kom från vetskapen om att man i Finland är världsbäst på att äta godis. Och med Sverige som stolt tvåa, kändes godiskartan ritad, säger Stefan och Kent och berättar att det ändå skulle dröja till 2015 innan de började sin expansion söderut med Sundsvall som första anhalt.

- I det läget hade vi också utökat konceptet med ett rejält lekland. Kanske var det rätt tänkt, kanske inte. Men erfarenheten i Sundsvall som fick oss att tänka om och göra rätt.

- Vi klarade inte konkurrensen från Leos Lekland som öppnade intill oss och när vi då tog bort lekdelen och byggde nytt en bit därifrån, märkte vi att det var ju så här det skulle vara. Det vill säga fokus på produkter och inget annat. Tillbaka till kärnverksamheten.

 

kentstefan.jpeg

Kent Långström och Stefan Sundvall startade Candy World 2007. (Foto från Candy World)

 

Med öppnade ögon gick de vidare med en stor ombyggnad i Haparanda. Synd bara att pandemin kom emellan.

- Vi blev klara nio månader innan rullgardinen drogs ner. Hann se att det fungerade bra men tappade under coronaperioden 90 procent av vår försäljning. Idag är vi dock glada över att vi klarade oss utan att stänga eller dra ner öppettiderna och utan att behöva säga upp personal.

När allt blev som vanligt igen kunde de nöjt konstatera att ombyggnaden i Haparanda föll väl ut. Första året fördubblades försäljningen, året därpå blev det 60 procent upp och detta har sedan hållit i sig. På ungefär samma sätt utvecklades också butiken i Sundsvall.

Förklaringen är enligt Stefan och Kent enkel.

- Fokus på varorna, tydlig butik. Överdriva det som är bra.

 

skarmavbild_2024-11-14_kl._16.59.42.png

Efter ombyggnaden i Haparanda har försäljningen mer än fördubblats. (Foto från Candy World)

 

Och nu har det alltså tagit rejäl fart. Med gasen i botten har man öppnat butiker i Gävle, Borlänge, Örebro, Norrköping och på fredag i Västerås. Närmast på gång är sedan Umeå. Förra året omsatte Candy World 300 miljoner, ett värde som ser ut att stiga till cirka 350 miljoner kronor under 2024. För 2025 räknar man med 500 miljoner då man också fullt ut kan inkludera köpet av Godishuset i Umeå och Luleå.

- Öppningen i Örebro i juli var helt galen med enorma köer utanför på själva öppningsdagen. Vi hade draghjälp av att det var semestertid och närheten till den stora campingen mellan Mariebergs köpcentrum och city.

 

oppning.jpeg

Öppningen i Örebro mitt under semestern drog extra mycket folk till den nya butiken i Mariebergs Köpcentrum. (Foto från Candy World)

 

En ny butik bör på fem års sikt omsätta 50 miljoner - första året 25 miljoner - och vara 500 - 1000 kvadratmeter stor. Målet är för övrigt att bli rikstäckande och inom fem till tio år starta upp minst 30 butiker med en total omsättning på över 1 miljard kronor. Allt med egna medel, precis som det varit hitintills. Och varför nöja sig med godisglädje i Sverige?

- Ryktet säger att en godisvåg från norr kanske snart sveper ner över Europa och varför inte ta svenskt godis över Atlanten?

 

losgodis2.jpeg

Idag står tobak för lite drygt halva försäljningen totalt sett inom Candy World. (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

I sortimentet finns så klart inte bara godis. Drycker är stort och snacks är också en viktig kategori. Dessutom har tobaken stort utrymme - man har precis nått över till att den svarar för drygt 50 procent av den totala försäljningen. Att tobaken är så stor spiller på ett positivt sätt över på de övriga kategorierna, menar Kent och Stefan och berättar om konceptet King of snus (på finska: King of nuuska) .

- I Haparanda har vi detta i samma handelshus som Candy World. Det är en av Sveriges största tobaksavdelningar med ett enormt utbud av snus, men även annan tobak som cigaretter, e-cigg och piptobak. Och detta med självplock.

 

drycker.jpeg

Vy över dryckesavdelningen i Örebro-butiken. (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Idag har Candy World totalt cirka 100 medarbetare. I varje butik finns en butikschef som i sin tur utser en vice. Kent Långström och Stefan Sundvall äger idag varsin tredjedel av bolaget. Den tredje delen ägs sedan 2011 av ingen mindre än Hemmakvälls grundare och ägare Kent Olsson. En stadig trio med andra ord.

- Vi vill rikta ett stort tack till våra familjer, leverantörer och övriga samarbetspartners och ett extra varmt tack till just Kent Olsson som verkligen är en riktig fena på godis. Utan alla inblandade hade godisdrömmen aldrig blivit sann, avslutar Kent och Stefan.

Text: Gunilla Pihlblad

 

fran_entren.jpeg

(Foto: Gunilla Pihlblad)