Godiskedjan som växer sakta men säkert
När Go Banana startades 2015 var det inte med ambitionen att bli en rikstäckande kedja. Tvärtom så skulle i alla fall en av grundarna, Anders Enström, ”ta det lugnt”. Även om det gick som det gick så verkar han ganska lugn ändå, nio år senare, när han visar runt i det egna lagret och berättar om framtidsplanerna. - Härifrån kan vi serva cirka 50 butiker om det blir aktuellt, säger han.
Nu ska vi säga direkt att Go Banana inte har några konkreta planer på att bli 50 butiker. Även om de får förfrågningar varje vecka så fortsätter man att arbeta i ett lugnt och eftertänksamt tempo.
- Fem till sex nya om året är lagom och vi är noga med att nya butiker har kapital och förståelse för vår affärsidé, säger han och berättar om hur det hela började.
- Jag och min kompanjon Stefan Lindkvist har drivit olika företag tillsammans i många år, bland annat videobutiker. När den branschen förändrades och vi klev av Hemmakväll, bestämde vi oss för att skapa eget varumärke och jobba i liten skala i Jönköping med omnejd.
Det betydde fyra butiker i Jönköping, Huskvarna, Värnamo och Nässjö. Men året efter kom Stefan Ragnarsson från Borås och ville vara med på ett hörn. Lite senare Micke Blom med sina fyra butiker i Värmland och helt plötsligt var Go Banana mer eller mindre en kedja där det hela tiden hände saker.
Fyra sjättedelar av personalen som centralt jobbar med Go Banana.
Idag finns två olika bolag där Go Banana Sweden ägs av Anders Enström, Stefan Lindkvist, Stefan Ragnarsson och Christer Hyrkvist. Det egna lagret i Mullsjö utanför Jönköping ägs av Anders och Stefan L och man är idag totalt 16 butiker. Nya på gång är närmast Trelleborg, Örebro och Stockholm.
- Go Banana står ju för lågpris inom godis med välkända produkter till rätt pris. Samma anda finns i hela företaget där vi har en enkel och slimmad organisation. Jag ansvarar för inköp, marknadsföring och kampanjer medan Stefan R har hand om nyetableringar. De andra två ägarna är mera passiva medan tre av våra anställda finns här i Mullsjö och en i Borås. Det handlar om butiker, lager, distribution och koncept. Vi har ytterligare en anställd på gång då vi har behov av en allt-i-allo.
” Godis till lågpris i en rolig butik för hela familjen.” (Foto från Go Banana)
Affärsidén har vi redan nämnt. Godis till lågpris i en rolig butik för hela familjen. Men det är viktigt att understryka att det handlar om starka varumärken och välkända produkter. Visst tar man in andra varor också, bland annat genom att till exempel åka på den stora godismässan i Köln. Och visst bevakar man Tiktok-trender och har egen import även där. Men aldrig på bekostnad av kvalitet och säkerhet.
- Vi har noggrann kontroll av allt vi ska sälja och har till exempel bestämt oss för att inte jobba med azurfärger, även om man får sälja sådana produkter om man har varningstext, säger Anders Enström och berättar att konfektyr och lösvikt står för 48 procent av kedjans totala försäljning.
- Dryckerna utgör 30 procent, tobak 14 procent och snacks 8 procent. Tobak ser vi mera som en service, det är inget vi satsar på.
Från lagret i Mullsjö med egen bil till de 16 butikerna en gång i veckan. (Foto: Gunilla Pihlblad)
Lagret och huvudkontoret i Mullsjö är en fastighet som ägarna till detsamma satsat rejält på. Både när det gäller yta och iordningställande för funktionell och hållbar hantering. Tidigare hyrde man in sig hos Privab i Nässjö - lösvikten köper man fortfarande därifrån - men sedan tre år tillbaka har man alltså sitt eget lager på totalt 9 800 kvadratmeter och med 1 600 pallplatser. Butikerna får leverans av den egna bilen en gång i veckan.
- Vi har byggt upp såväl kedjekonceptet som lagret med eget kapital och jobbar nu vidare i lagom takt, sakta men säkert. Intresset för Go Banana ökar hos såväl butiker som konsumenter och det är naturligtvis jätteroligt, säger Anders och betonar att det inte är ett franchisekoncept utan att man jobbar med samarbetsavtal mellan bolag och butiksägare.
- Butikerna har frihet att bestämma sitt eget sortiment med upp till 25 procent, men för övrigt ska de följa konceptet. Lokal anpassning är dock viktigt för Go Banana där kunderna alltid ska känna sig varmt välkomna och dit barnen ska vilja gå för att det är kul.
Butikerna har frihet att bestämma sitt eget sortiment med upp till 25 procent, men för övrigt ska de följa konceptet. (Foto från Go Banana)
Go Banana är för övrigt den nyaste medlemmen i Convenience Stores Sweden. Sedan bara några veckor har man alla sina butiker med samtidigt som man som kedja är med i nätverksprogrammet för kedjor och leverantörer.
- Vi välkomnar Go Banana och tycker det är extra roligt eftersom de stora godisbutikerna är en expansiv grupp inom vår handel, säger Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden och påpekar att att det var just en Go Banana-butik som tidigare i höstas fick utmärkelsen Convenience Retail Awards - Årets butik.
Anders Enström avslutar med att ännu en gång gratulera kedjemedlemmen Micke Blom som fick detta pris för jobbet med sin butik i Bergvik Karlstad.
- Micke är verkligen värd detta pris, han har gjort ett fantastiskt jobb och är en klippa i vår kedja. Samtidigt är vi otroligt glada för hela Go Bananas skull. Nu ser vi också mycket fram emot att ta del av allt som vårt nya medlemskap i CSS innebär.
Text: Gunilla Pihlblad
Vinnaren av Convenience Retail Awards Årets butik: Micke Blom Go Banana Bergvik Karlstad (Foto: Mikael Gustavsen)