Skip to main content

VIP Mullsjö - mer än bara en butik

exteriorvip.jpg

 

Att beskriva VIP Mullsjö är faktiskt inte så lätt. Anläggningen måste nästan ses för att man ska förstå vidden av det som pågått här sedan 1984. Enligt ägaren Stefan Lindkvist är detta tredje största destinationen i Jönköpings län. Ledstjärnan är nu som då, GeKås i Ullared, och under juli månad hade man 170 000 besökare.

1984 byggdes det en ny väg och rondell vid Mullsjö. Då slogs även portarna upp för VIP med restaurang, butik och motell. Än idag är det samma ägare som nu också har andra generationen med i verksamheten. Stefan upplyser om att rondellen i fråga allmänt kallas ”VIP-rondellen”. Säg vilken butik som sätter ett sådant avtryck i omgivningen?

Fast det är ju inte bara en butik. Som redan framgått handlar det även om restaurang, motell och drivmedelsförsäljning. Butiken är dock den delen som sticker ut mest, både för den utomstående betraktaren och den som tittar på omsättningen. Den är nämligen cirka 100 miljoner per år. Restaurangen omsätter cirka 15 miljoner.

Priserna för såväl restaurang som butik är tacksamma att kommunicera utåt. Tydligt och klart ser man redan från rondellen att lösgodis kostar 9,99 och dagens rätt 99,95. Fyndigt och lockande även på annat vis.

 

alskar_laga_priser.jpeg

Det är tveklöst så att både ägarna och kunderna älskar låga priser.

 

Vi backar en bit igen och konstaterar att 2008 totalförstördes huvudbyggnaden av en brand som troligen orsakades av en cigarettfimp. Det tog snabbt eld i fasaden och spred sig upp under takpannorna och katastrofen var ett faktum. Men bara ett år senare så hade man återuppbyggt ett nytt och fräscht VIP som man med rätta är mycket stolta över.

- Midsommarveckan 2020 så öppnade vi upp portarna till en helt ny butiksdel. Vi gick då från 170 kvadrat till hela 800, säger Stefan och utvecklar detta med förebilden Ullared.

- Uppbyggnaden av Gekås och hela Ullared är det mest genialiska som någonsin gjorts inom handeln. Vi kan naturligtvis aldrig nå dit. Men det är en förebild på så vis att vi ska hålla samma låga priser samtidigt som det ska vara roligt att åka hit och handla. På så vis har vi successivt skapat vår egen marknad och vi har faktiskt aldrig köpt annonser. Det har spridit sig ändå.

 

familjen.jpeg

Hela familjen, det vill säga Stefan, Lotta och sönerna Anton och Emil samt i mitten ”trotjänaren” Ulla Vik.

 

Stefans sambo Lotta Svensson finns också med i företaget liksom sönerna Emil och Anton. Emil har hand om restaurangen och Anton om butiken där godis, dryck, och snacks står för 75 procent av omsättningen och tobak för resterande tillsammans med några mindre men uppskattade kategorier.

- Vi har till exempel en monter med mobiltillbehör, säger Anton och berättar att det är en personalintensiv verksamhet.

- Under sommarmånaderna har vi ett femtiotal personer på lönelistan.

Butiken var för övrigt nominerad som årets tobaksbutik på Convenience-galan i september. Det blev visserligen ingen vinst - denna gång - men motiveringen säger en del om den här verksamheten:

VIP Mullsjö har via ett starkt engagemang under många år lyckats skapa en fantastisk butiksupplevelse. Det sker ständigt innovationer i butiken, vilket gör varje besök spännande på ett positivt sätt. Servicen i butiken är i toppklass liksom samarbetet med leverantörerna. I flera olika kategorier, inte minst inom kategorin tobak, har butiken lyckats bli en stark konkurrent till handeln i hela Jönköping, både när det gäller pris och expertis. Det är otroligt imponerande.”

 

mot_utgang.jpeg

Förebilden för VIP Mullsjö har i alla tider varit Ullared.

 

Noterbart är också att man jobbar aktivt med sociala medier. Nyheter och tävlingar har byggt upp följarskarorna på såväl Instagram som TikTok.

Är detta en Go Banana förresten?

- En halv, säger Stefan (som är en av grundarna och delägare i Go Banana) och förklarar att man har förmånen att ha en del av det konceptet.

- Men för övrigt är vi så ”egna” att det helt enkelt är vårt eget koncept. Vi är VIP Mullsjö helt enkelt. Det namnet gör vi aldrig avkall på.

Den totala ytan på anläggningen är 2 500 kvadrat och inkluderar då ett litet motell med 12 rum som har god beläggning. Öppettiderna andas service, här är det 6-22 alla dagar året runt.

Så vill ni ha en bransch-upplevelse och har vägarna åt detta hållet, tveka inte att snurra in i VIP-rondellen för att stanna till en stund.

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

snacks.jpeg