Med branschens utveckling som drivkraft
Den 1 december har Bengt Hedlund varit vd för det som idag heter Convenience Stores Sweden i 21 år. Han är också initiativtagaren till CSS Networking Program. Mycket har förändrats under dessa åren, både branschen och branschorganisationen. Vi bad Bengt blicka både bakåt och framåt samt berätta lite om sig själv och hur han hamnade i just convenience-branschen.
Hur ser din bakgrund ut och vad hade du arbetat med tidigare?
- Jag föddes i Stockholm 1958 och flyttade med familjen till Eskilstuna när jag var 10 år. Efter gymnasiet så jobbade jag några år och började sedan läsa industriell ekonomi på Tekniska Högskolan i Linköping. Efter examen så började jag jobba på ABB i Västerås där jag var kvar i 12 år i flera roller - inköpschef, marknadschef, personalchef och divisionschef.
- 1997 blev jag rekryterad till charkföretaget Lithells som vd för Lithells Produktion, alltså där man tillverkade alla korvar och hamburgare. Företaget ligger i Sköllersta söder om Örebro och finns där fortfarande. Jag slutade redan 1999 då företagsgruppen såldes till Atria i Finland som bytte ut hela företagsledningen.
Nästa jobb var som vd för IT-företaget SYSteam Mälardalen, och 2001 flyttade han tillbaka till Stockholm. Där arbetade han som managementkonsult och var uthyrd bland annat som personalchef på ett utbildningsföretag och som chef för restaurangdivisionen på Arvid Nordquist.
Bengt i en debattpanel i Almedalen. Foto: Robert Noord.
Minns du vad som lockade dig att söka det jobb du har idag?
- En bit in på 2003 såg jag en annons i DN där branschorganisationen Spel & Servicehandlarnas Riksförbund sökte ny vd. Jag tyckte det lät roligt, och jag hade ju dessutom erfarenhet från både Lithells och Arvid Nordquist. Jag tyckte också det skulle vara intressant att hjälpa företagare med rådgivning och ökad lönsamhet.
Under dessa 21 år - hur har branschen, och branschorganisationen, förändrats enligt dig?
- Det har hänt mycket. Först och främst har vi bytt namn två gånger. Svensk Servicehandel & Fast Food blev vi 2009, för att sen byta namn igen 2015 till Convenience Stores Sweden. Servicehandel var för anonymt tyckte vi, dessutom samarbetade vi med systerorganisationer i Storbritannien och USA där de kallade branschen för just convenience ctores.
- Jag var dessutom med och startade samarbetsorganisationen Butikerna 2005 tillsammans med flera andra branschorganisationer. Det var starten på vårt fantastiska kortinlösenavtal där våra medlemmar sparat miljontals kronor under åren.
Bengt tillsammans med Susanne Ankarkrans, CSS, och Mark Wohltmann, NACS Global. Foto: Gunilla Pihlblad
Branschen har onekligen förändrats mycket under åren säger han. Färre och färre butiker är fristående och fler och fler tillhör en kedja. Sortimentet har också förändrats över tid. Cigaretter och spel var mycket viktig för 20 år sedan, vad vi kallar destinationskategorier. Idag är måltidslösningar och snus, och på senare tid nikotinportioner, allt viktigare.
- Branschorganisationens arbetsuppgifter är också annorlunda. Förr hade vi många dagliga telefonkontakter med enskilda medlemmar. Det har glidit över till att vi idag har mer kontakter med kedjor, och på senare tid även kontakter med leverantörer.
- Detta ledde till att vi för 12 år sedan startade det som idag heter CSS Networking Program. Ett nätverksprogram för kedjor, grossister och leverantörer. Vi startade med alla kedjor och grossister som medlemmar. Sedan har antalet leverantörer växt under åren. Idag så är vi totalt 40 företag inom CSS Networking Program. Och idag kommer faktiskt en större andel av branschorganisationens intäkter från nätverksprogrammet än från våra vanliga medlemsavgifter.
Bengt förde med sig ett modernare sätt att leda en gammal branschorganisation menar Gunilla Pihlblad.
Någon som jobbat i branschen längre än Bengt är Gunilla Pihlblad, som under många år var chefredaktör för denna tidning. Hon menar att Bengt varit viktig för branschorganisationens utveckling:
- När Bengt kom till oss förde han med sig ett modernare sätt att leda en gammal branschorganisation. Det gällde allt från styrelsens sammansättning och arbete samt samarbetet med personalen, till hur man skapar medlemsförmåner och samarbetar över branschgränserna. Bildandet av Butikerna och samarbetet med Företagarna tror jag har betytt mycket.
- Men allra viktigast är så klart insikten av, och arbetet med, att bilda det som idag är CSS Networking Program. Vår organisation har idag en helt annan status, och därmed möjlighet att påverka, än för 20 år sedan, menar Gunilla.
Och Bengt håller med. Hans målbild redan från start var att komma dit man är idag som organisation. Det var så han såg framför sig att en branschorganisation skulle fungera.
Hur ser då Bengt på branschens framtid? Några trendspaningar?
- Trender i branschen är ibland svåra att förutsäga. Vi säljer ju tid och bekvämlighet. Det betyder att produktsortimentet kan variera över åren. Idag säljer vi inte samma produkter som när branschen startade för närmare 120 år sedan.
- En trend som håller i sig är dock måltidslösningar. Den trenden startade för nästan 15 år sedan och är fortfarande stark. Kvaliteten på maten är idag riktigt hög och blir bättre och bättre. Utbudet är också större med fler val - vegetariskt, mindre socker, sockerfritt, fler smaker, smartare förpackningar. Och fokus på matsvinn och hållbarhet i allmänhet.
Bengt med CSS ordförande Mats Pålsson (t.v) och Thomas Wielenmann från Migrolino på CSS Store Tour Zürich.
Vad händer inom CSS Networking Program 2025? Vad är viktigt för leverantörer och grossister att ha koll på framåt?
- Inom CSS Networking Program kommer vi att satsa ännu mer på nätverkande, alltså fler träffar under året. Det finns uttalade önskemål om det. Planen är att lägga till fyra korta frukostmöten. Vi är då uppe i 13 aktiviteter under året, Conveniencegalan inräknat. Alltså ses vi typ minst en gång i månaden.
- Vi ser också att det blir allt viktigare, speciellt för leverantörer, att inte bara ha koll på sina egna produkter utan också på hur kunderna tänker när de köper produkter tillsammans med andra leverantörers produkter. Det är också viktigt att tänka tid på dagen. Kunden kanske kommer in i butiken flera gånger under dagen och har då olika köpbehov. Då gäller det att ha produkter som matchar, frukost, lunch och kväll.
För enskilda butiksägare - vad ska de hålla ögonen på? Och om man inte redan är medlem, varför ska man bli det?
- Den enskilda butiksägaren ska tänka på att ett medlemskap kan innebära stora förändringar, till exempel stora besparingar. Jag vill nämna tre saker. Vårt mycket låga kortinlösenavtal, våra specialgjorda försäkringar och vår branschriktlinje för livsmedelshantering. Bara dessa tre är värda mycket mer än vad det kostar att vara medlem per år.
- För att hänga med som enskild butiksägare så ska man först och främst hålla koll på och lära sig hantering av måltidslösningar. Efterfrågan ökar hela tiden och det är ganska bra marginaler på dessa produkter.
På besök hos PMI i schweiziska Neuchatel. Foto: Robert Noord
Du har fyllt 66 år och har av styrelsen blivit ombedd att arbeta kvar ett tag till, något du tackat ja till. Det får tolkas som ett fint kvitto på att man är nöjd med det du gör. Var det ett lätt beslut att välja att arbeta kvar istället för att gå i pension?
- Ja jag jobbar ju kvar på uppmaning av styrelsen, trots att jag fyllt 66. Och jag kommer att jobba ytterligare minst ett år till. Det var ett lätt beslut då vi fortfarande är mitt i utvecklingen av CSS Networking Program. Vi har dessutom en riktigt bra styrelse som ger inspiration till att fortsatta jobba. Jag får också inspiration av alla fantastiska människor jag möter i olika sammanhang i jobbet.
- När jag väl går i pension längre fram så kommer jag ägna mig fullt ut till familjen och mina intressen - matlagning, bilar och båtliv. Men det får vänta ett tag till.
Text: Ann Hedlund
Foto överst: Gunilla Pihlblad
Inte redo att gå i pension ännu. Foto: Ann Hedlund