Godis gör gott för branschen
Under det senaste året har vi publicerat ganska många artiklar om nyöppnade stora godisbutiker. Notera också att både Hemmakväll och Go Banana var två av tre slutnominerade till Convenience Retail Awards - Årets butik.
Är detta tillfälligheter eller händer något på den här delen av marknaden?
Nu ska det sägas direkt att artikeln du just läser är mera en betraktelse än resultatet av en regelrätt utredning. Undertecknad har de senaste året följt flera av godiskedjorna samt gjort besök och intervjuer med många av dem. Vem vet, kanske att jag undermedvetet lockas att göra jobb av det här slaget. För bara att komma in i en sådan här butik är ju en njutning för många sinnen.
Denna min känsla kan var en del av förklaringen till att människor gärna handlar godis (samt dricka, snacks och tobak inte att förglömma) i en tilltalande miljö. Dessutom är det ofta lätt att parkera vid de här butikerna som inte sällan finns i anslutning till köpcentrum och större eller mindre handelsplatser. Det är dessutom mycket av en familjeaktivitet och upplevelse. Man åker tillsammans och inhandlar lördagsgodis, fredagsmys eller vad det kan vara just den gången.
Personligen tror jag inte att priset har någon större betydelse. Egentligen inte heller hur många sorters lösvikstgodis man har. I alla fall inte om det är 300 eller 500 … Däremot är volymen och exponeringen det som gör upplevelsen och wow-känslan. Jag har haft den flera gånger de senaste veckorna i samband med reportagejobb; Go Banana i Karlskoga och Candy World i Örebro för att nämna några.
Signalerna är rätt redan från början.
Du träder in i en ljus, överskådlig och av godis dignande butik som dessutom erbjuder dig en kundkorg (eller vagn!) vid entrén. Dina ögon bländas nästan av färgprakten. Men inte mer än att du uppfattar de vägvisande skyltarna längs väggarna. Dessutom är kundvarvet praktiskt upplagt så att du inte ska missa något viktigt innan du slutligen når kassan.
Att INTE handla något alls, eller inte mer än man hade tänkt sig, är inte möjligt om man inte är luspank eller satt under någon form av hot. Hit kommer man dessutom planerat, det är en så kallad destination. Den som handlar godis i mindre conveniencebutiker eller i stora livsmedelsbutiker, gör det ofta mera på impuls - i alla fall om man hade ett ett helt annat ärende från början. Eller så är man ”sugen” och har att välja på chokladkakan eller korven.
Hemmakvälls butik i köpcentrat Väla utanför Helsingborg var en av de nominerade till Årets Butik.
Sveriges största godisbutikskedja Hemmakväll har gjort en imponerande resa från videobutiker till dagens extremt välutnyttjade butiker på exklusiva lägen. Oftast lite mindre butiker men ack så tilltalande inredda och utrustade. Idag har man cirka 70 butiker över hela landet i både stadskärnor och i gallerior, med cirka 600 medarbetare.
Kandy’z expanderar fortlöpande och har idag drygt 40 butiker. Candy World, som länge hållit sig i övre Norrland, har lagt in en högre växel och under senaste halvåret öppnat flera nya butiker söderut. Totalt har man idag sju och planerna är stora och innefattar även butiker utanför Sveriges gränser.
Betydelsen av rätt exponeringar kan inte överskattas.
Go Banana berättade vi om i ett tidigare nummer. Här handlar det om en kedja som växer ”sakta men säkert”, som känns stabil och som också har konkreta planer för fortsatt expansion. Idag finns man på 16 platser.
En satsning som kändes rätt i tiden men inte fungerade fullt ut var kedjan Godisbanken som förutom det traditionella satsade på hållbarhet och nyttigare alternativ. Kanske är det en svår kombination. I alla fall det som handlar om ”nyttigt”.
När man tittar på detta med stora godisbutiker och de tonnage som säljs därigenom, ska man inte förglömma gränshandeln där just den här kategorin är stor. Dessutom har vi de stora livsmedelsbutikernas godisavdelningar och så alla småbutiker med sitt utbud. Men så är också svenskarna det mest godisälskande folket i världen.
Att snappa upp trender blir allt viktigare.
Och på tal om ”världen” så kan man ju inte skriva en artikel om godis utan att nämna Tiktok. Våra stora kedjor är duktiga på att snabbt ta upp trender och suga på karamellen så länge det går. Ett annat fenomen är att nordiskt godis trendar i USA där folk uppges köa i timmar för sådant godis. Detta genom en trend på Tiktok där folk smakade på ”svenskt godis”. Att efterfrågan blivit så hög finns det flera orsaker till. För det första är lösgodis ovanligt i USA. För det andra sägs nordiskt godis också smaka annorlunda än annat godis som säljs där över och för det tredje ses det som ett ”nyttigare” alternativ än annat godis.
En annan viral Tiktok-video gjorde att det började pratas om godisbrist i Sverige, något som uppmärksammades internationellt. Exempelvis stod det i brittiska Guardian att ”Svenskar lämnas med godissug” och norska VG skrev om ”Svensk godiskris efter viral Tiktok-trend”. Det började med att New York-bon Marygrace Graves filmade sig själv när hon besökte en svensk godisbutik i Brooklyn och lade upp videon på Tiktok. Den blev viral och efterfrågan på svenskt godis ökade internationellt vilket ledde till att vissa varor inte gick att få fram i tillräcklig takt. Allt detta enligt tidningen Expressen.
På upp- eller nedgång? Vi får se vad som händer.
Vi har konsumerat knappt 16 kilo godis per person de senaste åren. Under 1970- och 80-talen var motsvarande siffra mellan 9 och 10 kilo. Enligt SCB skedde ett trendbrott under 2023 då svenskens godisinköp minskade med 78 kronor per person och år. Försäljningen av godis per person justerat med prisförändringar gick från 1 901 kronor år 2022 till 1 830 kronor 2023 vilket innebär en minskning med 6,50 kr/månad.
Text och foto: Gunilla Pihlblad