Tuffa tider till trots - framtidstron ökar i handeln
Svensk Handels Handelsbarometer för november 2024 visar en välkommen uppgång i framtidstron hos svenska handlare. Samtidigt fortsätter många svenska handelsföretag att kämpa i motvind med höga kostnader och minskad köpkraft bland hushållen.
Efter flera år av hög inflation och kraftiga räntehöjningar har hushållens köpkraft tagit stor skada, vilket har påverkat handeln negativt. Svensk Handel ser ändå tecken på en lättnad, där de senaste räntesänkningarna och en avtagande inflation ger viss anledning till optimism på sikt.
– Det är glädjande att framtidstron växer, särskilt i dagligvaruhandeln. Samtidigt får vi inte blunda för det allvarliga läget: Många svenska handelsföretag kämpar för sin överlevnad, med bland annat höga lokalhyror och konsumenter som fortsatt håller hårt i plånboken, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
Den totala framtidsindikatorn för butikshandeln steg till 98,2, där lönsamhetsförväntningarna ökade mest. Sällanköpsvaruhandeln fortsätter att förbättras, men ligger fortfarande under det neutrala 100-strecket, med en framtidsindikator på 94,3. För partihandeln är utvecklingen mer dämpad, även om försäljningsförväntningarna steg markant.
- Efter flera år av hårda prövningar är det avgörande att hushållens ekonomi stabiliseras. Tyvärr dröjer det nog bra bit in på nästa år innan det märks. Resultaten visar att handelsföretagen fortsatt är pessimistiska. För många är läget fortsatt mycket svårt, men vi hoppas att årets julhandel ska ge ett välbehövligt lyft, säger Sofia Larsen.
Trots en viss förbättring i framtidstron visar konkurstalen nu att många företag inte klarar av de höga kostnaderna och minskad försäljning. Med fler konkurser hittills i år än under de tre föregående åren, är läget fortfarande kritiskt. Särskilt för små och medelstora företag.
– Vi får inte underskatta handelsföretagens utmaningar. Det är positivt att konkurstalen - även om de ligger på en hög nivå - inte har fortsatt att öka mer, men vi måste fortsätta arbeta för att skapa bättre förutsättningar för handeln. Detta inkluderar sänkta kostnader, rättvisa konkurrensvillkor och åtgärder som stärker hushållens köpkraft, avslutar Sofia Larsen.
Källa och bild: Svensk Handel