Skip to main content

Ny hos Sibylla men inte i branschen

img_6285.jpg

 

Niklas Jinnestrand driver sedan tidigare Käglor & Kök i Laxå. Det har varit svårt att attrahera kunder hit från stora vägen. Folk som är ute och reser väljer inte en bowlinghall när de ska äta, säger han. Lösningen? Ta en bit av den befintliga lokalen och öppna en Sibylla. Vilket han också gjorde för drygt två månader sedan, och hittills är han mycket nöjd med resultatet.

Sibylla Laxå öppnade den 12 september i år. Det rullar på bra trots lågsäsong säger Niklas, som inte har drivit någon Sibylla tidigare. Han har dock en hel del erfarenhet från fast-food-branschen.

Han har bland annat jobbat på Rasta, både med driften och som platschef. Och år 2000 började han på Burger King där han var restaurangchef på fyra olika ställen. Ett av dem var Liseberg när kedjan öppnade tre restauranger i nöjesparken 2001. Därefter startade han Burger King här i Laxå 2005 och sedan 2008 har han och familjen bott här. 

- Jag har gjort ett försök att starta en egen snabbmatskedja. Jag öppnade på fyra ställen, men det fungerade tyvärr inte så bra så den finns inte längre. Sen har jag drivit stället här bredvid, Käglor & Käk, sedan årsskiftet 2019/2020. Och det är precis som det låter - både mat och bowling. 

 

img_6293.jpg

Niklas två verksamheter vägg i vägg. 

 

Niklas berättar att han sedan länge märkt att det är svårt att attrahera folk hit från ”stora vägen”, och funderat på vad han skulle kunna göra för att ändra på det. De som är ute och reser med bil och blir hungriga… då är inte en bowlinghall det första som de kommer att tänka på. Lösningen blev att Niklas helt enkelt tog en bit av sin befintliga lokal och startade en Sibylla. 

Hur kom det sig att du valde just Sibylla?

- Jag tycker att Sibylla är ett bra koncept. Alla känner till det, gamla som unga. Och de har ett bra och brett utbud för barn. Köttbullar, nuggets, grillkorv, pannkakor och hamburgare… allt som behövs. 

Och så har ni Bamse?

- Det är bra paketerat för barn, och med mycket variation. Samarbetet med Bamse gjorde att det blev tydligt. Så fort vi började jobba med ballonger och barnkalas så fick vi vår första bokning ganska snabbt. Då erbjuder vi en kombination som innebär att de först kommer hit och äter mat och glass. Sen går de vidare in och bowlar, och så får de en godispåse. Det är ett paket som innehåller det mesta för ett lyckat kalas. 

- När jag säger att verksamheten rullar på så menar jag driftsmässigt. Ekonomiskt är det ju lågsäsong för oss nu, 60-70 procent av årsomsättningen är från mitten av maj till mitten av september. Resten är utspritt på övriga året, där vi befinner oss nu.

Det ökar lite vid jul och runt sportlovet när det är ledigt och folk rör på sig. Många passerar Laxå på väg till fjällen och det märks tydligt. Till påsk ökar antalet kunder rejält, och sen smyger sig sommaren sakta på. 

- På årsbasis funkar det bra. Jag tycker att jag har koll på flödet redan även om vi bara haft öppet vår Sibylla en kortare tid.

 

img_6288.jpg

Bamse - bra paketerat för barnen, och med mycket variation menar Niklas. 

 

Sibylla har ett obligatorisk sortiment och ett frivilligt, och det sistnämnda tillåter att man kan ”skena iväg” lite om man vill menar Niklas. Men det är viktigt att hålla utbudet ”enkelt” så det funkar i vardagen. Niklas vill skicka med ett tips till Sibylla:

- Det man borde jobba med lite mer är kaffe och fika. Vi har många kunder som stannar här tack vare att det finns laddplatser utanför, och flera platser är på gång. Innan nästa sommar kommer det finnas 26 platser totalt. De kunderna vill inte alltid äta. De vill ha fika och gott kaffe när de sitter här en halvtimma med sin dator. Kaffe och något gott kaffebröd är kategorier som borde synas mer. Vi har enklare utbud idag med kanelbulle, muffins, chokladboll, dammsugare – inget komplicerat. Men vad jag menar är att budskapet måste kommuniceras från centralt håll ut till konsumenterna, att det finns gott kaffe och fika på Sibylla.

Niklas berättar att bowlingen drar mest lokala kunder. Det som ökat är de som kommer från stora vägen tack vare Sibylla. Grunden är dock fortfarande lokalbefolkningen som är strax under 5000 personer i hela kommunen, varav många är äldre. 

- Vårt sortiment passar de äldre bra men många tror att Sibylla är som det var förr, ett gatukök bara. Men det är ju modernare nu med ett bredare sortiment. Fast här handlar allt om trafiken egentligen. Ju mer flöde på vägen, desto mer säljer vi.

 

img_6290.jpg

Niklas efterfrågar tydligare marknadsföring om att det finns det finns gott kaffe och fika på Sibylla.

 

Har du några specifika framtidsplaner för dina verksamheter?

- Jag har inga direkt långsiktiga planer just nu, mer än att få ett bra samspel och synergier mellan mina verksamheter. Att få bra snurr på det. På samma sätt som det är lugnt här nu, så är det högsäsong på bowlingen. Sen när sommaren kommer då bowlar man helst inte, så då är det tvärtom. Det gäller att få till ett bra samspel mellan de två och att det blir en bra destination, ett bra ställe att stanna till på för människor. 

- Annars får vi se vad som händer framåt. Jag är inte typen som sitter still och är nöjd. Jag kan tänka mig att öppna fler Sibylla också, men jag måste sansa mig lite och i lugn och ro känna efter hur detta funkar och att det flyter på. Sibylla gynnar också min andra verksamhet på ett bra sätt. De ligger ungefär lika i omsättning nu och så har det inte varit innan, så detta nya har effekt. När jag har trimmat in detta så kanske jag kommer fram till att jag är rätt nöjd ändå med balansen mellan arbete och privatliv, avslutar Niklas. 

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt