SIA Glass är redo att möta framtiden
Vi har besökt SIA Glass i halländska Slöinge och träffat Mattias Andersson. Han berättar stolt om företagets historia och hur SIA Glass investerat 300 miljoner kronor i en ny fabriksdel för att möta framtiden. Vi får också veta mer om hur värmen som fabriken alstrar kommer det närliggande djursjukhuset till gagn, hur företaget månar om det lokala samhället samt vilka stora fördelar både SIA Glass och Mattias ser med att vara en del av CSS Networking Program.
Mattias Andersson arbetar som Key Account Manager och har varit en del av SIA Glass i drygt 6 år. Han har sin bakgrund i huvudsak inom dryckesbranschen och jobbade i olika roller på Carls4berg i cirka 15 år innan han bytte kategori.
- Det kändes spännande att hitta på något nytt och komma tillbaka till kundmöten igen. Idag har jag ansvar för restauranggrossister, convenience samt exporten till Tyskland och Finland. Utöver mina centrala kontakter besöker jag en del convenience-butiker, men vi försöker hålla det till att våra lokala säljare sköter dessa kontakterna, säger Mattias.
Han berättar att arbetsdagarna ser väldigt olika ut, den ena dagen är inte den andra lik, och det är en del av charmen. Arbetet innebär mycket resor med fysiska möten, men efter pandemin så har det blivit allt fler digitala möten.
- Vi försöker vara ute i butiker runt om i landet, det är viktigt för att bygga relationer. Det är extra viktigt för oss som vill etablera oss hos vissa kedjor. Idag har vi samtal med alla kedjor men framför allt med Preem och Direkten.
- Vi är ett team som jobbar tätt ihop. En del i min roll är att närvara på CSS Networking Programs aktiviteter och se till att knyta kontakterna. Vi försöker även se till att mina säljkollegor som är med i KAM-teamet också är med så mycket det går på dessa aktiviteter, men jag är ansiktet utåt kan man säga.
"Hushållsglassen" är fortfarande en väldigt viktig kategori för SIA Glass.
Berätta om företaget SIA Glass.
- Det startade 1961 här i Slöinge och grundade sig egentligen i ett sysselsättningsprojekt där man skulle skapa nya lokala arbetstillfällen i samband med att slakteriet skulle läggas ner. Då fick de som drev Berte Qvarn frågan om de inte kunde säkra jobben, och så började man tillverka glass tillsammans med en producent i Trollhättan som fanns då.
Var det en väldigt liten fabrik från början?
- Ja det var det. Jag är inte helt säker på antalet medarbetare men det var viktiga arbetstillfällen för bygden. SIA Glass har ju vuxit stadigt från start, och fortsätter växa. Vi har på ett positivt sätt hela tiden ute nya tjänster för att utveckla företaget.
Är det fortfarande samma familj som driver företaget?
- Det stämmer, fjortonde generationen av familjen Stenström. Det är Sveriges äldsta familjeföretag, över 450 år gammalt med kvarnen inräknat. Sedan har ju SIA Glass också fyllt 60 år, så det är en spännande utveckling.
Vad var det för sortiment när det startade?
- Det var stycksaker och hushållsglass till att börja med. Glassbåten var med från start. Kulglassen kom först senare, på 70-talet. Hushållsglassen är fortfarande en väldigt viktig kategori för oss.
I den egna butiken finns glass, tillbehör och produkter från kvarnarna.
SIA Glass har idag totalt 165 anställda, och börjar närma sig 170 när de senaste tjänsterna som är ute har tillsatts. Majoriteten av dessa jobbar i Slöinge. Det var en grundförutsättning när företaget startade 1961 att det skulle vara så. Och det är fortfarande ambitionen att ha så många som möjligt anställda just här. De enda som finns ute i övriga landet är fältsäljarna som besöker de lokala kunderna.
Hur kom det sig att ni gick med i CSS Networking Program?
- Vi har egentligen haft en convenience-strategi hela tiden, men på grund av kapacitetsbrist har vi inte kunnat fokusera på stycksaker. Vi hade en fullbelagd produktionslinje som tillverkade de produkter som vi redan hade på marknaden, det fanns inget utrymme för mer.
- När vi sedan skulle bygga ut fabriken så fick vi också möjlighet att ta nya kunder. Vi såg två kategorier där vi hade möjlighet att växa, stycksaker var en av dem. Då var det viktigt att både kunna nå, och skapa goda relationer med, de kunderna på ett bra sätt. CSS Networking Program är ett fantastiskt nätverk där vi dels kan få ökad kunskap, men också bygga relationer på ett inspirerande och givande sätt.
Hur jobbar ni med convenience-branschen?
- Vi har haft en bred stycksakskarta hela tiden, men har haft mest så kallade ”handjagade” kunder. Vi har dock saknat de centrala kunderna om man säger så. Vi fortsätter nu med den strategi som vi började med för flera år sedan. Det innebär att vi utvecklar produktgruppen bland annat genom bättre kommunikation så att konsumenten upplever den på ett bättre sätt. Det är väl den stora förändringen vi gjort se senaste 4-5 åren. Hur vi kommunicerar till konsument och vilka produkter vi tar fram och lanserar.
Vad har ni för planer framöver?
- Vi tittar självklart på hur vi ska utveckla vår försäljning. Nya kunder är såklart bra, men vi är också måna om att växa smart. Vi ska klara av att göra det på ett strategisk sätt tillsammans med kunderna. Att vi tar på oss rätt mängd vid rätt tillfälle. Leveranssäkerheten är väldigt viktig både för oss och våra kunder. Det får inte bli tomt i butik.
Vågar du presentera några nyheter för 2025?
- Vi släpper flera spännande nyheter nästa år men jag måste be att få återkomma till dem lite längre fram.
Den egna gården ligger i närområdet och där finns cirka 300 mjölkande kor. Foto: SIA Glass
På andra sidan gatan ligger ett djursjukhus, berätta om ert samarbete med det?
- Vår produktion skapar en hel del värme och då använder vi en kulvert för att transportera och värma upp deras lokaler på ett så smart sätt som möjligt, istället för att bara släppa ut den värme som vi skapar.
Företaget har en egen gård…. och kvarn - vad kan du berätta om dem?
- Gården ligger här i närområdet och där har vi cirka 300 mjölkande kor. En del av vår grädde kommer därifrån, men majoriteten av grädden kommer från andra halländska gårdar. Kvarnen ligger också i närheten, och som jag sa så är den över 450 år. Vi har dessutom en helt nybyggd kvarn sedan något år tillbaka som bland annat hanterar havre.
Det får man väl ändå kalla närproducerat. Ni behöver inte köpa något från utlandet?
- 83 procent av råvarorna i vår glass är från Sverige. Det som vi behöver köpa in är till exempel choklad och mango – ingredienser som inte kan växa i det svenska klimatet. Men vi jobbar väldigt lokalt och fokuserar på det svenska, vi har det som en av våra strategier framåt också. Vi vill förstärka det svenska. Vi är den enda rikstäckande producenten på glass som kan "Från Sverige”-märka sina produkter.
Vi antar att det är en bra känsla att ha ett gemensamt engagemang med bönderna runt omkring?
- Absolut. Så är det. Vi har också en lokal jordgubbsodlare. I vår Jordgubbsglass i halvliterssortimentet så garanterar vi att jordgubbarna kommer från just den odlaren. Vi gör många lokala insatser och är måna om att hålla samhället igång. Slöinge samhälle är inte stort, här bor strax över tusen personer. Man ser byn när man kör förbi på motorvägen, säger Mattias och skrattar.
Något du vill lyfta fram avslutningsvis?
- Vi arbetar för att utveckla företaget så att det ska finnas här i många hundra år till… så är våra värderingar. Vi vill ha en långsiktighet i vårt arbete, självklart affärsmässigt för företaget men också för lokalsamhället runt omkring. Vi har fokus på svenska råvaror och vi är väldigt stolta över vår nya fabrik. Tack vare den kan vi producera 40 miljoner liter glass varje år och möta den ökade efterfrågan på svensk glass. För all vår glass som vi tillverkar kommer härifrån Slöinge. Det är häftigt, avslutar Mattias Andersson.
Text: Ann Hedlund
Intervju och foto: Maria Mannebratt