Skip to main content

Sibylla knyter an till det klassiska och vinner mark

jimi_2023.jpg

 

Varumärket Sibylla har funnits i 92 år och har i princip alltid stått för samma sak, nämligen klassisk svensk snabbmat. När vd Jimi Metz summerar det gångna året, konstaterar han en nettoökning i antal enheter och gläds speciellt åt fyra fullskaliga nyetableringar.

- Vi står stadigt på en annars lite skakig marknad, säger han.

Jimi Metz hänvisar till pandemi och lågkonjunktur som de senaste fyra åren drabbat hela fast food-marknaden vars entreprenörer har fått jobba hårdare för att behålla mindre pengar. Han tror att även 2025 kommer att bli ett tufft år.

- Positiva ränteförändringar märks ju inte direkt. Därför har vi som kedja nu ett starkt fokus på att stötta våra franchisetagare när det gäller det affärsmässiga.

Jämsides med varumärkesplattformen Originalet som knyter an till det klassiska gatuköket, jobbar man med ett nytt inredningskoncept. Jimi Metz beskriver detta som plattformens sista pusselbit i vilken man går från det mera praktiska till det varmare och mysigare.

- Det är helt enkelt vår version av ett modernt gatukök. I det stora hela är det viktigt att alla som arbetar inom kedjan känner och förstår vad vårt varumärke står för i form av trygghet och retro. Vad vi är älskade för och att vi gör det tillsammans. 

 

inredning.jpg

Det nya inredningskonceptet går från det mera praktiska till det varmare och mysigare. (Foto från Sibylla)

 

På tal om retro så har det ju tydligt avspeglat sig sortimentet och kampanjerna de senaste åren. Mera känslor än helt nya produkter. Man har tagit fram favoriter i form av sportburgare med olika twister. Och kopplingen till sporten innefattar hela spektrat. Från elithockey till bandy på återvändsgatan där hemma.

- Vi har nu avslutat samarbetet med Björn Borg för denna gång. Det har varit lyckat och vi får se om det kan bli något mer.

 

folksjalen.jpeg

Att lyfta fram det faktum att Sibylla funnits sedan 1932 är viktigt - och trevligt. (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Under 2024 har det öppnats nio nya Sibylla-restauranger. Fyra helt nya, två konverteringar och tre återöppningar. Om vi tar de nya i tur och ordning tidsmässigt, så var Krokom utanför Östersund först ut. Ett läge som man hade haft span på sedan tidigare och som nu också fick de perfekta franchisetagarna i form av Selhan och Havin Colak.

- Östersund är för övrigt vår tätaste ort med hela sex Sibylla! Räknar vi in Åre blir det ytterligare en. De skiljer sig i storlek men det är inga hål i väggen utan större anläggningar. Tre av dem - Stadsdel norr, Busstorget och Brunflo - drivs av veteranen Anna Jonsson. Så har vi Elvans mitt inne i staden och Frösön.

2023 var ägaren till Sibyllas i Sveg, Micke Tuncer, bland de tre slutnominerade till årets convenience-handlare. Då berättade han att han ville öppna ytterligare en restaurang inom kedjan. Så blev det också och nu finns det en fullskalig drive thru på det expansiva läget vid infarten till Orsa.

 

orsa.jpg

Numera en inbjudande syn vid infarten till Orsa. (Foto från Sibylla)

 

Den tredje nyetableringen finns i Laxå, precis vid sidan om E20:s genomfart på orten. Om denna Sibylla kan du läsa mer i artikeln nedan. Enligt Jimi Metz är det en speciell variant där man anpassat konceptet efter franchisetagaren Niklas Jinnestrands vision och förutsättningarna på platsen.

För bara några veckor sedan öppnades ett riktigt flaggskepp i värmländska Filipstad.

- En klassisk historia med en lokal hjälte och entreprenör som ser möjligheten i en kommunägd markyta, kontaktar Sibylla lite spontant och får återkoppling direkt. Ett fint exempel på samverkan mellan kommun, handlare och kedja.

Den nya franchisetagaren heter Anders Kullander och driver även Hemköp i Malung. Det är en fullskalig Sibylla med det nya inredningskonceptet och försäljningen uppges ha gått som tåget sedan öppningen. En riktig rivstart.

- Anders har verkligen ambitioner. Bland annat att bli vår största och bästa enhet inom loppet av två år.

 

rosangen.pngskoftesta.png

Konverteringar är ett lägre insteg för att skapa fler enheter i kedjan. (Foton från sibylla.se)

 

Två andra nyöppningar handlar om konverteringar. Den ena på rastplatsen vid Skoftesta på E18 mellan Arboga och Köping och den andra vid Rosängen i Örebro, i anslutning till den växande  stadsdelen Ladugårdsängen. 

- Just Rosängen har visat att det finns en stor marknad om man går från att vara en fristående enhet till en kedja. Här har man överträffat alla förväntningar och slog sitt tidigare försäljningsrekord redan vid lunch under öppningsdagen, säger Jimi och berättar att Sibylla kommer att jobba mer med just konverteringar i fortsättningen.

- Det är ju ett lägre insteg för att komma i gång.

 

julgran.jpg

Idag finns det totalt 128 Sibylla som drivs av 115 franchisetagare.  (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Jobbat har man också gjort med återöppningar, tre sådana har det blivit under året. Storheden i Luleå och Folkesta i Eskilstuna var båda stängda några månader innan man kunde starta om. Skåre i Karlstad var stängd ännu längre men nu har man tre fina kök med drive thru som drivs av starka franchisetagare.

Några enheter har stängts under året. I två av dem, Gävle och Örebro, handlade det om bränder. Nettot vid årskiftet är ändå fyra plus och totalt är man då 128 Sibylla med 115 franchisetagare.

- Det är starkt för oss och extremt starkt på marknaden. Vi är stolta över allt vi gjort under året och att vi kunnat stötta våra partners trots begränsade resurser på huvudkontoret.

- Sibylla är och förblir den moderna klassikern som svenska folket uppskattar väldigt mycket, avslutar Jimi Metz.

Text: Gunilla Pihlblad

Foto överst: Jimi Metz, vd Sibylla (Foto från Sibylla)