Skip to main content

Vem har arbetsmiljöansvaret för inhyrd personal?

Cheerful family standing at the cash counter buying groceries at the supermarket

 

Många företag och framför allt kanske butiker har en hektisk period med kraftigt ökad försäljning och ett ökat behov av personal på plats de sista veckorna av året, men även runt andra storhelger. Det är då enkelt och lätt att ta hjälp av ett bemanningsföretag för att klara både behovet av personal och för att kunna ge ledigt för ordinarie personal. Men vad gäller då för den inhyrda personalen? Har företaget ett arbetsmiljöansvar även för den inhyrda personalen? Och i så fall hur?

Att säkerställa en trygg arbetsmiljö för bemanningsanställda (uthyrda/inhyrda) är avgörande. Inte bara för att uppfylla lagkraven, utan också för att ge alla som arbetar på en arbetsplats en trygg och hälsosam arbetsplats. Dessutom löper personer som är nya på jobbet fyra till sex gånger större risk att drabbas av arbetsskador jämfört med en person som har varit anställd i ett år, enligt Arbetsmiljöverket. Bemanningsanställda är särskilt utsatta eftersom de ofta är nya på jobbet. Varje vecka skadas runt 20 bemanningsanställda i arbetet.

Enligt arbetsmiljölagen har både kundföretaget (inhyrande företag) och bemanningsföretaget (uthyrningsföretaget) ett ansvar för den inhyrda personalens arbetsmiljö. De måste samverka både före och under hela uppdragsperioden för att minimera risker för skador och olyckor. Även om själva perioden är så kort som någon dag eller några dagar. För bemanningsföretagen, som har det fulla arbetsgivaransvaret, innebär detta bland annat att undersöka och riskbedöma arbetsplatsen dit de bemanningsanställda hyrs ut. Bemanningsföretagen har också en skyldighet att se till att personalen får en ordentlig introduktion på den aktuella arbetsplatsen, genomföra regelbundna samtal och se till att den uthyrda personalen har det bra hos kundföretaget.

Arbetsgivaren dvs bemanningsföretaget har också ett ansvar för de långsiktiga arbetsmiljökraven som till exempel rehabilitering och utbildning.

Kundföretagen har arbetsmiljöansvaret för arbetet som utförs på arbetsplatsen och ska vidta de skyddsåtgärder som behövs för arbetet. Detta innebär att kundföretagen bland annat ska ge bemanningsanställda en noggrann introduktion vid uppdragets start, tydliga instruktioner om arbetsuppgifterna, information om säkerhetsrutiner, skyddsutrustning och vem man kan vända sig till om man har frågor om sin arbetsmiljö. Finns ett skyddsombud på arbetsplatsen, vilket krävs på en arbetsplats med minst fem anställda, ska de bemanningsanställda få veta vem det är. 

Detta är särskilt viktigt om de inhyrda (bemanningsanställda) exempelvis arbetar med tunga lyft, ska hantera paketering eller om maskiner eller truckar används i arbetet. För att köra truck exempelvis krävs särskild utbildning och tillstånd av kundföretaget. Om maskiner används ska skriftliga instruktioner om hur maskinen ska användas finnas på ett språk som arbetstagarna förstår och svenska. 

Kom också ihåg att arbetsmiljöansvaret omfattar även den psykosociala arbetsmiljön och inte bara den fysiska. Hög arbetsbelastning och dålig introduktion kan leda till ohälsa eller utbrändhet.

Sammanfattningsvis har bemanningsföretag och kundföretag ett gemensamt arbetsmiljöansvar för att bemanningsanställda under sin uppdragstid ska må bra och kunna göra ett bra jobb. Därför är det viktigt att båda parter arbetar förebyggande med systematiskt arbetsmiljöarbete och hanterar arbetsmiljöfrågor kontinuerligt – före, under och efter uppdraget. 

Text: Lise-Lotte Argulander, jurist Företagarna

Bild: Colorbox