Skip to main content

50 000 kronor som julklapp till Min Stora Dag!

shanaj_mahini.jpg

 

Cirka 33 000 saffransprodukter och totalt cirka 50 000 kronor har i dagarna överförts från ett fyrtiotal 7-Eleven- och Pressbyråbutiker till organisationen Min Stora Dag. Initiativtagare till insamlingen är köpmannen Shanaj Mahini som redan förra året gjorde samma sak fast i mindre skala.

- Tillsammans kan vi verkligen göra skillnad, säger hon.

Shanaj driver sedan 2016 7-Eleven vid Ullevi i Göteborg. Butiken ligger mellan den gamla och den nya arenan och har bland annat Göteborgs Tingsrätt som granne. Det är övervägande stamkunder, de flesta från företag och myndigheter, som kommer hit.

- Vi är en typisk frukost- och lunchbutik. Bland annat har vi många poliser som troget handlar här, säger Shanaj och berättar att hon länge uppskattat Min Stora Dag och det man står för.

- Jag sökte faktiskt som volontär för ett par år sedan. Och även om det inte blev något av, så har jag fortsatt att intressera mig för organisationens verksamhet.

Förra året tog hon initiativ till en insamling tillsammans med tre andra butiker i Göteborg: Pressbyrån Eketrägatan, Pressbyrån Redbergsplatsen och 7-Eleven Kungsportsplatsen. En krona per såld saffransprodukt gick oavkortat vidare till Min Stora Dag. Det blev en succé och man lyckades samla in en hel del pengar.

- Redan då hade jag en vision om att detta kunde bli stort om vi gjorde det tillsammans. Det var en bra start som ledde till att vi inför årets insamling fick med hela regionen.

 

bageriet.jpg

Butikerna skänker en krona per såld saffransprodukt till Min Stora Dag samtidigt som kunderna kan ”runda av” i kassan. (Foto från Reitan Convenience)

 

Det innebär totalt cirka 40 butiker och nu har Shanaj haft hjälp av ”veteranen” Anna Rosenqvist på Pressbyrån Örebro central, som skött kontakten med Reitan Convenience medan Shanaj själv ansvarat för kontakten med Min Stora Dag. Agush Mehmeti på Pressbyrån Eketrägatan har också ingått i gruppen som administrerat det hela.

Precis som förra året skänker varje butik en krona per såld saffransprodukt under de tre veckor insamlingen pågår. Utöver det har de i år även organiserat en insamling i samtliga butiker där kunder kan donera valfri summa till Min Stora Dag, antingen via en QR-kod eller direkt i kassan.

I butikerna har man jobbat med exponering och lagt sig extra vinn om att prata med kunderna, bland annat om möjligheten att ”runda av” i kassan. Kunderna har inte varit sena att både vilja handla och skänka pengar och det har alltså lett till totalt cirka 50 000 kronor.

- Det har varit så upplyftande att se glädjen sprida sig. För när kunderna känner att vi är glada så blir de också glada. En slags dominoeffekt, säger Shanaj och framhåller att det i många butiker också görs parallella insamlingar som Gåvobullen, Nalle-insamlingen med flera.

- Jag är stolt över den region jag tillhör och glad över att Reitan Convenience centralt stöttar vårt initiativ.

 

saffrans.png

Till nästa år hoppas Shanaj Mahini på en rikstäckande insamling. (Foto från Min Stora Dag)

 

Hon återkommer flera gånger till ordet ”tillsammans” och antyder att detta kan få ännu fler ringar på vattnet. I Örebro har man ju sedan flera år gjort gemensamma insamlingar av olika slag - och dessutom fått en utmärkelse av Convenience Stores Sweden för det - och det har spridit sig till andra delar av landet.

- Min dröm är att vi nästa år ska göra detta ännu större och ännu bättre. En rikstäckande aktivitet där alla 7-Eleven och Pressbyråer i Sverige ska kunna delta, säger Shanaj Mahini och önskar alla läsare en god jul.

Text: Gunilla Pihlblad

Foto överst: Shanaj Mahini (Foto från Reitan Convenience)