Skip to main content

Linnéas butik samarbetar med Barnagåvan

linnea_inne.jpeg

 

När man kommer in på Pressbyrån vid slottet i Örebro möts man direkt av en stor gran med traditionellt pynt och paket runt omkring. Men i granen hänger också röda papperskulor som det står önskningar på. Allt från hoodie till en 14-årig kille via roligt godis till 6-årig flicka till presentkort på Kicks.

- Vi gör detta i samarbete med den lokala insamlingen Barnagåvan, säger köpmannen Linnéa Noord.

Linnéa har jobbat inom Pressbyrån sedan hon gick på gymnasiet. Först som säljare och nu är hon inne på sin andra butik. Den ligger mellan slottet och Järntorget i centrala Örebro och varken hon eller butiken är nybörjare när det gäller sociala projekt och insamlingar. Tvärtom så har det blivit många genom åren och dessutom en hedersutmärkelse inom Convenience Retail Awards. Men just i år också något extra.

- Jag tycker att Barnagåvan är en mycket bra insamling och ett roligt sätt att hjälpa dem som har det jobbigt ekonomiskt till jul, säger Linnéa och berättar att familjerna får lämna sina  önskningar till Maria Cederderlind som driver Barnagåvan, samtidigt som de får de redovisa sin ekonomi.

- Det gäller barn mellan 0 och 18 år och det är alltid anonymt när man ger julklappen.

 

skylt.jpegjulkula.jpeg

Kunderna väljer sin papperskula från granen och köper julklappen som butiken slår in och lämnar vidare.

 

Barnagåvan i Örebro började som ett mindre projekt för flera år sedan och är nu ganska stort. Grundaren Maria Cederlind brinner för att samla in julklappar och skänka dem vidare. I år öppnade man ansökan den 12 oktober och stängde den 8 december. De som kan söka julklappshjälp ska vara bosatta/skrivna i Örebro och leva på ekonomiskt existensminimum.

Linnéa och hennes personal får en lista av Maria. Hälften av önskningarna kommer till dem och hälften sköter Maria. Varje önskning skrivs på pappersjulkulan och hängs upp i granen. 

Kunder som kommer in i butiken kan välja kula och köpa något. Antingen i en annan butik och sedan lämna in till Pressbyrån för inslagning och vidarebefordran. Eller också genom att köpa något direkt, till exempel godis eller presentkort. Klapparna hämtas sedan upp av Maria Cederlind som själv delar ut dem till familjerna.

- Det är mycket jobb, inte minst med inslagningen, men otroligt roligt, säger Linnéa. Kunderna tycker att det jättefint och kanske också lite kul att fundera på vilken kula man ska ta. Många köper relativt dyra saker, bland annat har vi slagit in två paket med trådlösa hörlurar. Våra presentkort på bio är på minst 130 kronor, men någon har utökat till 500 kronor. Det ger en fin känsla.

- Jag fick precis veta att vi fått ihop cirka 300 julklappar, vis oss och från Facebook där Maria från Barnagåvan lagt ut önskningar. Det känns fantastiskt!

 

nallegran.jpegtjejer.jpeg

De andra pressbyråerna har satsat på Nallegåvan, en annan lokal insamling. På bilden syns Sandra Starmer och Rebecca Lekmyr, Pressbyrån Drottninggatan. (Foton från Pressbyrån)

 

Linnéa Noord valde i år att satsa på Barnagåvan medan kollegerna i Örebro jobbat med projektet Gåvonallen. Anna Rosenqvist på Pressbyrån i centralstationen berättar att Örebro Hockey varje år skänkt nallar till barn som vårdas på Universitetssjukhuset, men att det i år inte blev så och att pressbyråerna i Örebro och Hallsberg då fick frågan om man ville ta över stafettpinnen.

- Visst ville vi det! Vi startade en insamling där kunder och företag i våra kassor kan köpa en Gåvonalle för 50 kronor som vi sedan hänger upp i en gran eller tvättlina i butiken. På några veckor blev de överfyllda och tillsammans med våra kunder har vi lyckats få ihop över tusen nallar som ska skänkas till alla barnavdelningar på USÖ den 23 december, säger Anna som hoppas på en fortsättning.

- Vi vill göra den här insamlingen varje jul tillsammans med Teddykompaniet.

 

kund.jpeg

Responsen från kunderna har varit stor med positiva kommentarer även från dem som inte handlar och skänker.

 

Linnéa Noord avslutar med att berätta att responsen från kunderna i hennes butik varit stor och att det även kommer positiva kommentarer om initiativet från dem som inte köper något.

- Det vi gör i butiken ger säkert också en allmän signal om att det finns finns många behov inför julen. 

Text och foto: Gunilla Pihlblad