Skip to main content

Året som gått på servicestationen - och det som kommer

magnus2.jpeg

 

Nyår är tiden då man gärna både tittar bakåt och framåt. Sammanfattar och planerar.
Vi tog oss en pratstund med en handlare som representerar convenience-branschen på ett bra sätt.

-Jag ser egentligen inga stora skillnader totalt sett mellan 2024 och 2025, men ser fram emot att bygga om i butiken för att få mera sittplatser, säger Magnus Persson på OKQ8 i Fjugesta.

Den verksamhet som Magnus driver som egen företagare inom kedjan har firat 50 år inom familjen. Hans pappa Stig Persson startade bensinstation här 1981 men hade haft gatukök och kiosk på platsen sedan 1972. För 13 år sedan kom den riktigt stora förändringen då Magnus tog över och byggde en helt ny anläggning.

- Så vi har varit med i hela utvecklingen där mackarna först blev servicebutiker och sedan matdestinationer, säger Magnus som under sin egen resa haft gott sällskap av lillasyster Lena Liljesund.

- Hon är ansvarig för butiksdrift och personal och jobbar, precis som jag, så mycket som det behövs. Det vill säga mycket.

 

magnus_vid_tobak.jpeg

Magnus syster Lena Liljesund är ”general” över butiksdrift och personal. (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Fjugesta är centralort i Lekebergs kommun som ligger knappt tre mil från Örebro. En liten men växande kommun som idag har cirka 8 600 invånare. Macken ligger mitt i centrum och omsätter idag 55 miljoner.

Hur var 2024 för er del?

- Som för alla andra antar jag. Året började ju med att lågkonjunktur och inflation hade etablerat sig lagom efter att pandemieffekterna ebbat ut. Vi har ändå haft en fördel av att finnas på en mindre ort som inte drabbats av vare sig arbetslöshet eller bostadsbrist. 

Har ni kunnat ge samma service som tidigare?

- Absolut, det är jätteviktigt. Öppettiderna har vi aldrig ändrat utan har samma tider varje dag, året runt. Personalstyrkan har under året minskats med en person på grund av schemaförändring. Men det är inget som påverkat servicen totalt. Vi är nu, inklusive Lena och mig, totalt sex personer. Fyra deltid och två heltid. 

Är det något som stuckit ut under året? Som ökat eller minskat?

- Vi följer den allmänna utvecklingen rätt bra. Drivmedel är dock fortfarande viktigt för oss eftersom vi har förhållandevis stora volymer. När det gäller det bilistiska så funkar ”tvätta-vårda” bra medan annat minskar. Fast food är stabilt med ökning på våra luncherbjudanden. Dessutom har vi under året öppnat en snabbladdare för elbilsladdning.

 

muller.jpeg

OKQ8 i Fjugesta är en viktig plats när handlarna arrangerar eventet Augustimuller varje år. I år blev det all time high för försäljningen på macken.  (Foto från Centrumföreningen Fjugestas Facebook)

 

Berätta mer om fast food!

- Vi jobbar hela tiden med att ha en fräsch och varierad meny. Allt från egna mackor till korv och så de här lunchaktiviteterna med kycklingkebab, schnitzel och kebabrulle. I år ska vi också börja med pizza genom ett centralt koncept. Fika är också stort med egen bake off och ett samarbete med ett lokalt bageri/konditori. Våra egengjorda semlor inte att förglömma, där är det snart dags att kavla upp ärmarna.

Antar att ni som branschen totalt har ökning på vitt snus och e-cigaretter?

- Det stämmer och 2024 var året då det slog igenom fullt ut. Vi har ingen anledning att tro att det kommer att minska, tvärtom. Och precis som med fast food har det ju fördelen att vara förhållandevis lönsamt.

Ni är stora på paket. Hur har det gått där?

- Det är stabilt. Vi har alla distributörer och goda utrymmen och en logistik som gör att vi klarar oss bra med befintlig personalstyrka. Men det finns en månad på året då vi verkligen får ligga i och det är Black Friday-perioden som är mer kännbar. Men vi klarade det, vilket känns bra.

 

paket.jpeg

Plats och personal finns. men Black Friday-perioden är en utmaning. (Foto från OKQ8 Fjugestas Facebook)

 

Nu är vi ju precis i början av 2025. Vad ser du mest fram emot?

- För det första vill jag säga att jag inte tror att vi kommer att märka av lättnad i konjunkturen förrän nästa år. Det tar sin tid innan det slår igenom i alla led. Men vi har ändå saker att se fram emot. Inte minst den ombyggnad som vi ska göra för att få få fler sittplatser. En lounge helt enkelt. Helt i linje med utvecklingen vi har på fast food.

Ni har ju blivit en riktig mjukglass-destination. När börjar den säsongen?

- Vi är stolta över vår mjukglass med olika smaker som vi köper från lokala Go’ Glass och vet att många gör utflykter hit för att avnjuta den på vår uteplats. Glassäsongen hänger ju samman med väder och även påsken som i år är lite sen. Men det är ett bra ljus att se i tunneln under de här lite dystra första månaderna.

 

semlor.jpegglass.jpeg

Två produkter som både ägare, personal och kunder har att se fram emot nu: Egengjorda semlor och populär mjukglass. (Foto från OKQ8 Fjugestas Facebook)

 

Du är aktiv på olika sätt inom både branschen och det lokala näringslivet. Berätta!

- Jag är styrelseledamot i branschorganisationen OSS och sitter i OKQ8:s affärsmannaförening. Det ger mig insikter och möjlighet att påverka. På hemmaplan har vi en centrumförening som bland annat arrangerar ett stort evenemang i augusti varje år. Det heter Augustimuller och har blivit en riktig succé med tusentals människor som kommer till Fjugesta för att visa upp och titta på fina bilar. Här hos oss hade vi all time high i försäljningen förra året. Så det är värt att lägga tid på.

Text: Gunilla Pihlblad

 

magnus_vid_korv.jpeg

Både Magnus och Lena ser fram emot att under året få mera sittplatser i butiken. (Foto: Gunilla Pihlblad)