Skip to main content

Effekterna av kampanjen som satte ostsegmentet i rörelse

proj_pressbild_ostrella_resume_ny2.png_kopia.jpg

 

Under sommaren 2024 genomförde Estrella en kampanj utöver det vanliga: lanseringen av en ny serie ostsnacks och ett tillfälligt namnbyte till Ostrella. Kampanjen har uppmärksammats av branschens experter som en av årets bästa och blev den mest lästa nyheten i branschtidningen Resumé under hela året. Resultatet i handeln talar för sig själv: Ostsegmentet, som tidigare var stagnerat, har fått nytt liv med påtaglig tillväxt och värde för butik.

Årets ostigaste kampanj kom från Estrella som väckte liv i ett stillastående segment med en ny serie ostsnacks och ett uppmärksammat namnbyte. För att få folket att inte bara tänka ”chips” när det kommer till Estrella, utan även tänka ”ost”, så bytte man även namn till Ostrella. Under sommaren lanserades PR-kuppen i ett antal etapper som byggde upp till snackslanseringen.

Kampanjen gav effekt. Estrellas försäljning av ostsnacks ökade med hela 52 procent och den tidigare nästintill stillastående kategorin ökade 2,5 procent i antal sålda påsar.* Mellan veckorna 33-52 så ökade försäljningen i kategorin ostsnacks med hela 20 miljoner kronor.**  Viktigast av allt: effekten tycks hålla i.

Försäljningsframgångarna och värdetillväxten är ett tydligt kvitto på att kampanjen inte bara engagerade konsumenterna, utan också bidrog till en reell nytta i butik. Therese Arvidsjö, Senior Brand Manager på Estrella kommenterar:

– Vi är otroligt stolta över att Ostrella inte bara fångat konsumenternas hjärtan med kampanjen och produktnyheterna, utan även bidragit till en positiv tillväxt för kategorin och handeln. Våra ostsnacks har gett nytt liv till hyllan och ökat värdet för både butiker och konsumenter.

Namnbytet till Ostrella, med syfte att uppmärksamma de fyra kommande ostprodukterna, lyckades med precis just det. Estrellas ostsnacksförsäljning ökade rejält samtidigt som kategorin växte i volym. Kampanjen fick dessutom Sveriges marknadsförare att dra på smilbanden. Nyheten blev Resumés mest lästa nyhet under hela 2024 och omnämndes i Resumé Debrief:s årskrönika.

Från Estrella sades initiativet komma från den 19-åriga assisterande VD:n Johanna Hellqvist som nyligen rekryterats till företaget i en kampanj med branschorganisationen Livsmedelsföretagen. 19-åringens tillträde, tillsammans med ett vältajmat skyltbyte på husfasaden, var det som gjorde namnbytet lika delar galet som trovärdigt.

– Vanligtvis ruckar man inte på något så viktigt som namnet eller logotypen. Men med ostsatsningen ville Estrella göra något modigt och minnesvärt. Av en slump så inträffade lanseringen i samband med rekryteringen av 19-åriga Johanna och skyltbytet på fasaden. Det var lite för bra för att vara sant, kommenterar Markus Näslund, creative director på Momentum, Estrellas byråpartner.

Ostrella-kampanjen visar hur innovation, mod och kreativitet kan ge nytt liv åt stagnerade kategorier. 

* NielsenIQ, Ostsnacks Dagligvaruhandel+Servicehandel, antal sålda påsar v.33-52 2024.

Källa och bild: Estrella