Fortsatt tufft för convenience-branschen
Årets sista CSS Index visar på en fortsatt positiv men dock avtagande försäljningsutveckling i convenience-handeln. Tillväxten har varit positiv i över tre år nu, i löpande siffror. Sista kvartalet 2024 ökade försäljningen med 1,5 procent jämfört med samma kvartal förra året, men de sista åren har varit tuffa mot branschen.
Efter den kraftiga nedgången under pandemin har branschen hämtat sig, men inflationen efter pandemin har slagit hårt mot branschen. Utvecklingen ser bra ut men det är viktigt att notera att vi mäter i löpande priser. I praktiken så består större delen av ökningen under 2022 och 2023 av prisökningar, och inte av volymökningar.
- Tiden med hög inflation och höga räntor har faktiskt slagit hårdare mot vår bransch än tiden under pandemin, säger Bengt Hedlund, vd Convenience Stores Sweden. Många butiker har slagits ut.
Ser man till helåret 2024 så ökade försäljningen med 2,3 procent. Men även denna ökning under 2024 består till största delen av prisökningar.
- Tyvärr ser vi inte ännu att prisökningarna försvunnit. Många insatsvaror såsom kaffe och kakao ökar fortfarande i pris, fast nu beroende på dåliga skördar. Vi är dock optimistiska. Många kunder kommer under första kvartalet i år att se att man får mer pengar i plånboken och förhoppningsvis så hamnar en del av dessa pengar hos våra butiker, avslutar Bengt Hedlund.
Convenience Stores Sweden och HUI Research mäter försäljningsutvecklingen inom conveniencehandeln genom rapporten Convenience Stores Index. Tillväxttalen som presenteras i rapporten avser jämförbara butiksenheter jämfört med samma period föregående år. Siffrorna avser total försäljning exklusive omsättning för spelverksamhet, monetära tjänster och dylikt. Underlag för indexet är några av de största aktörerna inom conveniencehandeln. Tillsammans är dessa aktörer så stora att sifforna kan betraktas som representativa för de större aktörerna inom branschen.
Text: Ann Hedlund
Historisk bild över branschens utveckling sedan 2008.