Skip to main content

Butik och politik bra kombination för Ulrika

ulrika_kopia.jpeg

 

Sedan Ulrika Jonsson från Skara började feriejobba på Sommarland har hennes liv präglats av det hon lärde sig då och under de kommande åren med Bert Karlsson. Sedan 16 år tillbaka driver hon en Direktenbutik i Grythyttan samtidigt som hon är aktiv i lokalpolitiken och i flera branschsammanhang.

Tillfälligheter har styrt mina vägval och jag älskar att lära mig nya saker, säger hon.

Västmanländska Grythyttan i nordvästra delen av Örebro län är kanske mest känt för två saker: Fina stålmöbler och det restaurang-anknutna; gästgivaregården som tidigare drevs av Carl Jan Granqvist och Restauranghögskolan med Måltidens hus. För övrigt en tätort med cirka 1000 invånare i Hällefors kommun där det till för 16 år sedan fanns en Statoilmack invid riksvägen.

- Dåvarande ägaren kontaktade mig när den skulle göras om till automatstation. Jag var i rätt fas för att bli intresserad, säger Ulrika och berättar om sitt tidigare arbetsliv.

- Sommarjobb på Skara Sommarland och därefter hos Bert Karlsson på Marianne Grammofon. Sedan sju år i Stockholm med uppbyggnaden av Kanal 5 och tillbaka till Skara och nya uppgifter hos Bert. Det var en oerhört lärorik tid, jag säger tveklöst att inte vore där jag är idag utan honom.

 

ute.jpeg

Butiken ligger alldeles vid riksvägen och med Restauranghögskolan på andra sidan av densamma.

 

Men precis som Pippi Långstrump har Ulrika levt med mottot ”det där har jag aldrig provat så det klarar jag helt säkert” och tillsammans med sambon Steven Mattsson och svägerskan Kim Mattsson Wulf köpte hon en däckfirma i Hällefors 2003. En helt ny bransch med massor att lära inom - och att utveckla. Det ledde så småningom till ytterligare däckföretag i Filipstad och Örebro och en tid där Ulrika även ingick i marknadsrådet för kedjan de tillhör, Däckpartner.

- Jag gillar verkligen uppbyggnadsfasen i vad än må vara och därför kom också erbjudandet om att ta över macken i rätt tid. Butiken behövdes, det insåg jag. Men vad skulle jag göra med den? En kedja kändes självklart och efter lite research kände jag mig mest hemma i Direkten som i mångt och mycket påminner om Däckpartner. Tillhörighet och stöd, men samtidigt frihet.

 

kund.jpeg

Det man kan äta direkt är en allt viktigare del av försäljningen. Christer Hautanen bakom disken har jobbat här sedan Statoil-tiden och är en viktig personalresurs för Ulrika.

 

Butiken har utvecklats även om Ulrika menar att den i det stora hela kanske inte ändrats så mycket. Den har bara följt med i tiden. Ett litet bilrelaterat sortiment försvarar sin plats, liksom ”spelhålan”. Det hör till servicen. Däremot så har fast food, fika och on the go rent allmänt tagit mera utrymme. Här jobbar man med en kombination av dagliga leveranser av smörgåsar och annat från en lokal vägkrog samt med färdiga produkter från annat håll.

- Högskolan ligger ju mitt över vägen och vi har just nu en fördel av att man stängt igen restaurangen där, säger Ulrika och berättar om det som kanske egentligen har varit det allra viktigaste för butikens överlevnad.

- Vi är återförsäljare åt Svenska Foder, en historia som började med att jag sökte något att fylla den tomma verkstaden och tvätthallen med. Vid den första kontakten fick jag veta att jag minst måste sälja för 100 000 kronor om året. Idag är det vad vi säljer per månad.

 

foder.jpeg

Satsningen på att sälja djurfoder har varit mycket lyckad.

 

Marginalen är kanske inte den bästa men man har ju inga direkta kostnader. Utrymmet, öppettiderna och personalen finns där ändå. Och det drar en annan typ av kunder till butiken. En annan mindre, men ändå lyckad försäljning, är potatis från hemtrakten i Skara, prima kvalitet och packad i lagoma påsar. För övrigt är samarbete och lyhördhet något som Ulrika menar är livsviktigt för en butik som denna.

- Vi lyssnar på vad kunderna vill ha och vi samarbetar med andra aktörer i närområdet. Att till exempel lämna ut nycklar till studentboenden är en bra service samtidigt som de upptäcker butiken.

- För övrigt brukar jag säga att man är psykolog på deltid. Många av kunderna har ett stort socialt utbyte av att det finns en butik som denna att gå till.

 

toa.jpeg

Toan. En nog så viktig del av en butik som ligger utmed en större väg. Många skidturister stannar här för att de vet att det alltid är rent och fräscht.

 

Ulrika har alltid varit politiskt engagerad och när hennes barn växte upp var det naturligt att ge sig in lokalpolitiken. Det har under årens lopp blivit mer och mer och idag är hon förutom ledamot av såväl kommunfullmäktige som kommunstyrelsen, ordförande i en nämnd och och en beredning.

- Det är roligt och utmanande även om det tar mycket tid. Men också ett praktiskt sätt att både vara informerad om vad som händer och att kunna påverka.

Engagemanget finns även i branschsammanhang. Sedan flera år återfinns hon i Direktens styrelse och sedan två år också som ersättare i Convenience Stores Swedens. Den sistnämnda ser hon som ett tillfälle att lära sig mer och en möjlighet till nya kontakter.

 

ulrika2.jpeg

Många bäckar små … ett hörn med sortiment som kunderna uppskattar i Direktens Grythyttans utbud.

 

Hur ser du på framtiden? Både för din egen butik och för branschens?

- När det gäller butiken skulle jag säga att det beror på olika omständigheter. Hur det utvecklas i kommunen betyder mycket för oss. Men också hur sådant som styrs från annat håll påverkar. Företagande rent allmänt måste värderas högre. Avgifter, som till exempel för tobakstillstånd, måste bli mer rättvisa och så har vi hela personalfrågan. Det är svårt idag att få tag i rätt människor, speciellt för deltider och timtjänster.

- För övrigt tror jag på conveniencebranschen. Även om det är tufft så behövs den här typen av service, både praktiskt och socialt. För landsbygden är den kanske ännu viktigare.

Ulrikas sista ord antyder att detta med små, nära butiker är en samhällsfråga. Knyter an till  rubriken om ”butik och politik”. Vilket skulle bevisas …

 

ULRIKA JONSSON

  • Driver Direkten i Grythyttan samt tre däckföretag tillsammans med sin sambo Steven Mattsson
  • Född 1969, bor på en gård utanför Grythyttan i Västmanland
  • Två döttrar, 18 och 19 år
  • Har djur (egen häst, hund, katter) och resor som fritidsintressen
  • Styrelseledamot i Direkten och ersättare i Convenience Stores Sweden
  • Flera uppdrag för Moderaterna i Hällefors kommun samt aktiv inom lokala företagar-, vägsamfällighets- och hembygdsföreningar

 

Text och foto: Gunilla Pihlblad

 

gumiz.jpeg

En rolig detalj som vi hittade i butiken och som just nu testas där och på Direkten i Nora. Gumiz är en affärsidé från ett UF-företag vars produkt är en återanvänd tvålocksförpackning fylld med tuggummi av smaken fresh mint, utformad för att göra det enkelt att slänga tuggummit på ett ansvarsfullt sätt.