Skip to main content

Farbror Arnes sonson fikar efter ny succé

skarmavbild_2025-01-22_kl._14.15.02.png

 

När Triumfglass nu släppt sina nyheter är det nog ingen som tvivlar på att årets nya Farbror Arnes-pinne, kommer att bli en ny storsäljare.

Jag tror att Kanelbulleglassen blir vår största nyhet någonsin, säger Felix Müntzing vars farfar som  startade företaget också fått låna ut sitt namn till produktlinjen.

Felix är kommersiell direktör i familjeföretaget som nu i tredje generationen drivs av honom själv, hans bror Alexander och pappa Anders. Han menar att de som utmanare och uppstickare alltid har stor press på sig att lansera nyheter som verkligen tillför marknaden något.

- Det är ingen mening att komma med något som konkurrenterna redan har. Dessutom kan man ju göra det mesta med glass, så det gäller att hitta sådant som konsumenterna känner igen och uppskattar.

Som till exempel en glass som smakar kanelbulle?

- Den är vi extra nöjda med och det ska bli grymt spännande att följa mottagandet. Den smakar verkligen kanelbulle och har en förpackning som sticker ut.

 

kanelbulle_forp.pngkanelbulle_pinne.png

 

Farbror Arnes-serien som lanserades 2018 har verkligen blivit den succé som Triumfglass hoppades på. Årets smak är den åttonde i ordningen och de som inte längre finns med är Gräddkola och Nötkola. Men Saltlakrits, Brynt smör, Kladdkaka och Marshmallow försvarar sina platser i boxen tillsammans med Lemon Curd som förra året lanserades som en limited edition och som nu blir permanent.

- När vi startade hade vi tre olika som mål men fler än så har ju sålt över förväntan, säger Felix  och påpekar att alla nyheter - oavsett det handlar om Farbror Arnes eller inte - måste förtjäna sina platser.

- Glassboxen blir ju inte större.

 

lemoncurd_forp.pnglemoncurd_pinne.png

 

För övrigt verkar det som att krisp och crunch går igen i nyhetsfloran från Triumfglass som fortsätter sitt samarbete med Fazer och i år lanserar Kinastrut och Geisha Crunchy. 

- Kinastruten är en bra on the go-produkt som passar ihop med en snabb kopp kaffe. Geisha Crunchy är en otroligt smakrik glass som kommer att ge en ny dimension till kategorin, säger Felix och nämner även de övriga nyheterna.

- Lemon Curd finns ju med i Farbror Arnes-familjen och eftersom det friska och fruktiga trendar rent allmänt, tar vi vår hushållsprodukt Gammeldags gräddglass och gör en sommarspecial med jordgubb och lemon curd. Dessutom lanserar vi Snickers Creamy Icecream.

 

geisha_forp.pnggeisha_pinne.pngkina_1.png

 

 

Förra året blev, vädret till trots, ett bra år för Triumfglass som ökade sin försäljning med fyra procent i värde.

- Nu ser vi fram emot ett ännu bättre år och tror att Farbror Arnes Kanelbulle kan komma att skrälla ordentligt, avslutar Felix Müntzing.

 

sommarspecial.pngsnickers.png

 

 

Fakta om nyheterna och rekommenderade priser:

  • Farbror Arnes Kanelbulle – Vaniljglass med kanelbullefyllning, doppad i vit choklad och kanelkrisp. Rek pris: 33 kr
  • Farbror Arnes Lemon Curd – Citrongräddglass med lemon curd, doppad i vit choklad. Rek pris: 33 kr
  • Gammeldags Gräddglass Sommarspecial - Jordgubb & Lemon Curd – Jordgubbsgräddglass med lemon curd, täckt av jordgubbsdopp och jordgubbsflakes. Rek pris: 23 kr
  • Snickers Creamy Ice Cream – Gräddglass med jordnötssmör, karamell och choklad. Rek pris: 29 kr
  • Kinastrut – Vaniljglass med kolasmak, spröda kex och chokladtopp. Rek pris: 31 kr
  • Geisha Crunchy – Chokladgräddglass med hasselnötsfyllning, täckt av choklad och salta crunchybitar. Rek pris: 34 kr


Nyheterna finns att köpa i butik från vecka 11 eller på utvalda trafikbutiker från vecka 7.
Farbror Arnes Kanelbulle, Farbror Arnes Lemon Curd, Kinastrut och Geisha Crunchy finns att köpa på Pressbyrån & 7-Eleven från vecka 3.

Text: Gunilla Pihlblad
Foton från Triumf Glass