Rekordstort intresse för hälsosammare drycker
Bryggeribranschen har under lång tid sett en tydlig tillväxt av hälsosammare dryckesalternativ. Siffror från Delfi Marknadspartner visar att sockerfri läsk och alkoholfri öl båda ökade med över 6 procent under 2024. Bryggeriernas totala försäljningsvolym lyfte med nästan 2 procent under 2024, men lönsamheten är fortsatt en utmaning.
Den svenska bryggerinäringen omsätter ca 21 miljarder kr och inom den svenska bryggerinäringen finns en enorm bredd. Allt från småskaliga familjeföretag till stora, internationella bolag. Nya preliminära försäljningssiffror från Delfi Marknadspartner visar att branschen är på väg att ta sig igenom lågkonjunkturen och att försäljningsvolymen ökade med 1,8 procent 2024. Tillväxten drivs fortsatt av en hälsotrend där bland annat sockerfri läsk och alkoholfri öl ökar.
– Den pågående hälsotrenden har mötts upp av stor innovationskraft från branschens sida. Utbudet av alkoholfri öl har breddats rejält, genom satsningar från både stora och små bryggerier, och det har väckt stort intresse. Volymerna har ökat med över 700 procent de senaste 11 åren, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.
Ser man till försäljningen av de olika dryckeskategorierna är det cider som backar (med 5 procent), medan övriga drycker ökar. Vatten ökade med 2,6 procent, öl med 1,6 procent och läsk ökade med 0,9 procent.
Sockerfri läsk fortsätter öka.
Inom läsksegmentet fortsätter sockerfri läsk att öka. Sockerfri läsk ökade med hela 6,5 procent under 2024. Andelen sockerfri läsk är nu 56 procent av all läsk som säljs. Sockrad läsk backar med 5,5 procent.
Även alkoholfri öl fortsatte att växa under 2024 med hela +6,2 procent. Intresset för alkoholfri öl har ökat under lång tid och tillväxten speglar en långsiktig trend. 2018 gick alkoholfri öl om lättöl i försäljningsvolym. 2021 passerade alkoholfri öl mellanölet och nu under 2024 gick alkoholfri öl förbi även den 2,8-procentiga folkölen. Det är tydligt att intresset för alkoholfria alternativ växer samtidigt som utbudet breddas.
Det är tydligt att bryggerierna är duktiga på att läsa marknaden och anpassa sig. De senaste årens lågkonjunktur har medfört att bryggerierna nu gör allt för att erbjuda lågprisdryck som ett sätt att överleva på en tuff marknad där konsumenter har mindre i plånboken och är priskänsliga.
– Lågkonjunkturen har lett till att bryggerierna tagit fram prisanpassade drycker. Samtidigt är höjda priser på förpackningar, råvaror, drivmedel och transporter en stor utmaning för bryggerier som dagligen brottas med lönsamheten, säger Anna-Karin Fondberg.
Källa och bilder: Sveriges Bryggerier
Sockerfria produkter från Coca-Cola.