Skip to main content

Circle K kavlar upp ärmarna mot hot och trakasserier

station_inne_handerna_i_ring_3.jpg_kopia.jpg

 

En tredjedel av anställda i servicebranschen har upplevt hot eller trakasserier av olika slag i sin arbetsvardag. För att uppmärksamma detta håller Circle K Kindness Week under vecka 5, och uppmanar hela servicebranschen att engagera sig.

Under vecka 5 är det Kindness Week på Circle K:s stationer runt om i Sverige. Syftet är dels att påminna om vikten av att visa hänsyn till personer i serviceyrken, dels att öka medvetenheten om hot och trakasserier. Ämnet har varit högt prioriterat internt i flera år, men under 2025 kommer det att få mer tid i rampljuset när man uppmanar branschen att gå samman för att lyfta att det förekommer över hela serviceindustrin.

- Jag är stolt över att arbeta på ett företag som har detta som ett av sina fokusområden. Hot och trakasserier på arbetsplatsen är någonting som vi aldrig kommer att acceptera eller normalisera som ”en del av arbetet”. Vi har kommit långt med såväl rapportering som åtgärder, men det är något vi behöver arbeta med löpande, säger Martin Stenberg, Säkerhetschef på Circle K.

Circle K har arbetat hårt för att få koll på hur utbrett problemet är och vem som drabbas. Samtliga anställda uppmanas att rapportera in händelser. Statistiken visar tydligt att kvinnor är mer utsatta än män, där en tredjedel av kvinnorna uppger att de någon gång utsatts för hot och/eller trakasserier att jämföra med en femtedel av männen.

- Rapporteringen ligger till grund för de åtgärder vi vidtar gällande säkerhet. Det kan handla om utbildning, tekniska hjälpmedel och löpande uppdatering av rutiner, men också att vi säkrar att de som drabbas får rätt stöd. Säkerheten för vår personal är högt prioriterat. Värt att poängtera är dock att de allra flesta kunder är helt fantastiska och förgyller vår vardag, avslutar Stenberg.

Under veckan kommer Tävlingen Sveriges snällaste kund att pågå hos Circke K. Den är ett samarbete mellan stationspersonalen, som har nominerat kunder, och kunderna själva, som får rösta på vem som är den snällaste kunden via företagets sociala medier. Intressant nog visar det sig att de snällaste kunderna verkar finnas i norra Sverige. De tre finalisterna bor i Sundsvall, Piteå respektive Luleå, och vinnaren presenteras av Circle K på fredag den 31/1.

Källa och bild: Circle K