Livet leker för SIA Glass
'
Förra årets satsning gav resultat. Styckesakerna ökade med 25 procent och nu inleder man andra året med nyheter och goda förhoppningar. ”När livet leker” är rubriken på företagets presentation i vilken det finns mycket glassglädje.
- Att vi är det enda rikstäckande helsvenska alternativet ger oss både glädje och styrka, säger marknadschefen Dan Bengtsson.
Finaste är namnet på den serie premiumpinnar som man lanserade förra året. Här kommer då den första nyheten för i år, nämligen Rostad Karamell bestående av gräddglass med rostad vit choklad, mandelripp och karamelldopp med hackad rostad mandel. Den sällar sig till de fyra tidigare: Chokladkaka, Sommarbär, Pistage och Mandel.
Dan Bengtsson framhåller lanseringen och den smakfulla designen som han menar, tillsammans med kvalitén, har gjort den här pinnen till en succé.
- Dessutom lanserar vi nu även flera av Finaste-smakerna i 0,5-litersförpackningar
Förra året lanserades Emil i Lönneberga-struten i samarbete med Astrid Lindgrens värld. Blå precis som Emils kläder och naturligtvis då med smak av blåbär. I år kommer mycket vältajmat Pippi Långstrump Krumelurglass. Färgstarka Pippi fyller ju 80 år under 2025 och kommer säkert att låta höra talas om sig på många vis. Men här på en pinne med tre ”krumelurer” i form av jordgubb/hallon och päronsmak med fruktöverdrag.
- En glass som påminner oss alla om att behålla vår lekfullhet och nyfikenhet, oavsett ålder.
En 80-årig evigt ung dam ska hjälpa till att öka försäljningen av styckesaker.
Glassbåten är egentligen värd ett eget kapitel eftersom den slog nytt rekord förra året då det såldes 23 miljoner totalt sett av denna unika produkt som varit SIA Glass storsäljare sedan 1960-talet. Som limited edition denna sommar lanserar man, både som styckesak och i flerpack, en glassbåt med smak av citron, fläder och jordgubb insvept i ett täcke av lime och citrus.
SIA Glass är ett anrikt glassföretag som länge varit stora på hushålls- och skopglass även om man också haft styckesaker att erbjuda. Satsningen på de sistnämnda har lett till att man nu finns tillgängliga till alla conveniencekedjor, även om man inte syns fullt ut med boxar i alla butiker.
- Men på Preem och Direkten har det gått väldigt bra och vi finns nu med på deras topplistor, säger Key account manager Mattias Andersson som tror på nya framgångar i år.
- Vi har goda dialoger med kedjorna och en stark tro på våra styckesaker.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
Foto överst: Dan Bengtsson och Mattias Andersson