Skip to main content

Rekordresultat för Sibylla i undersökning 

jimi_metz.jpg

Jimi Metz, vd, Sibylla/Nordic Fast Food. 

 

Sibylla når rekordresultat i den årliga undersökningen ”FranchiseTempen” som genomförs av Franchisetorget. Kedjan ökar inom samtliga sju kategorier som alla är viktiga grundpelare för att kunna skapa ökad tillväxt för både franchisegivare och franchisetagare. 

- Det är helt unikt. Att Sibylla ökar mest inom just kategorin lönsamhet är även extra viktigt för ett ökat engagemang inom hela kedjan, säger Ramona Byrö, VD på Franchisetorget.

Verktyget FranchiseTempen mäter nivån på kunskap, välmående och förståelse för konceptet bland franchisetagarna samt hur man upplever det viktiga samarbetet med sin franchisegivare. Att Sibylla nu ökar inom samtliga områden jämfört med 2023 är ett rejält kvitto på att man verkligen har lyckats i sitt arbete med att utveckla både sin franchise och verksamhet.

- Att man som kedja så tydligt ökar sitt resultat inom samtliga områden sticker ut oerhört positivt och är en bekräftelse på att man arbetar på rätt sätt. Vi har lång erfarenhet inom franchisebranschen och vet hur mycket jobb som ligger bakom för att åstadkomma ett sådant här bra resultat, menar Ramona Byrö.

- När vi satte målen för 2024 var vi helt eniga om att huvudmålet för Nordic Fast Food och Sibyllakedjan var att öka nöjdheten hos kedjans franchisetagare. Samtliga aktiviteter och arbetssätt under året kopplades till just detta och Servicekontoret arbetade outtröttligt tillsammans med vetskapen om att det går att uppnå magi i en franchisekedja om man har engagerade och nöjda franchisetagare. Vi är otroligt stolta och tacksamma över resultatet men arbetet tar inte slut. Tvärtom, säger Jimi Metz, vd, Sibylla/Nordic Fast Food.

Franchisetorgets vd är imponerad av det positiva resultatet och säger att det även syns i de fria kommentarerna, vilka ibland kan vara negativa. Men i Sibyllas senaste mätning märks en tydlig skillnad mot föregående år. 

- Det vi tydligt kan se är att området lönsamhet är det som ökar allra mest. Och många gånger är det också det som avgör hur nöjd jag blir som franchisetagare. Tjänar jag pengar ökar också min vilja att investera och att därmed fortsätta utveckla verksamheten, förklarar Ramona Byrö.

 

skarmavbild_2025-02-05_kl._17.17.45.png

Ramona Byrö, VD på Franchisetorget.

 

Jimi Metz menar att arbetet bara börjat. Sibylla ska ta nya kliv nu framåt.

- Tydlig ansvarsfördelning, en inkluderande och inlyssnande kultur, samt en nära relation mellan servicekontoret, franchiseägarna och kedjans medarbetare blir förutsättningen för att vi ska kunna fokusera på att stötta och coacha kedjan mot nya höjder. Sen ska vi alla ha kul på jobbet! Vi gör det tillsammans, säger Jimi Metz.

FranchiseTempen har enligt Ramona Byrö två viktiga perspektiv. Dels tar den tempen på hur franchisetagarna mår, dels hur väl kedjan står sig i jämförelse med andra kedjor. Totalt ställs 56 frågor helt anonymt till franchisetagarna uppdelat i de sju kategorierna, vilka alla ligger till grund för att kunna skapa en framgångsrik kedja.

- Sammantaget så kan vi konstatera att Sibylla har gjort ett riktigt bra jobb. Det är en stark positiv utveckling det senaste året, avslutar Ramona Byrö.

Källa och foto: Sibylla/Nordic Fast Food och Franchisetorget.