Trendspotting 2025: The Pivot Point
För 21:a året i rad presenterar Food & Friends sin årliga trendspaning om mat, dryck och måltider, denna gång med titeln ”The Pivot Point”. De senaste åren har våra matvanor präglats av lågkonjunkturen, men när pendeln nu svänger mot ljusare tider så möter vi ett nytt sammansatt matlandskap. Och när de senaste årens mörka moln skingras så upptäcker vi frågor som legat begravda och nu måste besvaras. Vi är i punkten där pendeln slår in på en ny bana.
Vi vågar nu lämna tryggheten och börja experimentera. Vi blandar det bästa från olika kök och provar nya smaker. Vi omvärderar bekanta produkter och lägger om våra måltidsrutiner. Och när de senaste årens mörka moln skingras så upptäcker vi frågor som legat begravda och nu måste besvaras.
Här följer lite kort delar ur innehållet som i sin helhet innehåller många exempel på det som rubrikerna anger. Bilderna är från rapporten.
Recession cap
Det finns flera tecken på att vi äntligen går mot ljusare tider, men de flesta är eniga om att resan tillbaka till någon slags normalitet kommer att vara lång. Den närmaste tiden kommer vi se fortsättningar på trender som drivs av recessionen.
Shock and yum
När vi kramat kudden i fyra år behövs något för att väcka oss – som ett slag i ansiktet. Eller nåt på tallriken som bryter mot etiketten. Trenden drivs av låga kostnader, matlagning som gästerna har svårt att kopiera, och spridning på nätet.
The back swing
När konjunkturen slår om så kommer det ske en rekyl där bekanta trender som hälsa och hållbarhet kommer tillbaka, men det betyder inte att vi återvänder till hur det var 2019.
Food activists
Från kokong till kampanj. När vi känner oss trygga igen så ökar engagemanget i samhället. Kvinnor tar större plats i matvärlden, ifrån gourmetköken, som ledare i livsmedelsvärlden och starta nya företag. Det är en megatrend som syns i samhället i stort.
Health Megatrend
Under svackan har våra matvanor försämrats, men är det en konjunktureffekt eller en mer långsiktig trend? När vi inte längre behöva ta det billigaste alternativet kommer vi åter ställa krav på tillverkning och innehåll.
Sweet but less sugar
Från maximera till reducera. I Li’s tidigare undersökning var reducerat socker en av de större trenderna. Enligt Global Data är sockerreduktion nu den ledande egenskapen inom dryck. Den här syns även i form av alternativa sötningsmedel och ny teknik för att reducera upptaget av socker.
The Savory Movement
När sötman reduceras i många produkter så förändras vår smakpalett, och vi kommer att få en utveckling där inspirationen hämtas från den mer matiga världen. Vår uppskattning av beska och bittra smaker fortsätter att öka.
Sustainability megatrend
När det nu svänger borde vårt miljö fokus nå samma nivå som innan pandemin, men misstro mot företags miljöarbete gör att frågan inte lyfter. Inom EU arbetar man med att återvinna förtroendet och inom de närmsta åren kommer nya regleringar ställa tuffare krav på företagens hållbarhetskommunikation.
Cross cultural kitchen
Från nostalgi till mash-ups. När ekonomin gick ned så blickade vi bakåt och drömde om mammas mat. Nu har vi tröttnat och kockarna letar efter nästa innovation genom att kombinera olika kök. Det vi tidigare sett under namn som ”Fusion Cooking” eller ”Cross Over”.
Snacking revolution
Från tre till sex mattillfällen. Det här är en verklig matrevolution, lika omvälvande som minskat köttätande. Allt fler bryter mot de traditionella tre måltider om dagen, och fyller istället på med fyra, fem, sex småmål utspritt över dygnet.
Upgrade fruit
Sötsuget under recessionen har hållit igång premiumiseringen av frukt, och nu kommer det varianter som kostar en förmögenhet. Lyxiga frukter är prestige i Japan, och används i sociala medier som ett tecken på att man har det gott ställt.
Upgrade water
I Sverige är vi vana vid vatten i överflöd. Vatten är inte värt något! Men snart kommer vi erfara att vatten också är en ändlig resurs, redan nu är nederbörden i London lägre än i Rom och New York. Värdet kommer öka och därmed även intresset.
Food subscribe
Att prenumerera på restauranger handlar om ett nytt sätt att ta betalt, en idé som fick fart under pandemin. I grunden består det av en återkommande avgift i utbyte mot olika förmåner i syfte att knyta kunderna till sig.
Detta var som sagt bara i princip rubrikerna och ingresserna i den rapport som Food & Friends sammanställt. Den är mycket intressant och dessutom lättläst, så klicka dig gärna vidare här:
https://www.foodfriends.se/wp-content/uploads/2024/10/2025_The-PIVOT-POINT_hela-boken_digital.pdf
Texten är sammanställd av Gunilla Pihlblad som också hörde Lennart Wallander från Food & Friends presentera rapporten på FFCR-mässan förra veckan.