Världen behöver - och får - fler hjärtan!
Det går knappast att förstå hur mycket röda geléhjärtan det säljs i samband med Alla hjärtans dag. Tillverkaren Aroma börjar producera och packa redan i september och de sista leveranserna går ut dagen innan.
- Under de två första veckorna i februari har vi högre distribution än min förra arbetsgivare Coca-Cola, skrattar Aromas vd Eivind Granås.
Produkten som sådan såg dagens ljus 1959, vilket innebär att den är en av konfektyrfabriken Aromas nyare sådana. Många av dagens andra storsäljare kom till redan på 1920- och 30-talen. Snacka om hållbarhet!
Suget efter denna godssak i sina hjärtformade askar har bivit större och större. Aroma säljer närmare en miljon askar varje år. Trenden kom till på 1980-talet då de dåvarande ägarna gjorde askarna synliga genom att dela ut dem på teaterscener och i TV-produktioner.
- Ambitionen var att satsningen skulle bära frukt i USA, men när de testades på ett par utvalda IKEA-varuhus blev det ingen succé. Här hemma däremot blev det en återkommande klassiker. I fjol sålde vi 337 ton röda hjärtan-askar, främst för den svenska marknaden, säger Eivind Granås och berättar att man just nu ligger runt 10-15 procent upp i volym mot förra året.
- Och det är fortfarande några dagar kvar, under vilka vi kör för fullt.
Matprofilen Filip Poon ska få en yngre generation att upptäcka de röda hjärtana.
90 procent av volymen går ut under januari och februari. Men för att hinna med måste man börja tillverka och packa redan under tidig höst. Vid sidan av de klassiska röda hjärtan-askarna har man också det som heter Golden Heart, där det ingår chokladhjärtan, också egen tillverkning. Det är för övrigt ett stort engagemang kring produkten. Konsumenter ringer om olika frågor och evenemang. Häromdagen var det till exempel en präst som ville ha uppgifter inför ett quiz som han skulle göra!
- Det är en härlig utveckling, säger Eivind och berättar om nya aktiviteter för året samtidigt som han framhåller marknadschefen Camilla Normans insatser.
- Vi har börjat ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension med en uppdaterad design. En modern touch som förenar tradition och innovation. Vi vill ju att fler ska upptäcka och njuta av detta svenska hjärta, särskilt i en tid där svenskt godis står högt i kurs.
Aromas hjärtan, nu också som glasspinnar.
En annan nyhet är samarbetet med Hemglass som under året lanserar en Röda hjärtan-glass i sexpack.
Förresten, hur skiljer sig hjärtana i askarna från lösviktsprodukten?
- En företagshemlighet, skrattar Eivind, återigen med en blinkning till Coca-Cola.
Text: Gunilla Pihlblad
Foton från Aroma