Skip to main content

Det nya normala i dagligvaruhandeln

kundvagn.jpg

 

Under 2024 stabiliserades inflationen på en nivå under Riksbankens inflationsmål. Samtidigt började volymerna i dagligvaruhandeln återhämta sig. Konsumenterna har gradvis anpassat sig till den nya prisnivån. Året präglades även av ökade geopolitiska spänningar och ett fortsatt högt kostnadsläge genom hela livsmedelskedjan.

Först lite siffror om dagligvaruhandeln.

Den svenska dagligvaruhandeln omsätter cirka 340 miljarder kronor årligen, varav e-handeln utgör drygt 4 procent av den totala försäljningen. Dagligvaruhandeln består av cirka 3 090 kedjebutiker, varav nästan 40 procent är små butiker med en omsättning under 30 miljoner kronor. Branschen har vuxit med 5,8 procent i löpande priser de senaste fem åren. Under samma period har volymutvecklingen varit 0,4 procent. Livsmedel och alkoholfria drycker stod under 2024 för 13,4 procent av svenska hushålls genomsnittliga konsumtion.

Bransch­utveckling 2024
2024 har präglats av global osäkerhet, ett högt ränteläge och försiktiga hushåll efter år med hög inflation. Inflationen har stabiliserats på en låg nivå. Prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker har mattats av och under 2024 steg priserna med 1,4 procent. Motsvarande siffra för 2023 var 12,1 procent. Under 2024 har dagligvaruhandeln sett tillväxt i både löpande och fasta priser, vilket betyder att tillväxten inte längre enbart är inflationsdriven. E-handeln har utvecklats positivt under 2024.

Tillväxt i dagligvaruhandeln
Försäljningen i daglig­varu­handeln uppgick till drygt 343 miljarder kronor under 2024. Av detta stod e-handeln för cirka 14 miljarder. 96 procent av daglig­varu­försäljningen sker således i fysisk butik. Den genomsnittliga tillväxten i dagligvaruhandeln de senaste fem åren uppgår till 5,8 procent. Försäljning i butik har vuxit med i snitt 5,4 procent och e-handel med 31,9 procent. Under de senaste åren har e-handelsandelen varit stabil. Under 2024 handlades 4,1 procent av dagligvarorna genom e-handel. E-handeln fick en skjuts under coronapandemin, men har sedan dess fallit tillbaka något.

 

omsattning.png

Omsättning. 

 

tillvaxt.png

Tillväxt.

 

Lägre livsmedelsinflation under 2024

Prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker har varit avtagande under 2024. Under 2024 ökade priserna på livsmedel och alkoholfria drycker med 1,4 procent enligt SCB. Motsvarande siffra under 2023 var 12,1 procent. Sedan slutet av 2021 har livsmedelspriserna ökat kraftigt och ligger idag på en högre nivå än tidigare.

Positiv prisjusterad försäljningsutveckling
I takt med att inflationen stabiliserats har försäljningsvolymerna ökat i dagligvaruhandeln. De flesta månader under 2024 hade en positiv prisjusterad försäljningstillväxt. Rensat för inflation har omsättningen inom dagligvaruhandeln ökat med 2,6 procent under året. Årets högsta prisjusterade försäljningstillväxt uppmättes i mars på 7,4 procent, vilket var den starkaste volymtillväxten på fyra år. Volymtillväxten tyder på att konsumenterna har anpassat sig till den högre prisnivån, samtidigt som hushållens köpkraft sakta stärkts, delvis som en effekt av Riksbankens räntesänkningar.

Fysisk butik drev tillväxten under 2024
Under 2024 har både de fysiska butikerna och e-handeln bidragit till tillväxten, vilket skiljer sig från 2022 och 2023 då de fysiska butikerna stod för hela tillväxten inom dagligvaruhandeln. Den fysiska butiksförsäljningen ökade med 4,0 procent och e-handelsförsäljningen av dagligvaror ökade med 4,9 procent under 2024. Utvecklingen inom e-handeln har stabiliserats under 2024. Efter en kraftig tillväxt under pandemin backade e-handeln under 2022 och 2023.

 

kundkorg.jpeg

 

Fortsatt ökad försäljning i fysiska butiker och ökad e-handelstillväxt
Butiksförsäljningen ökade med 4,0 procent under 2024. Motsvarande siffra för det föregående året var 8,1 procent. E-handelns försäljnings­utveckling i dagligvaruhandeln uppgick till 4,9 procent under 2024. Motsvarande siffra för 2023 var -4,5 procent. Försäljnings­utvecklingen för e-handel med hemleverans uppgick under 2024 till 3,1 procent. Motsvarande siffra för 2023 var 0,0 procent. E-handel med upphämtning i butik ökade kraftigt under pandemin, men sjönk därefter drastiskt. I takt med att konsumenterna återgått till att handla i fysisk butik har försäljningsutvecklingen under 2024 stabiliserats.

Säsongstrender i dagligvaruhandelns försäljning
Högtider driver trender i dagligvaruhandeln. Månader som innehåller högtider är de perioder där försäljningen är som högst. December var den månad som hade högst försäljning under 2024. Februari är månaden med lägst försäljning. En stor anledning till det är att månaden innehåller färre dagar.


Texten är utdrag ur Dagligvarurapporten 2024
Bilder kommer från Svensk Dagligvaruhandel