Skip to main content

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

blabarsglass-pm-glassrapport.jpg_kopia.jpg

 

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig – en trend som bekräftas av den kraftiga försäljningsökningen av premiumglass. Allt enligt undersökningar och statistik publicerade i Glassrapporten 2025, framtagen av SIA Glass.

Den svenska glassmarknaden fortsätter att växa och ökade i värde med 5,8 procent under 2024, vilket innebär att marknaden är värd 4,8 miljarder kronor. Vad som sticker ut försäljningsmässigt är att kategorin premiumglass växer kraftigt. På två år har volymen ökat med hela 17 procent, enligt Nielsens statistik från dagligvaruhandeln.

– Vi ser ett tydligt trendbrott. Efter några tuffa år har konsumenterna blivit mer selektiva i sin konsumtion. Man kanske drar ner på dyrare lyxköp, men fortsätter att köpa glass av hög kvalitet. Det är tydligt att glass är det ultimata unnet – en njutning som alltid har en plats i svenskarnas liv, säger Dan Bengtsson, marknad och innovationschef på SIA Glass. 

Detta framgår i Glassrapporten 2025 från SIA Glass, en rapport fylld av försäljningsstatistik från den svenska glassmarknaden, en opinionsundersökning om svenska folkets glassvanor samt en trendspaning inför kommande glassår.

För att få en djupare inblick i svenskarnas relation till glass anlitades undersökningsföretaget YouGov för Glassrapporten 2025: 

Glädje (48 procent), belåtenhet (47 procent) och avkoppling (44 procent) är de känslor som svenskar oftast kopplar till glass, enligt undersökningen. På frågan varför man äter glass blir topp tre-listan gott (82 procent), njutning (55 procent) och att unna sig (43 procent).

Glassrapporten 2025 presenterar också fem glasstrender för det kommande året:

  • Nystalgi – Klassiska smaker med en modern twist.
  • Premium gör comeback – konsumenterna längtar efter mer lyxiga och sofistikerade smaker.
  • Ursprung och autenticitet – Efterfrågan på lokalproducerad och spårbar glass ökar.
  • Njutning som ett aktivt val – Glass konsumeras som en medveten del av livets små glädjestunder.
  • Globala smaker inspirerar – Exotiska smaker från Asien och Latinamerika växer i popularitet.

Källa och bild: SIA Glass