Tre gånger vinnare gör dem unika
Inga andra pressbyråköpmän har gjort det som Roya och Zaki Alam har gjort. Nämligen blivit utsedda till Årets Köpman tre gånger. Inte ens två gånger faktiskt. Så bedriften föranleder onekligen ett besök hos det här driftiga paret som sedan 2021 återfinns i Pressbyrån på Södersjukhuset i Stockholm.
Den första frågan blir naturligtvis: Hur är det möjligt? Roya svarar direkt med tre enkla ord:
- Vilja, envishet och kärlek.
Det senaste priset delades ut för ett par veckor sedan på Reitans årliga riksmöte. Känslan var förstås närmast obeskrivlig när det stod klart att de alltså hade vunnit det här prestigefyllda priset för tredje gången. Första gången var 2019 och då med en annan butik. Den nuvarande är den femte sedan Roya 2004 avbröt sina ekonomistudier på högskolan för att bli köpman på den lilla Pressbyrån vid Vårberg T-bana.
- Det vara bara en termin kvar, men jag har aldrig ångrat att jag inte tog min examen. Jag har ju fått det bästa tänkbara i utbildningsväg. Först studier i ekonomi, sedan hela företagardelen på ett praktiskt sätt. Jag gjorde detta med stort allvar och med samma inställning som jag fortfarande har. Nämligen att alltid bli bättre och alltid lyckas och sedan söka nya utmaningar.
Förändringar är på gång i Pressbyrån på Södersjukhuset. Bland annat ska den här lilla avdelningen lyftas fram mera.
Efter ett och ett halvt år dök det upp en möjlighet för Roya att söka till butiken vid stationen i Flemingsberg. En helt annan omsättning och den utmaning som hon nu var redo för. Zaki hade funnits med lite vid sidan om, han hade ett annat jobb. Men nu blev de överens om att båda jobba som fullvärdiga köpmän.
- Jag var kaxig och sa vid intervjuerna att jag fixar allt. Jag ska öka försäljningen här bara vi får göra lite förändringar, säger hon.
Så blev det också och det med råge. Under de tio år som paret Alam kom att driva Flemingsberg ökade omsättningen från två till tio miljoner. Det handlade mycket om att satsa på mat och om att sälja utanför själva butiken. Att över huvud taget visa att man fanns till och att det hände saker hela tiden.
- Vi sålde till exempel tusen kanelbullar på en dag när det var Kanelbullens dag.
Picadeli-avdelningen är helt ny både vad gäller utrustningen och platsen i butiken.
Komna så här långt i samtalet blir jag inte förvånad när de berättar att de till slut blev lite less. Att de behövde en ny utmaning. Till slut dök det perfekta läget upp i form av Älvsjö station. Samma procedur igen, intervjuer och analyser och det under stor konkurrens. När den väl blev deras vidtog ombyggnation efter deras egna idéer och försäljningen ökade från 13 miljoner 2014 till 18 miljoner 2021 när det var dags för nästa butik.
Älvsjö torg hade anlagts med nya fräscha butiker och restauranger och området expanderade. Här fanns nu också en Pressbyråbutik som Roya och Zaki fick erbjudande om att driva – det går till så när två butiker ligger så nära varandra. Men just då passade det inte och en annan köpman tog hand om den tillfälligt.
- Tills vi ångrade oss och fick chansen. Här behövdes ingen ombyggnad men vi ändrade om mycket i lokalen för att maximera försäljningen.
Att se det här paret sitta ner och göra ingenting i sin egen butik är nog lika unikt som att bli Årets Köpman tre gånger.
Där finns de fortfarande och här syns det tydligt via affischer och bilder att de nyss för tredje gången erövrat utmärkelsen i fråga. Sedan övertagandet har de ökat med fyra miljoner och har idag en omsättning på cirka 28 miljoner. En stor del, mellan 60 och 70 procent, ligger på bake off, mat och dryck.
- Det har varit extra roligt att få helt nya förutsättningar. Här är vi ju en del av sjukhuset och kunderna är uteslutande personal och patienter. Det ger både möjligheter och ställer krav och vi har verkligen jobbat extra mycket med fräschhet och hygien. Det ställer också lite speciella krav på bemötandet av kunderna och det är spännande att se hur det hela tiden visar sig att vi gör rätt.
Förändringar är på gång, bland annat ska kaffe och bullar lyftas fram och hyllorna med konfektyr bli lägre. En helt ny Picadeli är redan på plats och ger också ett lyft.
Två självklara frågor som avslutning: Vilken blir er nästa butik? För snart vill ni väl ha en ny utmaning. Och – kan man bli årets köpman en fjärde gång?
- Nu stannar vi här ett tag, säger Zaki medan Roya berättar att hon skulle vilja ha ett jobb som (ännu) inte finns inom Reitan.
- Jag skulle vilja bli som en ambassadör och åka runt både i Sverige och utomlands och inspirera andra att utveckla sina butiker så som vi har gjort.
Men båda två är överens om den sista frågan och svarar med en motfråga:
- Varför inte?
Text och foto: Gunilla Pihlblad
Foto: Pressbyrån
”Årets Köpman på Pressbyrån är en sann ambassadör för varumärket och inspiratör för hela kedjan. Att förplikta sig, våga vara annorlunda och utmana sig själv är köpmannens kännetecken. Genom ett exemplariskt genomförande av varje detalj överträffar butiken driftstandarden år efter år och sprider kärlek och värme hela vägen ut mot kund. Kollegor från hela landet, såväl som utanför Sveriges gränser, åker dit på inspirationsresa för att kopiera den perfektion och stolthet köpmannen och dess team har skapat. Denna köpman kommunicerar tydligt sitt mål och sin vision till sina medarbetare och sitt regionsteam för att tala om vad de vill och vart de ska. Genom att ständigt utveckla, ivrigt överträffa butiksmålen och hitta nya kanaler att jobba med representerar denna köpman precis vad vår värdering positiv och offensiv innebär.”