Skip to main content

Korvrapporten 2025: Chorizo ökar i popularitet

korv_fransverige2.jpg

 

Svenskarnas kärlek till korv är självklar. Nästan alla, 92 procent, i Sverige äter korv. Smak, hög kötthalt, att korven är gjord på svenskt kött och att korven är producerad i Sverige är de viktigaste faktorerna vid val av korv. Falukorven behåller sin position som svenskarnas absoluta favorit, men chorizo har ökat i popularitet och delar nu andraplatsen med salami.

Hur står sig kokt vs. grillad? Vilket är det vanligaste tillbehöret och vad dricker vi helst till korv? Det och mycket mer får du svar på i Korvrapporten 2025, en undersökning om svenska folkets korvpreferenser och attityder till korv.

För många är ursprunget avgörande – 69 procent av konsumenterna tycker att det är viktigt att korven är gjord av svenskt kött. Bland de som regelbundet äter korv är andelen ännu högre – hela 75 procent tycker att det är viktigt att korven är gjord av svenskt kött.

Smak, hög kötthalt och svenskt kött och att korven är svenskproducerad är de viktigaste faktorerna vid val av korv. Först därefter kommer priset på korven.

Falukorven fortsätter att vara storfavoriten bland svenskarna och toppar listan i alla åldersgrupper. 45 procent anger att falukorv är deras favoritkorv. Samtidigt klättrar chorizon uppåt i popularitet och har nu nått en delad andraplats tillsammans med salami, båda med 27 procent. Chorizo har därmed ökat från 24 procent 2024 till 27 procent 2025, vilket gör den till en av årets tydligaste uppstickare. Varmkorv/wienerkorv följer tätt därefter på 26 procent och grillkorven tar femteplatsen med sina 25 procent.

Grillad korv är svenskarnas självklara favorit och föredras av en stor majoritet. Män väljer grillad korv i högre utsträckning än kvinnor, men även bland kvinnor är grillad korv det populäraste valet. I södra Sverige är den grillade korven överlägset mest populär, medan mellersta Sverige fortfarande har en lojal skara som håller fast vid den kokta varianten. Även i norra Sverige är grillad favoriten, men här har den kokta korven något fler anhängare än i söder.

Korv är en självklar del av svenskarnas måltider, och nästan sju av tio äter korv till lunch eller middag minst en gång i månaden. Yngre (18–34 år) äter överlag korv vid flera olika tillfällen än äldre. Att ta en stödkorv på språng är också populärt, 26 procent tar en korv på stan minst en gång i månaden.

Senap är fortsatt den mest populära toppingen och väljs av flest, tätt följd av ketchup och rostad lök. Det finns tydliga skillnader mellan åldersgrupperna. Bland yngre är ketchup mer populärt än senap, medan äldre i större utsträckning föredrar senap framför ketchup. Äldre väljer också rostad lök i mindre utsträckning än yngre, där över hälften toppar sin korv med den krispiga klassikern.

En annan trend är att surkål blir allt mer populärt. Den har ökat från 6 procent förra året till 8 procent i år, och det är framför allt bland yngre som surkål ökar i popularitet.

 

skarmavbild_2025-03-09_kl._17.41.42.png

 

När det gäller vad vi äter till korven är klassikerna svårslagna. Korvbröd är fortsatt det vanligaste tillbehöret, och de flesta väljer att äta sin korv i ett vanligt korvbröd. På andraplats kommer mos, som behåller sin popularitet, följt av pasta. Det finns dock tydliga åldersskillnader. Bland yngre, 18–34 år, är french hotdog-bröd mer populärt, och pommes frites är också ett vanligare tillbehör i denna åldersgrupp än bland de äldre.

När svenskarna väljer dryck till sin korv är vatten det vanligaste valet, särskilt bland kvinnor och äldre. Läsk är däremot favoritdrycken bland yngre, medan öl är populärt bland män och i de äldre åldersgrupperna. Mjölk står för en intressant utveckling – den har ökat något i popularitet bland både yngre och äldre.

Svenskarnas topp 5 korvar
1. Falukorv
2. Salami och chorizo (delad andraplats)
3. Varmkorv/Wienerkorv

Svenskarnas topp 5 korvtoppings
1. Senap
2. Ketchup
3. Rostad lök
4. Bostongurka
5. Räksallad/Skagenröra

Svenskarnas topp 5 korvtillbehör
1. Korvbröd
2. Mos
3. Pasta
4. Pommes frites
5. French hotdog-bröd

Om Korvrapporten 2025
Korvrapporten 2025 baseras på en undersökning framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår Undersökningen genomfördes genom 1077 intervjuer i webbpanel, 14–22 januari 2025.

Källa och bilder: Ursprungsmärkningen Från Sverige

 

korv_fransverige.jpg