Skip to main content

Mot nya höjder med Anna Wallenberg

anna.jpg

 

”Mot nya höjder tillsammans” var temat för Reitan Convenience Sveriges riksmöte tidigare i år. Det tolkar vi som att det har gått bra och att det till och med ska bli ännu bättre.

Det stämmer. Vi lämnade ett väldigt starkt 2024 bakom oss. Ett år då vi tog stora kliv framåt på flera områden, säger vd Anna Wallenberg och poängterar att man inte slår sig till ro.

Det finns ännu högre höjder att nå.

I sin sammanfattning över det gångna året nämner Anna Wallenberg i första hand utvecklingen inom 7-Eleven där RCS gjort stora investeringar de senaste åren och uppdaterat såväl sortiment som koncept och kommunikation.

- En tredjedel av butikerna är nu uppgraderade med ombyggnation. Ännu fler har det nya sortimentet och alla den nya kommunikationen. Vi räknar med att bygga om ytterligare en tredjedel i år och återstående under 2026, säger hon och berättar att man fått resultat i form av ökad omsättning och att uttrycket i butiken är mer modernt och inbjudande.

- Eftersom mat och dryck är framtiden har vi lyft fram de kategorierna ännu mer. Extra glada är vi över samarbetet med Panini Internazionale som kommer att fortsätta nå fler butiker.

När det gäller marknadsföring och kampanjer så har man nått framgångar som driver försäljning på båda kedjorna. Hitintills har det satsats mest på 7-Eleven men det kommer enligt Anna att hända saker inom Pressbyrån längre fram i år. Hon berättar också att man fortsatt att utveckla de digitala kanalerna med apparna i fokus och det kommer spännande nyheter även här i år.

 

kanelbullar.jpg

Efter att nyligen gjort nästan hela bagerisortimentet palmoljefritt, fortsätter man nya utmaningar, bland annat på charksidan.

 

Reitan Convenience Sverige fortsätter oförtrutet sitt ambitiösa hållbarhetsarbete där man inte minst jobbar mycket med sortimentsuppdatering. Bassortimentet inom bageri har ändrats och är på god väg att vara helt palmoljefritt.  

- Men vi har fortsatt stora utmaningar och sätter nu fokus på att minska rött kött som ju har hög förekomst i vår storsäljare korv. Bland annat så lanserade vi nya kycklingkorvar förra året och det är kul att se att de har ökat mest bland korvarna. Men vi kommer inte att ta bort produkter förrän vi har riktigt bra alternativ. Man kan säga att vi tar kunden i handen och visar vägen.

- Vårt mål är att ha halverat klimatavtrycket 2030 och det gör vi genom att få folk att äta mer hållbart även när de är språng.

Men hållbarhet är inte bara innehåll och produkter. Det är även en social fråga och Anna Wallenberg nämner att butikerna med sina lägen innebär en ökad trygghet i området runt omkring. Sedan är det viktigt för RCS att erbjuda alla typer av människor jobb.

Hur gör ni det rent konkret?

- Dels så jobbar vi med Arbetsförmedlingens projekt Jobbsprånget där vi erbjuder akademiker med utländsk bakgrund praktik på servicekontoret. Ett annat projekt är Arbetskamraterna som erbjuder jobb och praktik till personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Jag är även stolt att presentera att vi, med start den här veckan, blir ett av de första företagen i Sverige som börjar med SAO, det vill säga Studiemotiverande Arbetslivsorientering. Här är det elever från socioekonomiskt utsatta områden i årskurs åtta som erbjuds två timmars avlönad praktik i veckan under ett helt år. För vår del har vi till en början tagit in sju elever, fem i butik och två på servicekontoret.

 

arbetskamraterna.jpg

Hållbarhetsarbetet innefattar allt från produkter till socialt ansvarstagande.

 

Vidare ska köpmännen ges ännu bättre förutsättningar.

- Vi utvecklar effektiviseringsmöjligheter så att det blir lättare för våra köpmän att göra det de är bäst på - att driva sina butiker. Målet är att de i ännu högre utsträckning ska kunna ägna sig åt försäljning.

Hur ser då Anna Wallenberg på den svenska convenience-branschen som helhet och hur definierar hon den?

- Vi funderar aktivt på definitionen av marknaden där det ju finns både trafikbutiker, närlivs, caféer och snabbmat. Människor rör sig mer och mer ute och trenden med småmål ökar. Mycket talar för ökat behov av att äta och dricka på språng, vilket gynnar oss, säger Anna Wallenberg som ser branschgemensamma utmaningar i inflation och prishöjningar.

- Historiskt sett har vår bransch inte haft fokus på låga priser till kund. Men nu måste vi klara av att vara prismässigt relevanta. Noga med hur vi sätter priser på kaffe, korv, frukost med mera.

 

exterior.jpeg

Var och när det dyker upp nya butiker återstår att se. Men helt klart vill RCS växa och öppna fler. (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Idag finns det omkring 380 butiker inom RCS kedjor: cirka 300 Pressbyrån och cirka 80 7-Eleven. Man vill växa och öppna fler och har hela tiden dialoger i gång om nyetableringar. Några konkreta etableringar vill Anna Wallenberg inte gå in på utan avslutar i stället med en mera aktuell och påtaglig nyhet.

- Det är ju snart dags för vår årliga tradition med halva priset på glass. Förra året utökade vi med en vecka på grund av dåligt väder. I år blir det fyra veckor oavsett väder. En ordentlig start på säsongen för en viktig kategori.

Text: Gunilla Pihlblad

Foton från Reitan Convenience Sverige

 

glass.jpg