Skip to main content

MyWay i Norrköping följer trenderna noga

skarmavbild_2025-03-27_kl._14.19.09.pngimg_6407_kopia.jpg

 

Hos MyWay i Norrköping är det viktig att hänga med i de senaste trenderna, framförallt inom konfektyr. Man följer TikTok noga för att ha koll på det senaste från USA, men butiksanvarige Anthony Ergul lyfter också fram samarbetet med Privab. Det betyder mycket, både vad gäller tryggheten men också att få hjälp med att ha koll på alla andra nyheter.

Vi har tidigare besökt MyWay i Norrköping. Sist var det med anledning av att butiken blivit nominerad till Convenience Stores Swedens Retail Awards. Detta är en stor, ljus och fräsch butik med klassiskt kiosksortiment i modern tappning. Från början en videobutik som satsade stort på godis redan från start. Omställningen har gjort att andra mer lönsamma kategorier lyfts fram.

Butiken startades av Anthonys pappa Fuat Ergul för drygt 20 år sedan, men Fuat har varit i godis- och videobranschen i över 30 år. Historien bakom att det blev just MyWay har Anthony inte full koll på säger han, men berättar att pappan och dåvarande delägaren kollade runt och kom fram till att MyWay är det vi ska vara. Det passar oss bäst. 

 

img_6403.jpg

Butiken är välkänd för sitt stora och fräscha utbud av lösgodis.

 

Idag erbjuder de olika tjänster och har paketutlämning som ett sätt att få in så mycket folk i butiken som möjligt. Man arbetar idag med DHL, Schenker och UPS. Tobak är en viktig indragare och omsättningsmässigt en stor kategori i butiken.

Antony har jobbat inom handeln sedan han var 18 år, idag är han 26. Med erfarenheter från bland annat Stadium Outlet och Willys så har han, precis som sin pappa, fastnat för MyWay. 

- Jag har lärt mig allt här. Hjärtat finns här, säger han. 

Anton började jobba i butiken 2021. Innan dess drev han en annan butik, men trots att den låg centralt så gick det trögt med försäljningen där. Han menar att läget är bättre här och att de idag satsar mer på volymer. 

 

skarmavbild_2025-03-27_kl._14.21.35.png

Tobak är en viktig indragare och omsättningsmässigt en stor kategori i butiken.

 

Vi undrar om de planerar att ta in något annat i sitt sortiment än vad de har idag?

- Vi jobbar mycket med trender och följer TikTok noga. Vi är intresserade av amerikanskt godis, såna ”hypes” som till exempel Dubaichoklad. Så fort det kommer till Sverige så tar vi in det till butiken. Jag jobbar aktivt hela tiden med att hitta nya grejer.

En sådan ”hype” är just Dubaichoklad som de inte fått tag på ännu, men det är på ingång. För den som inte vet vad Dubaichoklad är så kan du läsa en kort beskrivning sist i denna artikel*.

Butiken är mest känd för sin konfektyr och den marknadsför man gärna på sina sociala medier Instagram och Facebook. Framförallt varje fredag när allt är påfyllt, fräscht och snyggt inför helgen. Att det ska vara just fräscht är prio ett i butiken, vilket vi noterade när vi var på besök. Vi fick en wow-känsla när vi klev in.

- Att det är fräscht och snyggt är jätteviktigt för oss. Nu närmar sig också vår bästa period, sommaren. Då tar vi även fram andra produkter som slush och glass.

 

img_6405.jpg

Man får en wow-känsla när man kliver in i butiken. 

 

Butiken har 3,5 anställda och långa öppettider - mellan 9-24 varje dag. Det lönar sig säger Anthony, men arbetsdagarna blir långa och man måste orka. Han berättar också att de får mycket beröm för sin butik. 

Han åker runt en del och besöker andra butiker för att titta på vad de har för sortiment och hur butiken ser ut. De har också bra samarbete med andra MyWay-butiker, till exempel den i Motala. De pratar ofta med varandra om hur det går och vilka produkter som funkar och inte. 

- Vi är glada att vara en del av MyWay och vi vill ge en eloge till Privab som hjälper oss mycket. Man får inte fastna i TikTok och bara leta nyheter från USA, så man riskerar att missa nyheter från Cloetta eller Haribo. Det har de bra koll på på Privab, det är tryggt. Vi är tacksamma över det goda samarbetet, avslutar Anthony.

På bilden överst: Fuat och Anthony Ergul

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt

*Dubai-choklad är en dessert eller choklad som har tagit sociala medier med storm. Det började december 2023 när matinfluencern Maria Vehera lade upp en video på TikTok där hon testade chokladen. Videon blev viral och nådde över 60 miljoner visningar, vilket skapade en global efterfrågan. 

Dubai-chokladen består av flera ingredienser som tillsammans skapar en unik smakupplevelse:

  • Ett yttre skal av ljus choklad
  • En fyllning av kataifi-degtrådar (tunna, trådliknande degremsor)
  • Pistagekräm
  • Tahinipasta (sesampasta)

Vissa varianter kan också innehålla vit choklad och garneras med hackade pistagenötter och till och med ätbart guldpulver för extra lyx. I Sverige har den sålts för upp till 279 kronor.