Lindvalls firar 100 år med korven i topp!
Den 17 maj 2025, samma år som Palle Lindvall fyller 100 år, firar företaget med hans namn jubileum hemma i Strömsnäsbruk. Här börjar vi firandet redan nu genom att berätta hur detta lilla familjeföretag kom att bli den absolut största korvaktören inom servicehandeln. Och om vad som är på gång inför framtiden.
Själva historiken har vi samlat i en liten artikel längre ner i flödet. Vi tänkte i stället börja vår historia i slutet av 1980-talet då Shellhandlaren Torsten Svensson i småländska Strömsnäsbruk, började testsälja korv på sin mack. Detta i samarbete med ortens charkföretag Lindvalls.
Det gick hyfsat bra och fick riktig fart när Shell startade sitt Select-koncept några år senare. Rullgrillarna hade funnits en tid men här la man dessutom till ett stekbord och kunde sälja annat än bara skinnfri grillkorv. I samma veva lyckades Lindvalls också få ett avtal med IKEA som började med sin 5-kronorskorv.
Idag är det ett självklart inslag på i stor sett alla bensinstationer. Kanske tack vare Lindvalls?
På Shell vid Bromma flygplats fanns vid den tiden Mikael Johansson, idag mera känd i branschen som ”Micke på Lindvalls”. Han minns det som i går. Speciellt att hans första tanke var ”aldrig i livet, det här är ju en bensinstation”, när korvförsäljning kom på tapeten.
- Men när Lindvalls kom tillbaka med nyckeltal och handlarföreningen SSHF drev på, klev även jag på. Utvecklingen var sedan helt fantastisk och jag ökade såväl omsättning som kundunderlag.
Mikael Johansson började jobba på Lindvalls 2002. 1997 hade en annan person gjort sin första arbetsdag på samma företag, nämligen Thomas Gullholm. Han berättar att man då på riktigt fått i gång försäljningen av korvmoduler, främst genom samarbetet med SSHF.
- Vi var inte så många på den tiden och jobbet kunde ta en till Trelleborg ena veckan och Haparanda nästa. Jag minns att vi skickade ut ett vikt pappersark motsvarande korvmodulens golvyta för att visa hur liten plats i butiken som behövdes och även att lite skeptiska handlare ofta placerade korvmodulerna längst bort i kassalinjen. Men de goda resultaten spreds snabbt och det blev betydligt lättare att övertyga butiksägarna.
- Vi förmedlade faktiskt omkring 200 stycken 90 cm breda korvmoduler till butiker under ett par intensiva år i starten. Följde sedan upp med en liten utbildning innan säljstart. Idag räcker dessa korvmoduler inte till i butikerna och har i de flesta fall blivit utbytta mot betydligt större.
Utbildning i anslutning till korvförsäljning har alltid varit viktigt för Lindvalls.
Lindvalls konkurrerade i första hand med Sibylla och lyckades knipa ytterligare kedjor i servicehandeln. Prestige- och försäljningsmässigt var det stort när man 1997 fick ett avtal med 7-Eleven och 2003 kunde lägga även Pressbyrån på kundlistan. Enligt Thomas och Mikael låg styrkan bland annat i att handlarna eller kedjan ägde sin egen utrustning och att varje kedja fick ha sitt eget korvsortiment där man inte frontade något annat varumärke än sitt eget. Idag är man utan tvekan stora på convenience-marknaden.
- Våra korvskolor var också viktiga då vi ville säkra upp att våra produkter behandlades rätt och att kunderna skulle maximera sin försäljning. Det anställdes fler och vi kunde dela upp landet mellan oss med varsin KAM-funktion. Idag besöker våra duktiga säljcoacher Linda, Janne och Rolf alla butiker i landet och håller Lindvallsfanan högt genom att bland mycket annat utbilda butiker i den ädla kosten att sälja korv.
Charkmästaren Mårten Carlsson är en viktig del av helheten för företagets framgångar.
Men man ska inte glömma kvaliteten som alltid varit ett ledord för Lindvalls. Samt att man varit extremt snabba på produktutveckling. Här spelar också företagets charkmästare Mårten Carlsson en viktig roll.
- Han är grymt duktig och har under ett antal år försett oss med prisvinnande korvar. Vartannat år är det Chark-SM och där har vi vunnit massor med priser. Senast i höstas då vi bland annat vann titeln Svensk Mästare med vår Ost & Baconkorv. Tidigare hade vi även ett lyckat samarbete med Svenska Kocklandslaget som bistod oss med idéer om smaksättning och tillbehör inför lanseringar av korvar med viltkött i servicehandeln, något som då var tämligen unikt.
Tiden går men korven består. För även om det efter den stora korvlanseringen på mackar och i servicebutiker, kommit konkurrerande produkter, så är korven en lönsam bas att ta väl hand om. Snabb och lätthanterad, den ultimata snabbmatsprodukten som man till och med kan äta när man kör. I alla fall om det handlar om en French Hot Dog …
Trender fyller sin funktion men samtidigt ska man vara medveten om att ”den vanliga korven” är den som vinner i längden.
Thomas Gullholm menar att korvtrender är en intressant fråga i sammanhanget.
- Det har varit fokus på allt från ökad kötthalt, kryddstyrka, nya proteiner, kreativa tillbehör med mera. Vi har tagit fram många spännande korvar med influenser från olika länder, vilket absolut har bidragit till att hålla upp intresset för korvkategorin. Samtidigt måste man vara ärlig och säga att trots alla nya korvar, väljer en relativt hög procentandel av convenience-kunderna att köpa en milt kryddad korv i bröd som ”dekoreras” med senap och ketchup. Vanans makt ska inte underskattas.
Vad har korvens intåg i convenience-handeln betytt för Lindvalls som företag? Vi låter frågan gå till platschefen Martin Johansson.
- Det räcker nog med att säga att när jag själv började här år 2000 var vår årsvolym 3 000 ton. Nu är den 8 000. De få produkter vi tillverkar utöver just korv är marginella i sammanhanget. Man kan fundera på om vi ens hade funnits kvar utan korven.
Mikael Johansson och Thomas Gullholm ansvarar för varsin del av Sverige. Men ibland sammanstrålar de, som här på mässa i Stockholm. (Foto: Gunilla Pihlblad)
Till försäljningschefen Johanna Ekberg ställer vi frågan om trotjänarna och ”korvkungarna” Mikael Johanssons och Thomas Gullholms betydelse för företaget?
- Deras kunskap om såväl produkterna som branschen är ovärderlig. Dessutom är det mycket hjärta i deras arbete, säger hon och berättar att hon är relativt ny på Lindvalls.
- Jag har känt mig välkomnad och inkluderad från första stund. Det är ett härlig gäng på ett härligt bolag.
Varför har ni stannat kvar så länge, frågar vi då ”kammarna” som fått detta beröm.
- När vi började var Lindvalls ett mindre familjeföretag och vi har fått vara med på en otroligt spännande, rolig och föränderlig resa fram till där vi är idag som en stor aktör inom convenience. En viktig framgångsfaktor är att vi har ett bra och nära samarbete med fabriken i Strömsnäsbruk och att de är så snabba och duktiga på att utveckla produkter. Det är något som vi har förstått är unikt.
Kan man misstänka att det kommer att bjudas på korv när Lindvalls firar jubileum hemma i Strömsnäsbruk den 17 maj?
Vad händer framöver?
- Vi fortsätter att lyssna av marknaden och utveckla nya produkter. E-nummer och sockerfritt är också aktuellt. Sedan ska vi fira vårt 100-årsjubileum med pompa och ståt här i Strömsnäsbruk den 17 maj. Förhoppningsvis med 100-åringen Palle på plats. Det är ett firande för hela bygden som betyder mycket för oss.
Sedan början av året har Lindvalls Chark en ny ägare, Scan Sverige*. Men familjeföretaget såldes redan runt 2010 till sin norska motsvarighet Leiv Vidar som 2017 köptes av norska Jordanes-koncernen. Våra fyra intervjupersoner ser det som spännande att bli ägt av en svensk aktör som står för långsiktigt ägande och satsar inom kategorin. Scan är ju i princip stora på allt utom korv i convenience-kanalen!
Foto överst: Thomas Gullholm och Mikael Johansson
Text: Gunilla Pihlblad
Foton från Lindvalls
* Affären är inte godkänd än, man väntar fortfarande på slutgiltigt godkännade, vilket man räknar med kommer ske under första halvåret 2025.