Fika på en pinne, iskall succé!
Trots att april månad inte är slut, står det klart att glassnyheten med kanelbullesmak blivit en succé. Temat ”fika på en pinne” är lättkommunicerat samtidigt som man också fått till smaken riktigt bra. Och i skrivande stund laddar Moa Frisk och Johanna Adolfsson på Triumf Glass för att skapa en kreativ glassbar på den stora Elle-galan.
Farbror Arnes-serien lanserades 2018 och har sedan dess begåvats med en ny smak varje år. Den allra första, Gräddkola, samt Nötkola, har tackat för sig. Men övriga lanseringar finns kvar och utgör tillsammans basen i den bredd som serien är avsedd att ha.
- Konceptet Farbror Arnes skapades för att ge Triumf Glass ett premiumvarumärke kring vilket det varje år skulle hända nya roliga saker, säger marknadschefen Moa Frisk och berättar att det har varit mycket lyckat.
- Det har gett oss en chans att ta plats på marknaden och öppnat dörrar där vi inte funnits tidigare. Sedan tycker vi det är extra kul att företagets ursprung i form av grundaren Arne Müntzing, finns med i bilden.
De två hitintills mest populära smakerna är Kladdkaka och Brynt smör. Men frågan är om inte årets lansering kommer att bräcka de övriga.
Vad är det som gör att just Kanelbulle gått så bra?
- Smaken! Våra produktutvecklare har verkligen fått till den och igenkänningen är stark. Dessutom är det extra bra att man förknippar kanelbulle med något man kan äta året runt. Det, tillsammans med gynnsamt aprilväder, har bidragit till att vi fått en sådan smakstart med vår nyhet.
Key account manager Johanna Adolfsson håller med och tillägger att sälj- och marknadsavdelningarna jobbat ihop på ett tidigt stadium.
- När det gäller Farbror Arnes Kanelbulle så visste butikerna vad det var redan när säljarna kom ut. De är ju också konsumenter och hade redan nåtts av något av allt det som redan kablats ut i olika kanaler. Vi har ju dessutom vågat vara tidiga med vår nyhet som var ute redan vecka 4.
Kanelbulleglassen har synts i många sammanhang sedan början av året.
Vilka kanaler är det ni jobbar med?
- För det första ser vi alltid till att det händer mycket på alla fronter. Gör vi ett event så ska det finnas till exempel stortavlor, uppbyggda glasspinnar och provsmakning runt omkring. Kanalmässigt så har vi satsat mycket på Tiktok där spridningen är stor och glassens enkla och kreativa namn och smak, passar extra bra, säger Moa.
Idén till den nya smaken kom faktiskt från en av ägarna, Arnes sonson Felix Müntzing. Men vi låter honom inte få hela äran eftersom det är mycket som ska klaffa för att slutresultatet ska bli bra. Produktutvecklarnas insats har redan nämnts, marknads- och säljfunktionerna likaså. Moa Frisk återkommer till detta med basen i konceptet som man också måste ta hänsyn till.
- Basen måste finnas där och fås att växa med innovativa och roliga nyheter. Alla kan inte bli lika stora men fyller sin funktion ändå. Och vissa, som till exempel Kladdkaka, växer fortfarande trots att den inte direkt marknadsförts sedan den lanserades.
Vad betyder egentligen premiumglass?
- Precis vad det låter som. Det bästa i råvaruväg. Extra allt. Till exempel gräddglass och extra fin choklad. Vi kan inte kalla en serie för premium om vi inte fyller den med kvalitet och det tummar vi aldrig på. Så är till exempel Farbror Arnes Kanelbulle vaniljgräddglass med kanelfyllning doppad i vit choklad och toppad med kanelkrisp.
Glass och kanelbulle är en tacksam kombo att marknadsföra.
Moa och Johanna nämner också detta med ”det enkla i det goda”. Att man faktiskt kan få en vaniljglass att smaka som en kanelbulle och att det verkligen är ”fika på en pinne”.
- Svensk fika är enkelt och gott. Precis som vår glasspinne.
Direkt efter intervjun ska de båda börja förbereda sig för att resa till Stockholm och årets Elle-gala där det ska serveras såväl Kanelbulle som Brynt smör och Lemon curd.
- Vi skapar helt enkelt en kreativ glassbar och får möjlighet att placera våra produkter i en miljö där man kanske inte väntar sig att hitta dem. Galan är ju till för att hylla mode och kreativitet och då passar vi in bra med vår lekfulla presentation.
Johanna påpekar avslutningsvis att hon som relativt ny i företaget, är imponerad över hur den relativt lilla marknadsavdelningen får så mycket bra saker gjorda och att man gör det tillsammans med säljavdelningen. Att det är ett sådant härligt engagemang.
Moa Frisk svarar ödmjukt att det är en tacksam kategori.
- Det är helt enkelt kul att jobba med den. Alla vi möter gillar ju glass. Kan inte bli bättre.
Foto överst: Moa Frisk och Johanna Adolfsson
Text: Gunilla Pihlblad
Foton från Triumf Glass