7-Eleven-butikerna lyfter på Köpenhamns flygplats
På Skandinaviens största flygplats i Köpenhamn finns idag sammanlagt ett hundra 7-Eleven-butiker och varuautomater. Fler än på någon annan flygplats i hela världen. Jesper Østergaard, Reitan Conveniences vd berättar mer om vägen hit.
På Kastrup finns närmare bestämt elva 7-Eleven-butiker och åttionio 7-Eleven-automater. Det är svårt för passagerare att inte lägga märke till varumärket, som drivs av Reitan Convenience, när de rör sig på Köpenhamns flygplats. Magnar Møkkelgård är en partner till NACS och baserad i Norge. Han fick en pratstund med Jesper Østergaard, Reitan Conveniences vd i Danmark, om denna ganska unika situation.
- Under de senaste åren har antalet resenärer från lågprisflygbolagen ökat, vilket ger oss ökade affärsmöjligheter eftersom servicen och maten ombord på dessa flygbolag är begränsad. Vi säljer nu en hel del mat och dryck som passagerarna kan konsumera på flyget, säger Østergaard.
7-Eleven Danmark har fått ett gott rykte mycket på grund av sitt utbud av färsk och hälsosam mat. Man har förvandlat konceptet från att vara en traditionell conveniencebutik som säljer några få foodservice-produkter, till att istället bli en foodservice-destination som också har ett utbud av andra convenienceprodukter. Hur gick det till?
Fram till 2012 fanns det en strikt reglering av öppettider för återförsäljare i Danmark. Då var conveniencebutiker och bensinstationer bland de få som kunde vara öppna 24-7, årets alla dagar. En stor del av 7-Elevens försäljning på den tiden kom från matvaror, särskilt på söndagar och helgdagar. Från och med november 2012 ändrades lagstiftningen och de flesta livsmedelsbutiker kunde utöka sina öppettider och de började ha öppet sju dagar i veckan. 7-Eleven blev då tvungna att ompröva sitt utbud och utveckla en ny strategi, skriver NACS Daily.
- Sedan dess har också kundernas beteende och behov förändrats, till exempel har tidskrifter, tidningar och böcker minskat kraftigt. Men kunderna kommer alltid att vara hungriga och törstiga. Därför är vår strategi nu uppbyggd kring mat, bageri samt varma och kalla drycker. Strategibytet har varit en lång och utmanande process där det behövdes nya och annorlunda kompetenser både i butikerna och på supportkontoret, menar Østergaard.
Har ni skapat några nya konceptlösningar just för den här flygplatsen?
- Ja, varuautomaterna skapades för flygplatsen. Vi introducerade också ett mer avancerat produktsortiment inom foodservice. Dessutom, på grund av den operativt utmanande miljön som en flygplats är, var vi tvungna att arbeta mycket med intern logistik och distribution av produkter från vårt lager till varje plats.
Vad är den största utmaningen med att arbeta på en flygplats?
- På grund av säkerheten, och den utmanande tillgängligheten i allmänhet, är allt mycket mer komplicerat på en flygplats jämfört med att driva butik på andra platser. Att bygga butiker, hantera produktleveranser med mera är inte lätt - och det är kostsamt, avlutar Østergaard.
Källa och bild: NACS Daily