Skip to main content

Pändy passerar 100 MSEK i omsättning - har fördubblat försäljningen under Q1

fizzy_40x50.jpgebba_lagercrantz.jpeg

Ebba Lagercrantz, vd Pändy, är nöjd med resultatet.

 

Konfektyrvarumärket Pändy fortsätter sin starka tillväxt och passerade i mars 100 MSEK i rullande omsättning, efter en ökning på 114 procent under första kvartalet 2025. Detta efter ett år av starka framgångar på nyckelmarknader som Sverige, Norge och Danmark – samt en ledande position inom kategorin på Amazon i Tyskland. 

Enligt företagets nyligen publicerade årsredovisning växte Pändy med 67 procent under 2024 jämfört med föregående år. Tillväxten har fortsatt under 2025, med en ökning på 114 procent under första kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. 

- När vi satte vår treårsstrategi i slutet av 2021 var målet att nå 100 MSEK i omsättning under 2024. Då omsatte vi 25 MSEK – så det var en ambitiös plan redan då. Även om vi inte nådde hela vägen under 2024, tog vi igen det snabbt. Med ökad produktionskapacitet vid årsskiftet kunde vi möta efterfrågan fullt ut och passerade vårt omsättningsmål nu i mars, säger Ebba Lagercrantz, vd Pändy. 

Enligt bolaget har en avgörande framgångsfaktor varit det nära samarbetet med återförsäljarna och en konsekvent varumärkesstrategi, trots begränsade resurser. 

– Vi har gått från att utmana nischsegmentet för sockerreducerade produkter till att på allvar konkurrera med traditionell konfektyr. I många butiker är våra produkter nu bland de mest sålda i hela godishyllan. Det visar att konsumenterna är redo för alternativ som kombinerar bättre innehåll med riktigt god smak, säger Ebba Lagercrantz och tillägger: 

– Att få in produkter i butik är en sak – att få dem att sälja är en annan. Vi har jobbat hårt för att säkra både synlighet i butik och ett effektivt digitalt varumärkesbygge. Det har krävts smart prioritering och fokus på lönsamhet hela vägen.

Källa och bilder: Pändy