Vi hälsar Saturnus välkommen till CSS Networking Program
Saturnus är ett 130 år gammalt dryckesföretag med femte generationen av familjen Liepe i ledningen. Det startade med tillverkning av essenser, glögg och kryddat brännvin. Idag är det ett betydligt bredare företag som står på i huvudsak tre ben. Dessutom nyligen utsett till årets Malmöföretag!
Saturnus står på tre ben: Tillverkning och försäljning av egna varumärken, försäljning av agenturprodukter och tillverkning av andras produkter. Hela processen från lager och lab till produktion och kontor sker under samma tak i Fosie i östra Malmö. Familjeföretaget omsätter idag cirka 250 miljoner och har drygt 30 anställda.
Något som vuxit kraftigt på senare år är raden av agenturuppdrag, där Saturnus säljer och marknadsför internationella varumärken i Sverige. Hit räknas Aquador mineralvatten, Evian mineralvatten, Britvic Tonic och Mionetto Prosecco. Detta ger företaget stora möjligheter att fortsätta ta andelar på den svenska dryckesmarknaden.
På hemsidan finns bland annat recept på glöggdrinkar. Foto: Saturnus hemsida.
Tillverkningen av andras varumärken är också något som ger Saturnus en stordriftsfördel då man, utöver sin egen glögg, även tillverkar glögg åt andra större aktörer. Man tillverkar även spritprodukter på uppdrag av såväl svenska som internationella dryckesföretag.
Intressant att notera är för övrigt att Saturnus var det första företaget i Sverige att introducera en Cola-dryck. Man lanserade nämligen Cuba Cola 1953, några månader innan den stora amerikanska konkurrenten började leverera.
Här kan du läsa mer om företagets anrika historia.
Glada vinnare i mars i år. (Fotograf: Asaf Kliger, Malmö Näringlivsgala)
Tidigare i år utsågs Saturnus till Årets Malmöföretag, ett pris som delas ut till ett företag som genom sitt sätt att driva och utveckla verksamheten fungerar som en förebild för stadens näringsliv.
- Att få detta prestigefyllda pris var ett fantastiskt erkännande av arbetet med att förena tradition med innovation och att fortsätta utveckla dryck i världsklass, säger vd Edward Liepe och delger oss motiveringen:
"Att kunna fortsätta vara relevant efter så många år, att våga förnya sig och utveckla nya produkter, att ena erfarenhet och historia med framåtanda är bara några av de fjädrar i hatten som vinnaren har. Vinnaren har tagit en ledande position i Malmös framtida utveckling som en spännande stad för mat och dryck. Med lokala råvaror och etiketter som hyllar Malmös stadsdelar, är vinnaren även en lokal förebild som lyfter Malmö i världen. Under fem generationer har vinnaren satt kvalitet och smak i fokus och är idag en av Sveriges snabbast växande företag."
Convenience Stores News har också träffat en av Saturnus två vice vd, Ludwig Liepe. I nästa nummer publicerar vi en intervju med honom.
Text: Gunilla Pihlblad
Foto överst: Maria Mannebratt