Skip to main content

Generation fem är på plats i familjeföretaget

skarmavbild_2025-05-22_kl._18.53.16.png

 

Saturnus är det senaste företaget att ansluta sig till CSS Networking Program. Ludwig Liepe är generation fem i detta familjeföretag tillsammans med sin bror Filip. Ludwig berättar att företaget alltid varit närvarande hos honom på något sätt, ända sedan han var liten. Det har inte alltid varit självklart att välja en karriär inom Saturnus, men efter att först provat på annat så började bröderna prata om att satsa på Saturnus tillsammans - något de gjorde och inte ångrat. 

När vi träffar Ludwig så delar han med sig av en berättelse för att illustrera just vad han menar med att företaget alltid varit närvarande. Han minns inte händelsen själv, han var väl bara 5-6 år när det hände men hans föräldrar har berättat. 

- Vi var på charterresa och på ett typiskt familjehotell och så var det ”Småstjärnorna” en kväll. Jag och en kompis skulle uppträda men innan uppträdandet så fick alla deltagande svara på några frågor. En fråga var ”vad ska du bli när du blir stor”? Då hade jag tydligen blixtsnabbt svarat att jag ska bli chef på Saturnus. Intervjuaren trodde förmodligen att jag menade planeten. Han trodde nog jag skulle bli astronaut eller något, säger Ludwig och ler. 

Under årens lopp har han sommarjobbat och jobbat extra på Saturnus. Någonstans kände han att Saturnus alltid lockat, att det finns något där. Men först ville han säkerställa att det inte fanns något annat därute som passade honom bättre. Efter studier i Göteborg så blev det ett management trainee program på ett belysningsföretag. Ludwig ville jobba i ett sammanhang där han absolut inte hade några fördelar av att vara sin fars son säger han. En annan bransch, andra människor - stå lite på egna ben. 

- Jag ville visa för mig själv att jag är bra som jag är. Det gick bra där, sedan bytte jag till ett annat belysningsföretag. Jag insåg att jag kan prestera även utanför de trygga väggarna på Saturnus.

- Min bror Filip och jag började efter ett tag att prata om att jobba tillsammans på Saturnus. Det hade ju kunnat vara ganska spännande. Då växte självklarheten fram mer och mer att vi kör. Det blir bra. När det blev en vakans på Saturnus så ringde de mig och frågade hur jag ställde mig till detta. Jag bodde då i Stockholm, hade mitt liv och alla kompisar där, men det kändes rätt och det blev Saturnus. 

 

img_6566.jpg

Mycket historia i denna hyllan.

 

Ludwig började på produktsidan med ansvar för produktutveckling inom smak och design. Han har ett stort intresse för mat och dryck, så att få jobba med sin hobby passade honom perfekt.

- Det är roligt att jobba i ett familjeföretag, det är en familjär stämning. Någon har jobbat här i 40 år, några har varit här i 25 år. Man har byggt en kultur i huset som jag tycker om, som blivit en viktig ingrediens i att vi lyckats. Många som jobbar här har också upplevt tuffa år, och de är kvar i både upp- och nedgång.

Ludwig säger att han gillar att åka till jobbet. Han vet var han ska vara de kommande 30 åren. Han och brodern Filip är generation 5 av familjen Liepe. De är båda två vice vd, men har delat upp ansvarsområdena mellan sig. Ludwig fokuserar idag på sälj, marknad och produktutveckling och Filip på produktion, labb och ekonomi.

- Det är bra eftersom vi båda får möjlighet att fokusera lite djupare inom våra respektive områden. Man har ju begränsad tid under en arbetsdag, så det känns bra att dela upp det så här. Jag tror det är en styrka att vi är två, säger Ludwig.

 

img_6575.jpg

Familjär stämning hos familjeföretaget.

 

Och pappa, är han också här på Saturnus varje dag?

Nej vi köpte ett företag inom profilbranschen - godis. Så vi har ett godispackeri kan man säga, som ligger 5 minuter bort. Där är han och packar godis dagarna i ända, så han är inte här så ofta. Pappa är operativt mer där, och Filip och jag här. 

Godispackeri – det låter kul. Vad gör ett sådant?

- Det kan till exempel vara att ett hotell som vill ha en chokladbit på kudden i sina rum när gästerna anländer. Då köper vi in choklad och papper med hotellets logga på. Sen designar och paketerar vi det och säljer produkten till hotellet. Vi jobbar även med profilerade drycker - vatten, energidryck, ingefärashot – det är en bred portfölj, berättar Ludwig. 

Har ni några särskilda planer eller satsningar för nästa år?

- Det vi tittar mycket på nu är exportmarknader och främst på våra grannar Finland, Norge, Danmark och Island faktiskt. Där vill vi bygga upp försäljningen. Två av länderna i alla fall har liknande marknader och konsumtionsmönster som vi har här i Sverige. 

- Nästa år ska vi göra samma som i år fast lite, lite bättre. Kan vi hålla det så blir det bra. Krydda det vi har med lite export samt att vi växer lite. Detta året blir ett bra år och känslan är att även nästa år blir bra. Det känns positivt, avslutar Ludwig.

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt

Foto överst: Ludwig Liepe