Axfoods vd tog Årets karriärkliv
Simone Margulies, Axfoods vd och koncernchef, vann kategorin Årets karriärskliv när Dagens Industri nyligen korade näringslivets mäktigaste kvinnor. Det nya jobbet blev hennes förra året då hon hade verkat inom branschen i 18 år.
Hennes erfarenhet kan därför betecknas som gedigen. Bland annat har hon varit vd för Hemköp och vice vd för Dagab. Den nya rollen som vd- och koncernchef för Axfood beskrevs vara ett uppdrag som hon axlat helhjärtat och med energi, trots en skakig omvärld som inneburit stora utmaningar för både livsmedelsbranschen och konsumenter.
– Som vd för Axfood får jag se till helheten, hur vi som koncern ska fortsätta att växa, utmana och bli ännu mer konkurrenskraftiga. Jag har också fått en annan roll i offentligheten, till media, på aktiemarknaden och i politiken, en roll som känns väldigt spännande, säger hon till DI.
DI: Axfood ska vara en positiv samhällskraft och har som mål att vara Sveriges mest inkluderande mataktör 2030, med butikskedjor som välkomnar alla och med ett inkluderande sortiment. Att få bidra till arbetet som för Axfood närmre målbilden är något som Simone Margulies värderar högt.
– För mig är det viktigt med en inre kompass och därför har det alltid varit viktigt att jobba i bolag som jobbar med värderingar som rimmar med mina, som här på Axfood. Vi viker inte nu när det blåser andra vindar, hållbarhet, mångfald och inkludering står högt på agendan, säger hon vidare till DI.
I samband med offentliggörandet av det nya jobbet som hon tillträdde i slutet av förra sommaren, sa Simone Margulies följande i ett pressmeddelande:
- Det är med stor glädje och ödmjukhet som jag tar mig an rollen som Axfoods vd och koncernchef. Det finns en enorm kapacitet inom hela Axfoodkoncernen där min roll blir att skapa förutsättningar för organisationen att fortsätta utveckla affären och leverera på de stora utvecklingsprogram som vi genomför. Det ska bli fantastiskt roligt att få vara med och skriva nästa kapitel i Axfoods historia.
När hon nu fick DI-priset för Årets karriärkliv, skrev hon följande på Linkedin:
- Det känns väldigt roligt att bli uppmärksammad – men framför allt är det ett kvitto på den viktiga roll Axfood har i samhället! Jag är stolt och tacksam över att få leda en koncern som varje dag gör skillnad, möter drygt fem miljoner kunder varje vecka, och som strävar efter att vara en positiv samhällskraft.
Sammanställt av Gunilla Pihlblad
Foto från Linkedin