Mycket på gång hos MyWay
Det är en del spännande grejer på gång inom MyWay-kedjan. Privabs Max Bergström och Stefan Hansson samarbetar för att utveckla kedjan med fokus på ökad närvaro och engagemang. Vi fick en pratstund med dem om den optimala MyWay-butiken, premiumbutiker och stärkta relationer. Och en planerad road trip.
Stefan berättar att när kedjan startade 2007 så blev det ganska omgående en bra utveckling. Han vill minnas att man gick från noll till nästan hundra butiker det första året. Alla utesäljare jobbade med det och det var kul att komma ut med ett eget färdigt koncept till butikerna.
- Många av de butiker vi kände sedan innan hoppade på. Kedjan och konceptet togs emot bra. Butikerna fick viss hjälp av oss på vägen med avtal och sånt. Det var också viktigt med branschorganisationens avtal som komplement, säger Stefan.
På senare tid har det varit lite lugnare med utvecklingen, men nu har Stefan och Max börjat fokusera mer på just försäljning i butik. De vill att de som kedja ska vara mer närvarande ute i butikerna och hjälpa dem med det som de behöver hjälp med.
- Det är i huvudsak ansvarig säljare som jobbar med dessa uppgifter, men Stefan och jag följer också med ut. Vi frågar om idéer och tips och vill veta vad butiksägarna önskar mer från oss, säger Max.
För att bäst få reda på vad de behöver hjälp med så planeras det för en road trip runt om i landet för att just lyssna in butikerna. Därefter kommer de att jobba vidare med de punkter som butikerna vill att de fokuserar på.
- En sak vi redan lyssnat på är att vi har tagit fram en webbshop där butikerna enkelt kan klicka hem olika MyWay-produkter och MyWay kläder.
- Nu tar vi detta året och lägger grunderna. Vi jobbar också med inredningsföretag för att se om vi kan hitta en profil för den optimala MyWay-butiken. Vår ambition att bygga 2-3 butiker från grunden under hösten och nästa år, berättar Stefan.
Man vill satsa på det sortiment som kedjan representerar - godis, dryck, glass och snacks. Också tobak, nikotinsnus och vapes är en stor kategori för kedjan. Sen så ska det såklart vara möjligt att sätta sin personliga prägel på sin butik med pakethantering, försäljning av lite livsmedel eller leksaker till exempel. Vilket sortiment man har kommer också bero på butikens läge.
- Varje butik kan vara unik, men det ska ändå finnas en röd tråd. En MyWay-tråd. Man ska känna igen sig i butiken baserat på kläderna, sortimentet och utseendet. Man ska kunna se det från både ut- och insidan, förklarar Max.
Stefan och Max på besök hos Jamil Ahmad på MyWay Sali i Halmstad. Foto: Maria Mannebratt
Ytterligare något man vill jobba vidare med är att premiera sina premiumbutiker lite mer - det ska betyda något att vara premiumbutik hos MyWay.
- Vi vill satsa mer på bättre kampanjer och högre närvaro i butik. Övriga MyWay-butiker som är light är fria och har sin egen butiksprofil. Men de är med hos oss och har tillgång till vissa förmåner och avtal. Bland annat är alla butiker medlemmar i Convenience Stores Sweden och får stöd om och när de vill, säger Max.
De båda lyfter fram vikten av att engagera sig tillsammans med butiksägaren. MyWay har konceptet men butikerna måste vara engagerade. En enkät som genomförts, om var man som butiksägare gör sina inköp till exempel, visade på en stor lojalitet gentemot Privab. Något som man såklart ser positivt på.
- Vi är 170 butiker idag, varav är 88 premium. Det är ganska många. Vi siktar alltid på att ha en hög servicegrad till butikerna och att vi är tillgängliga på telefon eller med fysiska besök om det behövs. Det är något vi försökt att förbättra från hur det var tidigare, säger Stefan.
Som kedja skickar de också ut ett månadsbrev till sina butiker, och läsfrekvensen är bra. Butikerna återkopplar om kedjan ber om det. Intresset för nyhetsbrevet har växt och fokus ligger på att göra innehållet konkret och viktigt.
- Vi skickar till exempel topplistor på dryck- eller konfektyrsortiment, olika säljtips. Man ska kunna ta vårt månadsbrev och direkt prova att omsätta de tipsen i sin butik. Det känns viktigt eftersom vi tyvärr upplever att leverantörerna inte riktigt har samma närvaro som tidigare, säger Stefan.
Var ligger MyWays fokus framåt?
- Vi vill utveckla affären tillsammans med våra kunder och bygga relationerna starkare. Vi ska uppdatera samtliga butiker med vår nya profil. Den profilering som idag inte är bra ska bytas ut - och kampanjerna ska bli mer prisvärda, avslutar Max.
Foto överst: Stefan Hansson och Max Bergström. Bilder lånade från LinkedIn.
Önskar du komma i kontakt med Max så når du honom på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Text: Ann Hedlund
Intervju: Maria Mannebratt