Skip to main content

Han tar service på största allvar

jamil500.jpg

 

Jamil Ahmad kom till Sverige från Jordanien på 90-talet, och han har jobbat i vår bransch sedan dess. Idag driver han butiken MyWay Sali i Halmstad och den har han haft i snart 35 år. Efter vi träffat Jamil så funderar vi på om det finns någon i vårt avlånga land med längre arbetsdagar och mer energi? Han har öppet mellan 07-04, och när personalen behöver vara ledig – då jobbar han samtliga pass själv. 

- Jag har inte så stort sömnbehov så det går bra, säger han.

Jamil har haft totalt fyra butiker genom åren, den nuvarande butiken i snart 35 år. Och i denna lokal har det faktiskt funnits just en servicebutik i ett halvt sekel nu berättar han. 

2018 gick han med i MyWay-kedjan och han är nöjd med sitt val. 

- Det var en bekant som tipsade mig och menade att jag borde vara med i en kedja. Det var flera kedjor som kontaktade mig för jag har bra läge på butiken tror jag, men min bekant sa att jag skulle ringa till MyWay. Så det gjorde jag och på den vägen är det. 

 

skarmavbild_2025-06-05_kl._14.10.36.png

Nöjd med sitt val av kedja. 

 

De är tre som jobbar i butiken och öppettiderna är oerhört generösa Det är öppet mellan 07-01, och fredagar och lördagar mellan 07-04. Det blir många timmar och långa pass. Ibland jobbar Jamil själv från morgon till morgon. 

Jamil säger själv att han inte har så stort behov av sömn, därför fungerar det. Vi imponeras av hur mycket energi han har, och hur uppdaterad han är på de nyheter som hela tiden kommer och som han tar in till butiken.  

- Det är viktigt för mig att hänga med. Mina kunder ska veta att de hittar nyheterna hos oss. Oavsett om de ser något på TikTok eller i någon reklam så ska de hitta det här. 

Själv har han inte några sociala medier, han har inte tid. Information om nyheterna får han ändå via kunderna som kommer in och frågar och tipsar.

- Jag svarar då att det tar jag in direkt. Sen ringer jag Privab och de skickar det jag önskar.

 

img_6612.jpg

Jamil och hans anställda tar kundservicen på största allvar. 

 

Jamil samarbetar med ett konditori som ligger på andra sidan gatan. De gör goda smörgåsar av bra kvalitet som Jamin säljer i sin butik. Detta upplägget fungerar bra, butiken säljer mycket mackor alla tider på dygnet – lunch, eftermiddag och natt. 

- Halmstad vet att jag har öppet på natten. Vi är en servicebutik, inte bara en godisbutik, säger han. 

En del i den servicen innebär att man också säljer fryst mat, som till exempel pizza, som de värmer för kunderna som sen kan sitta här i butiken och äta. 

- Vi har en mikro och en spis. Det funkar bra för just pizza, den blir som en färsk nybakad pizza. Den servicen erbjuder vi de kunder som kommer på natten och sitter här och äter. Vi är i mångt och mycket en kombination av en allt-i-ett-butik, säger Jamil. 

Några specifika planer för framtiden med butiken har han inte, men hoppas så klart på fler kunder. Och kanske lite semester. 

- I dessa tider är det lite tufft att driva butik. Personalen och familjen ställer upp om jag behöver åka iväg. Det är viktigt att ha någon jag kan lita på. Jag har ju inget annat jobb, jag lever på butiken och vill fortsätta driva den, avslutar han.

 

award-logga-2025x.png

 

MYWAY SALI 

Motivering: 

Den engagerade och noggranna butiksägaren Jamil har drivit butiken i över 30 år. Butiken har blivit en självklar favorit bland kunderna.

Med välfyllda hyllor, ett brett och varierat sortiment samt utmärkt service erbjuder MyWay Sali något för alla. Jamil visar ett stort engagemang i sitt arbete – alltid med ett öga för detaljer och kundnöjdhet i fokus. Det märks att han brinner för sin butik och för att ge kunderna den bästa möjliga upplevelsen.

Inskickad av Max Bergström på MyWay/Privab

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt

 

img_6606.jpg