Lyft som blev vinst för Direkten i Sunne
I 35 år har han drivit butiken, Lars-Erik Hedlund i Sunne. Det har gått bra hela tiden tack vare en ständig drivkraft att förbättra. Det senaste året har han gjort en rejäl makeover och fått ett lyft på alla sätt och vis. Dessutom blev det två fina vinster på kedjans egen träff tidigare i vår. Ärofyllda Årets Direktenbutik och även Årets Butikslyft.
150 kvadratmeter fyllda med varor som man kan förvänta sig i en Direkten-butik - och en del mera oväntade. Nytt och fräscht från golv till tak via fönster och in i minsta inredningsdetalj. Ett projekt som startade i höstas. Lars-Erik visar en fin fotobok skapad av hans högra hand, Gina Wickberg.
- Vi har alltid försökt förbättra och hitta flera ben att stå på. Men nu kände jag att det var dags för en rejäl förändring, säger han och berättar att eftersom han äger fastigheten, så kom projektet att innefatta både upprustning av lokalen och ny inredning.
- Gina och jag bollade våra egna idéer med Intrx som sedan gav oss förslag och hjälpte till med genomförandet. Det var ett effektivt och bra samarbete och tog totalt cirka ett år. Kunderna hade ett otroligt tålamod och vi behövde bara ha stängt någon timme när kassan installerades.
Full fart med kunder från båda ingångarna, en onsdagsförmiddag i juni.
Lars-Erik kom tillbaka till hemorten Sunne efter ett antal år i Stockholm. Först blev det jobb som nattportier och konferenstekniker, sedan bestämde han sig för att ta över en spel- och tobaksbutik. Det är nu 35 år sedan och han är dessutom en av dem som var med och startade kedjan Direkten 1997.
- Här hade det varit såväl Konsumbutik som skobutik och antikaffär och när jag började var lokalen bara en liten del av vad den är idag. Jag har tagit ner väggar och utökat ytan och dessutom plockat fram en gammal dörr som hade varit inbyggd.
En hel avdelning med gratulationskort som i alla år försvarat sin plats. Här finns även lite leksaker och en hylla med böcker.
Mycket har hänt i små steg och Lars-Erik har inte funnit någon anledning att inte bli vid sin läst. Även om det var spel och tobak som dominerade så har gratulationskorten alltid funnits med och varit en viktig del av sortimentet. Liksom tidningar.
Korten kommer från olika leverantörer och även om de binder kapital, så har de bra marginal. Avdelningen med tidningar är riktigt imponerande, snyggt välfylld och med ett helt nytt hyllsystem inklusive belysning.
- Kryss- och motortidningar är våra största grupper. Men vi har mycket annat, även sådant med mindre bredd och en en särskild sektion med barntidningar. Den ligger i anslutning till leksaksavdelningen, säger Lars-Erik och visar samtidigt den lilla hyllan med böcker.
- Främst från ett lokalt förlag. Men vi säljer en hel del även till turister.
Sådana är det gott om under sommaren och närheten till Norge är också en fördel för butiken. Vinterturismen var större förr, det måste ju vara riktiga vintrar för att det ska komma folk till skidanläggningen.
Vad kan man säga mer än ”snyggt!”.
Rundvandringen i butiken, eller låt oss kalla den det lilla varuhuset, har lett oss fram till det som kanske är mest unikt, nämligen teförsäljningen. Här finns te i lösvikt och fint förpackade varianter av samma varor. Massor med smaker och en del lokala tillbehör.
- Att vi säljer te beror på att jag helt enkelt en gång funderade på vad som inte finns att köpa i Sunne och landade just på te. Det har visat sig vara en lyckträff och förutom ordinarie sortiment tar leverantören Kahls fram lokala smaker utifrån våra egna önskemål. Vi säljer några hundra kilo per år och har cirka 50 sorter.
Cirka 50 olika tesorter med ett par egna blandningar ingår i utbudet i i specialavdelningen.
Att det finns glass - även mjukglass på sommaren - drycker, godis, snacks och tobak är självklart. Allt snyggt exponerat och även om det vita snuset tar mer och mer plats så säljer man förhållandevis mycket cigaretter - tacka norrmännen för det. En liten humidor hör också till tobaksavdelningen. Energi- och funktionsdryckerna lyser upp i dryckeskylarna och vid sidan av det vanliga godiset finns såväl finare choklad och presentförpackningar samt två sektioner med barngodis.
Spelavdelningen flyttades och minskades ner till hälften vid ombyggnaden. Men fyller fortfarande en funktion och gör skäl för sin plats. Synd bara att det sociala försvunnit mer och mer när nätspelandet ökat, tycker Lars-Erik Hedlund och kommenterar kaféavdelningen som ligger i anslutning till spelet.
- När vi gjorde om lyfte vi också fram såväl fika som korv och det märker vi har ökat.
”Det var hon som fick fart på mig”, säger Lars-Erik om Gina som själv säger att hon stortrivs med sitt jobb.
På tal om att lyfta fram, så finns runt Lars-Erik hans personal som han absolut vill framhålla. Dels Gina som kommit att bli hans driftpartner. Men också Kristina Magnusson och Willemiljn Grothe som trivs jättebra med sina jobb.
- För fyra år sedan behövde jag ett jobb och gick helt enkelt till Lars-Erik och frågade, säger Gina som berättar att hon stortrivs med allting. Inte minst det utökade ansvaret.
- Vi gör allt tillsammans, Lars-Erik och jag. Dessutom ansvarar jag för sociala medier som jag också har en ambition att utveckla.
Gina har skapat en fin fotobok som Lars-Erik gärna visar. I den kan man följa hela processen från innan ombyggnaden till den nya fina butiken.
Gina och Lars-Erik var på plats på Direktenträffen i april och väntade spänt på resultaten i de två kategorier de var nominerade i, Årets Direktenbutik och Årets Butikslyft.
- Vi bara skrek rakt ut, när det stod klart att vi vunnit i båda.
Totalt har Lars-Erik investerat cirka en miljon i ombyggnaden, det mesta av kostnaden ligger på fastigheten. I mars var det klart att öppna och även om det inte gått mer än några månader så pekar utvecklingen i rätt riktning.
Bild överst: Lars-Erik Hedlund med sina anställda, Willemiljn Grothe, Kristina Magnusson och Gina Wickberg.
Text och foto: Gunilla Pihlblad
DIREKTEN SUNNE
Nominerad till Convenience Retail Awards av Kirsi Räihä på Direkten, med motiveringen:
Med känsla för detaljer och stor omtanke om sina kunder har butiken under 2024 genomgått ett imponerande butikslyft. Genom att ta in ett nytt segment i en redan välsorterad butik har man inte bara stärkt sin position för framtiden, utan också öppnat dörrarna för nya kunder. Dessutom gör butikens nära samarbete med leverantörer och aktiva satsning på kampanjer, att försäljningsutvecklingen stiger som röken från en nybryggd kopp kaffe! Butikens drivna handlare Lars-Erik Hedlund och hans engagerade personal skapar magi för kunderna och stoltheten genomsyrar verksamheten.
- Butik i centrala Sunne med brett sortiment och fokus på tobak, tidningar, dryck mm
- Butiksytan är 150kvadratmeter
- Öppet 6-18 vardagar, 8-15 helger
- 2 heltid och 2 deltid
- Omsättning 2024: Ca 12 MSEK inkl provisioner