Årets CSS Store Tour gick till Warszawa
I slutet av maj reste 78 personer från CSS Networking Program till Warszawa på årets Store Tour. Det blev som vanligt mycket tid för nätverkande, butiksbesök och god mat. Flertalet trafikbutiker besöktes den första dagen. Dag två fick vi besök av gästföreläsare för att sedan ge oss ut på butiksbesök i den polska huvudstaden.
När gruppen landade på flygplatsen så väntade bussar för att ta oss till flera besök på olika trafikbutiker på vägen mot hotellet. Då vi var en så stor grupp i år också, så delade vi upp besöken för att undvika att alla anlände till samma butik samtidigt. När vi kom till de olika butikerna så möttes vi av personal som gav oss bra presentationer och berättade om just ”sin” trafikbutikskedja.
Information och möjlighet att ställa frågor på varje stopp dag ett.
De trafikbutiker som besöktes var AMIC och tre stycken Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP). Störst i landet är dock Orlen, som vi besökte dag två. Orlen har 1941 stationer i Polen men finns också i Tyskland, Tjeckien, Österrike, Slovakien, Ungern och Litauen. Kedjan är störst inom sitt område i centraleuropa. BP har 577 stationer och är den näst största aktören. Dag ett avslutades senare med en middagsbuffé på hotellet.
Mat och glass i trafikbutikerna.
Dag två började med att vi bokat ett konferensrum och bjudit in några intressanta gäster. Artur Wojcik från BP, som du kan läsa mer om i en egen artikel i denna tidning, berättade både om den polska convenience-marknaden och sin syn på branschen ur ett bredare globalt perspektiv. Konrad Waclawik (Retailer Services Director Poland) och Piotr Idzi (Client Director Poland) från The Nielsen IQ team presenterade en djupgående analys av det polska konsumentbeteendet samt annan intressant marknadsstatistik.
Orlen Stop Cafe
Stromboli är inte bara en vulkanisk ö strax norr om Sicilien. Det är också en sorts inbakad pizzarulle som påminner om calzone - och populär i Polen. På AMIC så såldes de med fyllning av kyckling/ost, spenat/ricotta eller pepperoni/ost.
Stromboli fylld med pepperoni och ost.
Därefter var det dags att ge sig ut på stan till fots och besöka butiker. Convenience i Polen består av totalt cirka 20 000 butiker varav 7 200 är trafikbutiker och 12 800 conveniencebutiker. Zabka är den dominerande aktören, därefter följer Lagardere Travel Retail med 740 och Carrefour Express med 560 butiker.
Zabka har ungefär 90 procent av marknaden och bara under 2024 så öppnades 1166 nya butiker. Totalt har de 11 500 butiker, och bara i Warszawa så finns det 1200. Kedjan säljer 85 miljoner hot dogs och 39 miljoner koppar kaffe varje år samt hanterar årligen 46 miljoner paket (in- och utleverans). Till Zabka Group hör bland annat också Zabka Nano som är deras obemannade butiker.
Zabka och Green Cafe Nero.
Förutom ett par matmarknader så besöktes dessutom:
Orlen - Stop Cafe samt en bensinstation
Carrefour Express
Amrest - Pizza Hut/KFC/Starbucks
Salad Story
Green Cafe Nero
Putka Bakery Shop
Shell Cafe
Batida - Luxury Confectionary Shop
Zabka Nano - (med en Hot-Dog-Robot)
Stort utbud av vapeprodukter.
Dag två avslutades på restaurang Informal Kitchen där vi hade bokat hela restaurangen. Den tredje och sista dagen fanns det tid för fler butiksbesök innan det var dags att kliva på bussarna som skulle ta oss till flygplatsen.
Tack till alla som var med och, som vanligt, gjorde resan till en upplevelse.
På bilden överst ser vi ena halvan av gruppen.
Text: Ann Hedlund
Foto: Maria Mannebratt och Susanne Ankarkrans