Skip to main content

På lördag får branschen ett nytt butikskoncept

preem_nykoping_entren.jpg

 

För bensinstationskedjorna gäller det att möta upp den marknad och de kundbehov som förändras. Preem har nu jobbat i cirka ett och ett halvt år med ett nytt stations- och butikskoncept och på lördag visar man upp det för första gången. Vi har fått en smygtitt och vår guide under besöket är Helena Hammarström, Concept Manager. - Vi ska bli en destination, ett första handsval, säger hon.

Vi befinner oss i Nyköping, vid E4:ans avfart mot Skavsta. Längs en sträcka på E4 mellan Nyköping och Vätterleden ska man nu testa det nya konceptet på sex stationer. Helena Hammarström berättar att samtliga får nytt skärmtak och ny navigation. Men att det bara är just i Nyköping som hela det nya konceptet pilottestas med allt vad det omfattar.

- Vi vill helt enkelt utmana mackbranschen och samtidigt tillgodose behoven hos alla trafikanter, oavsett varför de stannar, säger hon och berättar att man samlat nya idéer och samarbetspartners för att skapa något nytt och annorlunda.

- Vi ser det här som en möjlighet för Preem att göra avtryck. När våra kunders beteenden förändras måste vi också göra det. Vi ska ju finnas till för alla som är ute på vägarna.

 

preem_nykoping_ext.jpeg

Nytt redan på avstånd för att synas från vägen och locka kunder att göra sitt stopp just här.

 

Stationen i Nyköping ser annorlunda ut redan på håll. Nya tak och ny belysning ökar synligheten och förbättrar navigation och säkerhet. Entréer och serviceområden är tydligt accentuerade för att guida kunden rätt. Men även fasaderna har en trevligare design, med genomtänkta materialval där strukturer och skärmtak knyts samman.

Direkt när man kommer in i butiken så händer det saker. Inte minst dras blicken direkt till ett rosa kampanjbord! Och tittar man till höger ser man att barnen har fått en egen liten avdelning” i form av en skärm med ratt att köra racerbil på. Här ska också finnas papper och kritor för utlåning.

 

preem_nykoping_loungen.jpeg

Observera det lilla utrymmet längst in, att kunna stänga in sig i när man behöver prata i telefon i fred, eller fokusera på något jobb.

 

Tittar man åt andra håller från ingången sett ser man en loungeavdelning med ett litet rum som visar sig vara helt tyst. Preems ”Tysta Rum” är en liten ljudisolerad sittplats med uttag för laddning och perfekt för det där jobbsamtalet eller när ett viktigt mejl ska skickas. På en ganska begränsad yta har man lyckats skapa två skilda miljöer, och här är stället för den som vill varva ner en stund och kombinera pausen medan man laddar bilen, med lite arbete eller bara en stunds avkoppling.

 

preem_nykoping_disk.jpeg

Visst är det både oväntat och läckert med de nya färgerna.

 

Nu vänder vi blicken framåt och ser hela den nya matdisk- och kassalinjen med nya och tydliga skyltar och ljuslådor med menyer och erbjudanden. Utöver ökad tydlighet handlar det om att ta maten till en ny nivå vilket man gör med ett helt nytt samarbete. Som Helena Hammarström uttrycker det: ”Vi är ju inte en restaurang men vill vara så nära vi kan komma”.

- Här möter man en ny bistro-avdelning, där ett nytt matsortiment pilottestas i samarbete med Barilla. Det är en satsning på enkel men riktig mat som pasta med pesto, pinsa och foccacia. Självklart finns korven, fikasortimentet och smörgåsarna kvar, men man får den i en lugnare miljö där man kan sätta sig ner en stund och ta en paus medan man äter.

 

helena.jpeg

Helena Hammarström ser fram emot lördagens invigning med roliga aktiviteter. På längre sikt också mot att få utvärdera testet och gå vidare.

 

I utformingen av den nya designen finns ett återkommande material, hålplåt, i flera olika färger. Man ser det både ute och inne. Man ser också detaljer som lampor i återvunnen plast och i loungen en matta som också är skapad på ett miljövänligt sätt. Dessutom är den tålig.

- Utformningen av butiksinteriören sticker ut från branschens standard med en stor variation av färger och material. Det är både inspirerande och enkelt med tydliga zoner för olika varor som gör det lätt att hitta. Men också hemtrevligt med en lugnare del för den som vill ta en paus, och en snabbare om du bara ska springa in och handla något, säger Helena och avslutar med att visa hur det är tänkt med sittplatser utomhus på ett nytt sätt.

- På Preem känner vi ett ansvar för alla våra kunder, oavsett vilka de är och att alla är välkomna. Vi vill skapa en bättre resa för alla.

 

samlingsbild.jpeg

I ett helt nytt samarbete med Barilla testar man ny såväl pasta som pinsa och foccacia. Lite mer åt restauranghållet är målsättningen.

 

På lördag är det alltså invigning av den omgjorda butiken på stationen i Nyköping. Det ska klippas band och det ska ordnas med aktiviteter av olika slag. Vi återkommer med rapport från eventet och konstaterar att man nu är i mål med första etappen av en stor omgörning. Därefter följer utvärdering och vidare planering för fortsatt utrullning.

Text: Gunilla Pihlblad

Foton från Preem

 

preem_nykoping_bistro.jpg