Sweden Rock betyder allt för Direkten Norje
Med en foodtruck, glass i lösvikt och 22 öppettimmar per dygn laddade Direkten Norje för årets absoluta höjdpunkt. Målet var en försäljning på två miljoner kronor.* Och så hoppades man förstås på sol.
Ända sedan slutet av 90-talet har Norje blommat upp i början av juni. På den lilla orten bor till vardags cirka 800 personer, men när Sweden Rock Festival intar byn exploderar invånarantalet under fyra dagar – förra året drog festivalen 40 000 unika besökare! För Direkten Norje, som ligger precis vid festivalentrén, är det årets ekonomiska ryggrad. När tusentals musikälskare väller in på området förvandlas butiken till ett festivalnav med extra allt.
- Sweden Rock är den absolut viktigaste perioden på året. Det är då den största delen av vår årsomsättning görs, säger Villy Nilsson, som drivit butiken sedan 2023.
Förberedelserna pågår i veckor. Hyllorna fylls till bredden och hela gårdsplanen bakom butiken lastas med varor redo att rullas in under festivalens gång. I år tog man dessutom ett nytt grepp.
- Vi har köpt en foodtruck där vi kommer sälja panini, hamburgare och fika. Sen har vi också en stor glassavdelning med lösviktsglass. Det är nytt för i år, berättar Villy.
Och det stannar inte där. Under festivalveckan finns leverantörer som Carlsberg, Latitude, LOOP och BAT på plats utanför butiken för att skapa extra drag. Det är framför allt drycker som går åt i värmen, men sortimentet är också anpassat efter festivalpubliken.
- Energidrycker och vatten är helt klart de mest populära produkterna, säger Villy. Men i år tog vi även in sovsäckar, madrasser, WC-kit, tandborsttabletter och solstolar – med Direktenlogga såklart!
Butiken hade öppet 22 timmar per dygn, så för att orka hålla igång nästan dygnet runt krävdes både ordinarie personal och en rejäl förstärkning av extrapersonal.
– Det blir många timmar att bemanna, men det är det värt. Förra året landade vi på 1,5 miljoner i försäljning. I år siktar vi på 2 miljoner.*
Att driva butik under en så intensiv vecka kräver hårt jobb, men det är också något som ger energi tillbaka.
– Det finns inga nackdelar, så länge man är villig att jobba dygnet runt i en vecka. Fördelen är att vi har jäkligt roligt och att vi tryggar ekonomin för resten av året.
– Vi önskar oss alltid bra väder, det driver försäljningen. Och sen har jag en dröm, avslöjar Villy. Om Rolling Stones någon gång skulle komma hit, då lämnar jag butiken och ställer mig längst fram vid scenen. Som i gamla tider.
* (Vilket de också nådde och dessutom ökade de med 600 000 kronor från förra året // Reds.anm)
Källa och bild: Direkten