Skip to main content

En klassisk göteborgsk destination

img_6825.jpg

 

Det är inte många i Göteborg med omnejd som inte känner till 7:ans gatukök på Vasagatan. En klassiker som funnits på samma plats sedan 1970 och som serverat lunchgäster på dagen och nattamat till hungriga nattsuddare. Däribland Håkan Hellström. Idag ägs 7:ans Korv & Hamburgerbar av Christian Holmström som tog över efter sin pappa. Han berättar lite om verksamhetens historia och vad han ser för utmaningar idag. 

Christians pappa grundade 7:ans med sin kompis Allan vars släkt ägde fastigheten. Den måttanpassade kiosken byggdes i Örebro för att passa in i portingången, som det då var, på Vasagatan. Den fraktades sedan hit på lastbil, och det är också den kiosken som utgör köket idag. Väggar och tak har sedan byggts runt den, och här finns sittplatser och ytterdörrar – men luckan har inte flyttats en enda centimeter sedan 1970. 

- Allan hade bott i USA och fått lite inspiration från drive-in-ställen. Han tog bland annat med sig milkshaken. Det blev succé för det fanns ju inte i Göteborg innan. De började också med nattöppet, vilket också var ganska nytt här i stan. Det fanns bara enstaka korvvagnar här och där, men väldigt få ställen som kunde sälja en halv special klockan 03 på natten, säger Christian.

 

skarmavbild_2025-06-23_kl._17.41.24.png

7:ans - en välkänd destination i centrala Göteborg. Bild lånad från 7:ans.

 

Allan drog sig tillbaka efter ett par år, och blev mer av en fastighetsägare. Christians pappa drev verksamheten vidare. Konceptet med nattöppet, milkshakes och hamburgare blev populärt. 

- Det var mycket folk. Raggare och full fart. Vi var ett klassiskt gatukök men ändå något nytt. Folk kunde åka en timma för en milkshake. De kom ända från Tjörn och Orust… det var helt galet, minns han. 

Christian och tre av hans pappas trotjänare fick ta över verksamheten 1989. De fick 25 procent var. 

- Det var jag och tre damer kan man säga, som pappa ville belöna för att de varit lojala och ställt upp och kämpat i många år, säger Christian och ler. 

På den tiden hade de Sibylla som leverantör och efter några år gick de också över till deras koncept med menyer och kläder. De var med i kedjan till 2015 när de bestämde sig för att gå ur och bli sig själva igen. Bli 7:ans igen – ett klassiskt gatukök fast med en tvist. Det lilla extra. 

- Vi började då med högrevsburgare. Det blev en succé och vi ökade omsättningen med 38 procent det första året. Vi tog in kocken Mats Nordström som skapade vår meny. Mats var duktig och hade kört Way Out West så han var van vid festivalmat.

- Vi anlitade också en reklambyrå här i huset för att lansera 7ans igen. De skapade en ny logga och jobbade med vårt varumärke, grafiska profil och sortiment. Det var skitkul. Trots att jag var väldigt nervös när vi skulle öppna så blev det väldigt bra, säger Christian. 

 

skarmavbild_2025-06-23_kl._17.47.11.png

Allan tog milkshaken till Göteborg och den blev väldigt populär. Bild lånad från 7:ans.

 

De har fortfarande kvar i stort sett samma meny, de har endast finputsat den. Det som tillkommit är sådant som halloumi-burgare och några vegetariska alternativ. De har också satt in Håkan Hellströms meny.

- Han var här en del på 90-talet och när han gick hem från krogen så köpte han alltid det han kallade för ett Loser meal. Vi förstod inte då vad det betydde, men tror att det var att han inte fick med sig någon tjej hem och då tyckte han själv att han var en loser som behövde ett Loser meal med extra. Det var roligt.

- Men högrevsburgaren är det som lyfte. Vi satsade tidigt på hantverket med egna såser, bröd från lokal bagare och egen picklad lök. Det lilla extra. Det blev väldigt väl mottaget måste jag säga. 

Utsidan ser fräsch ut på er uteservering. Det är mycket av det svarta som är 7an idag?

- Reklambyrån ställde två krav. De sa det finns två saker vi inte kommer diskutera, utan det är krav från oss. Först ska allt rött ska bort. Det symboliserar andra kedjor. Och så ska kebaben bort. Den hör inte hemma i ett klassiskt gatukök, det får andra syssla med. Det är inte er identitet. Ok sa vi. Vi kör lite mer street food. Lite avslappnat, avskalat och rent utan digitala skärmar och sånt som blinkar. Inga parasoller med loggor. Rent. 

 

img_6828.jpg

Christian utanför sitt klassiska 7:ans som han tog över efter sin pappa 1989.

 

Vad har du för planer framåt?

- Mitt nästa projekt är en större kundenkät, vilket vi inte gjort på några år nu. Jag vill stämma av med kunderna att vi gör rätt saker.

- Det är också en stor utmaning med Foodora-upplägget. Hur ska vi hantera det – det tar kunder och påverkar lönsamheten. Vi har ett samarbete med Foodora och Volt idag, men det är Foodora som dominerar i Göteborg. Det har givit oss möjligheter också såklart. Vi säljer mycket mat, många portioner men lönsamheten per portion, den påverkas jättemycket av detta upplägg. 

- Det är en ständig fråga som jag funderar över faktiskt. Hur många hade kommit och handlat i luckan istället? Jag vet ju vad man tjänar…. detta gör mig lite sömnlös. De extremt dåliga marginalerna... men vi tjänar ju hellre 1 krona än ingen alls. Men hur många hade kommit hit till luckan istället för att handla via en app… det är frågan…

- Och en större menyöversyn finns också i planerna. Jag har statistik på allt för flera år tillbaka, så jag kan ju se vad som säljer och vad som inte säljer. Det som kunderna vill ha ska kunna matcha det vi kan hantera. Vårt kök är ganska litet så det får inte finnas några bromsklossar där. 

 

skarmavbild_2025-06-23_kl._17.50.00.png

Håkan Hellströms special - ett loser meal - finns fortfarande på menyn. 

 

Christian berättar att det varit stökigt efter covid, flera stökiga år. Ändade öppettider och gatan utanför har varit avstängd sedan 2021. Den skulle öppnas igen 2022 men så har fortfarande inte skett. Bygget av Västlänken…. den typen av utmaningar…  

- Covid ändrade spelplanen. Vi har inte återgått till öppettiderna som var innan covid. Vi stänger 3 timmar tidigare på vardagar och 1 timma tidigare på helger. Egentligen för att det inte är så mycket att göra, speciellt inte på vintern. Ett plus är att personalen kan komma hem med sista turerna i kollektivtrafiken. Tidigare fick de vänta tills morgontrafiken drog igång. Det är rätt skönt också att stänga lite tidigare.

De är 6 personer som jobbar heltid inklusive Christian själv. Utöver det har han 8 extrapersonal. Covid och Foodora har förändrat en del, men även prishöjningarna har påverkat marginalerna. 7:ans har höjt priserna lite, men inte tillräckligt. 

Det är svårt att höja när folk har ont om pengar. Vi har höjt för lite, men vi vill hellre behålla springet i luckan. Vi har inga stolar, ingen toalett med skötrum.. sånt betalar kunden också för… men det optimala priset ut till kund kan man grunna mycket på. 110-120 kronor funkar men 179 kronor, det blir för mycket.

 

skarmavbild_2025-06-23_kl._17.50.52.png

Får det lov att vara Holy Shit eller No Tjafs?  Bild lånad från 7:ans.

Tittar man trettio år tillbaka i tiden så var det fler kunder som köpte korv. Idag är det betydligt fler som vill ha hamburgare. 7:ans säljer ungefär 80 procent hamburgare och 20 procent korv. Hamburgerkedjorna gör mycket reklam året runt. Det har dessutom varit mycket utveckling kring vad man har på sin hamburgare, men korven har fortfarande i stort sett samma tillbehör. Det har påverkat utvecklingen menar Christian. 

För honom är det viktigt att inte göra något som försämrar eller ändrar på det utbud de har idag. Även om inköpspriserna gått upp så köper de alltid samma ingredienser, till exempel pommes frites, oavsett om det är extrapris på något annat märke. 

- Vi har våra stamkunder och de är viktiga. Jag känner igen varannan kund, kanske fler faktiskt. Vi byter inte ut produkter på grund av extrapris. Kunderna vet vad de vill ha och vi tänker långsiktigt. Det går inte att fuska sig till något, kunderna märker det direkt. 

- Att satsa på att vara hel, ren, vänlig, konsekvent och hålla en god nivå. Det tror vi på, avslutar Christian. 

Text: Ann Hedlund

Intervju och foto: Maria Mannebratt