Skip to main content

Här har vi en säljchef som älskar sitt jobb!

cra500j-a.jpg

 

Vid vårt besök på årets OKQ8-butik säger säljchefen inledningsvis att hon älskar det hon gör. Hon pratar också om hur viktigt det är att få med personalen i matchen och berättar hur hon går tillväga med det. Däremellan handlar samtalet också om vikten av god service och om framtida visioner och önskemål. Möt Jenny-Ann Forsmark, 57 år och med 35 år inom OKQ8!

Stationen är en av de mindre inom kedjan. Men storleken är som bekant inte det viktigaste när vissa saker ska avgöras. Till årets Friendly-event var man nominerade både som årets butik och årets ledare, vilket alla tio som jobbar på stationen är glada för och stolta över. Och så den här nomineringen på det.

Jenny-Ann är alltså en veteran och hon har varit på flera olika stationer och haft olika roller. Det blev hela 19 år i Västra Frölunda och hon började som säljare, blev biträdande och sedan säljchef.

- Det är fint att det går att klättra om man har drivet, säger hon och berättar att hon råkade ut för ett väpnat rån som det tog tid att komma över.

- Jag fick hjälp men har fortfarande en del att jobba med. Trodde inte att jag skulle kunna komma tillbaka alls som säljchef. Men när just den här stationen blev aktuell så kände jag att det skulle fungera och jag har inte ångrat mig en sekund.

 

godisstall_med_personal.jpeg

Team Kungälv” består av fem personer som går på schema och lika många som kommer in vid behov.

 

Säkerhet är en av de många frågor som Jenny-Ann diskuterar med sin personal. Speciellt som det är mycket ensamarbete, det är bara på förmiddagarna som man är två. Nattluckan finns alltid tillgänglig om det blir obehagliga situationer.

- Det viktiga är dock att man vet exakt vad man ska göra i olika situationer.

Hennes team består av fem personer som går på schema och lika många som kommer in vid behov. Här finns också ett samarbete med en daglig verksamhet i området. Personalen är mellan 19 och 57 år och den blandningen är bra, tycker Jenny-Ann och tänker bland annat på att de yngre är snabbare och bättre på teknik och elektronik.

- Får jag problem med telefon eller dator behöver jag inte kontakta någon utomstående. Bättre att vända sig direkt till en 19-årig medarbetare.

- Det är synd bara att så få killar söker sådana här jobb. Även där skulle det behöva vara lite bättre blandning.

 

tvatt.jpeg

OKQ8 Kungälv är en station med mycket tvätt- och gör det själv-kunder.

 

Vad är det som säljer bäst på den här stationen?

- Vi är stora på biltillbehör och är en tvättstation med mycket gör det själv-kunder. Hyrbilar går bra och så är det ju fortfarande så att tobaken är en viktig kategori. Även om det har skett en omfördelning inom den.

Mat och fika?

- Också stort och något som blivit viktigare och viktigare. Det händer saker hela tiden vilket är jättebra. Folka ska veta att de kan åka hit och att vi har en varierad lunchmeny. Vi bakar själva och gör egna mackor som vi paketerar. Och så är vi bra på mjukglass som vi har året runt.

 

vitamin_well.jpeg

Att välkomna och se kunderna är viktigt liksom att erbjuda service ut i fingerspetsarna.

 

Vad gör ni för att kunderna ska vilja komma just till er?

- Detta är något som vi pratar mycket om i teamet, just för att det är otroligt viktigt. Vi ska hela tiden jobba med välkomnandet, se kunden och erbjuda service ut i fingerspetsarna. Det gäller inte minst vår så kallade servicehjälp där vi servar ute på plattan. På det viset har vi vunnit många nya kunder, både äldre och yngre.

Har ni någon särskild marknadsföringstaktik?

- Förutom våra sociala medier så vet vi att mycket av det vi är bra på går vidare via mun mot mun-metoden. Hjälper vi någon att byta torkarblad eller fylla på olja, så är det snart fler som vet om det.

Hur många kunder har ni i snitt per dag?

- Mellan 450 och 500 på vardagar, 300-400 på helger.

 

 dryckeskyl.jpeg

När kunderna kommer in i butiken ska de alltid hitta något som lockar till köp.


Kommer tvätt- och gör det själv-kunder in och handlar?

- Gör det själv-kunder behöver ju ofta sådant som vi har i butiken, så det går mycket bra. Men inte så mycket på tvättsidan. De som har abonnemang behöver ju överhuvudtaget inte komma in. Men abonnemangen har ju andra fördelar. Vår nya snabbladdare där två två kan ladda samtidigt, ger resultat för här kommer kunderna ofta in och fikar eller äter. Jag skulle vilja ha fler laddare och hoppas på det.

Har du några särskilda framtidsdrömmar?

- Jag skulle vilja öppna upp på baksidan och få mer utrymme för tvätthallar. Och så vill jag ha en ny maskintvätt vilket jag hoppas få snart. En dammsugare på utsidan till de som tvättar själva står också på önskelistan.

- I det större perspektivet önskar jag annars att det ska fortsätta att gå bra här. Så bra att vi kan uppgraderas till dubbelbemanning.

 

priser.jpeg

En prisvärd station på många vis.

 

Vi började delvis med att prata om personalen och det är just den som Jenny-Ann Forsmark avslutningsvis vill lyfta. Hon menar att utan dem som jobbar med henne, hade inte stationen och butiken kommit så långt som den har gjort.

- Vi har ett bra samarbete och gör även roliga saker ihop. Det är jätteviktigt när man jobbar så tajt med kunder som vi gör. Dessutom är det härligt att få se folk växa i sina uppdrag. OKQ8 har ett ledord som jag tycker säger mycket: Det börjar med mig.

Text: Gunilla Pihlblad

Intervju och foto: Maria Mannebratt

 

award-logga-2025x.png

 

OKQ8 Kungälv

Nominerad till Convenience Retail Awards av Moa Malmberg på OKQ8, med motiveringen:

På stationen i Kungälv är ett stort engagemang och en positiv inställning en självklarhet. Butiken har ett imponerande säljtryck och erbjuder service som överträffar kundens förväntningar, vilket gör varje besök till en unik upplevelse. Den glada och serviceinriktade personalen bidrar till en atmosfär där kunder alltid känner sig välkomna och uppskattade vilket är en stor bidragande faktor till butikens fina utveckling under året som har varit.

  • Servicestation på industriområde i Kungälv
  • Drivs av OKQ8 med Jenny-Ann Forsmark som säljchef
  • Butiksytan är 156 kvadratmeter
  • Omsättning 2024: Butik 5 150 000/ Car Wash 3 140 000/ Rental 1 560 000
  • 10 anställda varav 5 på schema
  • Öppet 6-21 på vardagar och 8-21 på helger, alla dagar året runt

 

pasar.jpeg