En servicepunkt i ständig utveckling
Det är något med gamla mackar och tjejer. Det har vi konstaterat flera gånger tidigare i dessa spalter. De ser möjligheter och de förverkligar sina idéer med glädje och framsynthet.
Ett av de bästa exemplen är Sara Eliasson och Caroline Jespersen, innehavare av Källarbacken i Hällingsjö som gjort ett nödvändigt stopp på vägen till en välkomnande destination. Och de är långt ifrån klara än!
För fyra år sedan var de finalister i tävlingen om årets butik. Nu är de tillbaka igen med full kraft och en rejäl påfyllnad av utveckling. Vi börjar med en liten återblick på stället som sådant. Det är nästan svårt att beskriva i ord men titta på bilderna så får ni en känsla.
Kunderna blir forfarande, tolv år efter övertagandet, fler och fler. MC-utflykter, cykelturer, ”kärringrallyn”, mjukglass-släpp, räkmackor och smörgåstårtor. Det är mycket som lockar. Även kläder och inredning. Caroline drev en klädbutik på en närbelägen plats och man flyttade upp den till den nya gemensamma byggnaden. Hon och Sara var vänner redan innan och berättar om hur ”de blev med mack”
- Jag såg en skylt om att macken var till salu och kontaktade Sara. Vi visste att det var ett bra läge och att det fanns möjligheter. Det har alltid varit bra här men kunde så klart bli bättre. När vi hade kommit i gång var det många som kom in och sa ”oj har det blivit en butik här också”. Man såg nog bara bensindelen tidigare.
De egengjorda smörgåsarna, bakverken, och inte minst smörgåstårtorna, har blivit en riktigt stor succé. (Foto från Källarbackens Facebook)
På frågan om vad de gjort under åren så blir svaret ”allt”. Men om man tittar nio år tillbaka så var det då de började göra egna smörgåsar och sallader. Bullbakningen eskalerade och slagordet var ”våga baka”. Nu även applicerat på korvförsäljningen: ”korv säljer korv”.
- Man säljer mer när man har mer att visa upp. Kanelbullar är kanske det bästa exemplet på det, men det har visat sig stämma även med korv, säger Sara och Caroline och berättar om utvecklingen till ren catering, en del i verksamheten som ökar hela tiden.
- Vi började även med smörgåstårtor, det gick jättebra. De senaste fyra åren har det blivit mer och mer och vi har även etablerat samarbeten med begravningsbyråer. Där erbjuder vi helhetslösningar inklusive dukning och servering.
Det händer alltid något och idéerna är många. Att bygga ut uteserveringen har varit ett lyckat grepp. (Foto från Källarbacken)
Att det hela tiden händer något är viktigt för de båda kompanjonerna som också själva ser till att komma ut och få idéer och inspiration. De åker på utbildningar och mässor och besöker även andra liknande ställen samt uppskattar besök från leverantörer och grossister.
Sara och Caroline poängterar vikten av lyhördhet. Vid sidan av alla deras egna idéer så vill de vara snabba på att lyssna in vad som efterfrågas och ha koll på vad som händer i omvärlden. Det gäller hela sortimentet, inte minst på dryckessidan.
- Där har vi god hjälp av de yngre i vår personal som ligger på att vi ska ut på våra sociala medier med nyheter. De vill verkligen att vi på Källarbacken ska vara först.
Ett bra läge. Snygg och trevlig personal. Och ett utbud med allt från minilivs till fräscha maträtter. Kan det bli bättre? (Foto: Maria Mannebratt)
edan starten för tolv år sedan har det ökat och utvecklats. Det händer ständigt nya saker, både i stort och smått. Själva köket gjorde de en stor satsning på från start, då det blev tio gånger större än från början. Golven har lagts om, väggar och tak har förnyats. Altaner har byggts både på fram- och baksidan. På baksidan är det för övrigt en mycket fin utsikt ner mot sjön. En nyligen gjord utbyggnad av just altanen gör att ännu fler stannar.
- Vår livsstil passar vårt jobb. Vi tycker det är roligt att utveckla vare sig det gäller att bygga om kök eller göra nya altaner. Eller bara fixa och fräscha till. Det är viktigt för kundupplevelsen och gör det samtidigt roligare för oss som jobbar här. Personalen lyfts av att verksamheten lyfter och vi ser dessutom till att de får gå utbildningar så att de kan vara med på vår väg framåt.
Trafiken flödar förbi Källarbacken, det är ett väldigt bra läge både ur den synvinkeln och den vackra omgivningen. Under sommaren kommer det en hel del turister men annars är det nästan bara stammisar. Många pendlar varje dag och stannar både på morgonen och eftermiddagen. Andra tar en promenad eller cykeltur och passar på att komplettera med något eller kommer bara för att ta en glass eller fika.
Omsättningen har ökat från 4,5 till 14 miljoner under åren som Sara och Caroline drivit verksamheten. (Foto: Gunilla Pihlblad)
Det utökade matutbudet är en stor och viktig del av framgången. Sedan köket byggts ut ytterligare gör man ännu mer själva. Man ser också till att använda de råvaror man har till olika produkter, en form av förädling och hållbart ekonomiskt tänkande. Samtidigt säger Caroline och Sara att man måste våga ta svinn när man ska satsa. Som i exemplet med kanelbullar och korv.
Och så är det då smörgåstårtorna som blivit en sådan dundersuccé. Man drar sig inte för att göra ett tiotal extra utöver beställningarna till helgen och när de ställs ut i disken så säljs de tämligen omgående. Det är rena rama storproduktionen, inte minst av den egna lite matigare specialaren med kyckling, bacon, parmesan och picklad rödlök.
- Det fanns en viss skepsis i början men nu är det definitivt storsäljaren.
Att synas på sina sociala medier med lockande matbilder (”lägger vi ut en smörgåstårta så kommer de direkt”) och nyheter är viktigt för Källarbacken i Hällingsjö som finns på både Facebook, Instagram och Tiktok .
Om man lägger ut en bild med en smörgåstårta på sina sociala medier, kommer det inom kort någon och handlar en sådan. (Foto från Källarbackens Facebook)
Omsättningen har ökat från 4,5 till 14 miljoner under åren som Sara och Caroline drivit verksamheten.
- Vi stannar inte upp. Det kommer att hända mer, inte minst på matsidan. Vi har helt enkelt roligt på jobbet och det tänker vi fortsätta med.
Text: Gunilla Pihlblad
Intervju: Maria Mannebratt
KÄLLARBACKEN HÄLLINGSJÖ
Nominerad till Convenience Retail Awards av Patrik Dahlback på Fazer, med motiveringen:
För att på en liten ort skapat en destinationsplats som sprider glädje med högsta kvalitet på allt de tar sig för. En engagerad personal, i framkant med sociala medier. Står på flera ben med bland annat kläder och inredning. Oerhört duktiga på materbjudandet, vågar testa nya saker, lyhörda och modiga.
- Bensinstation med butik och servering i Hällingsjö som är en tätort i Härryda kommun beläget vid Gingsjön. Orten växte fram vid vägskälet mellan landsvägarna mot Göteborg, Borås och Småland, utmed den historiska farleden Västgötavägen. Det tar 30 minuter med bil till Göteborg.
- Ägs av Sara Eliasson och Caroline Jespersen
- Butiksytan är 300 kvadratmeter varav hälften är kläder och inredning (Smultronstället).
- Omsättning 14 MSEK totalt på macken och Smultronstället
- 6 helårsanställda inkl ägarna
- Öppet 6-21 på vardagar och 8-21 på helger, alla dagar året runt
Foto: Gunilla Pihlblad